הלכות ומנהגים

כיצד מוסברים הבדלי הנוסחים בין ספרי התורה?

  • ח' חשון התשע"ח
אא

שאלה

לאחרונה גיליתי שישנן מילים שכתובות בשוני מסויים כגון ויהי - ויהיו בספרי תורה שהגיעו מתפוצות שונות. הדבר גרם לי מבוכה שכן ההלכה קובעת כי הוספה או הפחתה של אות אחת - פוסלת את ספר התורה. כיצד מיישבים בעיה זו?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אעתיק לך תחילה מתשובתו של הרה"ג יעקב סגל שליט"א:

"אחד מפלאי פלאות תורתנו הקדושה הוא בענין שמירת הגירסה המדוייקת של תורתנו מזה אלפי שנים כנתינתה מסיני

ואחר אלפי שנות פיזור גדול של העם בין האומות בכל העולם, עם כל מה שסבלו שם, כולל שריפת הספרים ורדיפת הדת, ישנה זהות בין כל ספרי התורה של כל העדות בכל רחבי העולם, בכל 79,980   מילותיה (!), דבר המלמדנו על מנגנון שמירת מסורת התורה בדקדוק נפלא מאז נתינתה! ודבר זה לא נמצא בשום ספר קדמון בעולם! [למשל: בספרי אריסטו יש בכל עמוד הרבה גירסאות שונות, גם כאלו שמשנות לחלוטין את הכוונה!].

כנגד זאת הבט כיצד כל ספרי כל עדות ישראל לתפוצותיה, האשכנזים והספרדים, שווים בכל אותיותיהם ממש

אלא רק שלתימנים יש בתשע אותיות שינוי זעיר של אות ו' או י' חסרה או יתרה, ופעם אחת חילוף ה' וא' [פצוע דכה/דכא], בלי שום שינוי במשמעות המילה! ותשע אותיות אלו הן כמו ניקוד, כגון שמות כ"ח כ"ו: האפוד/האפד, או בבמדבר א' י"ז: בשמות/בשמת.

ורבבות אותיות-ניקוד אלו אי אפשר לדעת היאך לכתוב בתורה ללא המסורת, אפילו אם נדע את המילה! אין שום שינוי בשום נוסח של שום עדה מלבד 9 אותיות ניקוד בעדה אחת! 

הרי זה דבר שלא יאומן ולא יובן לולא הבטחתו המפורשת של מנהיג העולם בתורתו הקדושה: כי לא תישכח מפי זרעו! תופעה זו, ככל האחרות, מעידה על דקדוק בכל תג בהעברת כל המסורת הניסית והמדהימה של קורות עם ישראל ותורתו!"

לכן, זו סיבה להתפעל משימור התורה, שלאחר 3300 שנה זכתה התורה להישמר בצורה כזו בכל רחבי העולם, בכל העדות, עד שהשינויים היחידים ביניהן לאחר 2000 שנות גלות הן רק במספר אותיות מזערי ביותר.

 מאחר שמדובר בשינויים מזעריים בין אותיות אהו"י בלבד, הן לא משנות ממשמעות הטקסט וקדושתו:

https://www.hidabroot.org/question/119371

אך כמובן שההלכה לדורותיה דרשה להקפיד גם באותיות אהו"י, אך אינך צריך להתרגש מכך - כי הדבר מעיד על הקפדתנו החמורה בשימור התורה, גם כשהדבר אינו גורע מפסוקיה ומילותיה ומשמעותן. קרא בקישור, והבן עניין זה לאשורו.

  ולעצם שאלתך - ראיתי מי שכתב ש"לדעת הרשב"א והמאירי ומהר"י מינץ, פשוט שאפשר לברך על כל ספר, שכן כל מסורת מוסמכת כשרה בעיניהם. וגם לדעת הרמב"ם שרק מסורת אחת של בן אשר היא הנכונה, כתב בנו רבי אברהם (בשו"ת שלו סימן צ"א), שניתן לעלות לתורה ולברך על כל מסורת, שכן אין בידינו ספר שכתב עזרא הסופר שנוכל לפסול על פיו את הספרים האחרים. ועוד יש לצרף, שיתכן והקל בזה, משום שהרמב"ם עצמו כתב תשובה לחכמי נרבונא שמותר לקרוא ולברך על ספר תורה פסול."

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורההבטחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה