חברה והשקפה

למה יש צער בעלי חיים בעולם

  • כ"ד תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני רוצה בבקשה לשאול: אם אלוהים קיים, למה הוא נותן לבעלי החיים לסבול כל כך? את השאלה הזאת כלפי האנושות כבר הפסקתי לשאול. סיגלתי לעצמי תאוריה שגורסת כי כנראה רוב האנושות היא תולדה של גלגול מחזורי של נשמות כאלה ואחרות (במידה ונצא מתוך נקודת הנחה שזה הכן קיים) ועל כן כל אחת יורדת לכאן למלא את חובה ואת תיקונה. בסדר, נגיד. אבל למה בעלי החיים סובלים בעולם האכזר הזה? למה אותם אלוהים לא מציל?? נפש חיה אמנם שונה מנפש אדם ועל כן מותר האדם מן הבהמה אבל עדין, יש לה נפש או רגש. למה היצורים הטהורים האלה שלא יודעים מהו רוע צריכים לעבור התעללות וסבל? גילוי נאות: אני מנסה לקדם את רווחת בעלי החיים באופן אישי. וכל זה באמצעות הפייסוק. אני לא פעילה אקטיביסטית ולא ממארגני מחאה. אני צמחונית. ואני אוהבת חיות. את השאלה הזאת שאני כותבת לך החלטתי לכתוב לאחר שצפיתי באחת מתמונות הזוועה שראיתי בימי חיי - ערבי משכם אונס במבי. יותר נכון גופת במבי. צלקת ויזואלית שתישאר איתי להרבה זמן. ועל כן, הרמתי את ראשי למעלה ושאלתי: "אלוהים, אם אתה קיים למה? למה?? למה בסיפור המבול החלטת להציל את בעלי החיים מידי הרשעים והיום אתה כבר לא?" אני מאמינה שגם לך אין תשובה קונקרטית לתת לי ובכל זאת מקווה לקבל אותה ולקרוא בה בקשב רב. חשוב לי לדעת מה עמדתך. ואגב, סליחה אם השאלה שלי נוקבת מידי. המון תודה, טליה.

תשובה

שלום וברכה,

כל מי שמצער בעלי חיים - ייענש על כך בעולם הבא. יש שכר ועונש משמים גם כלפי הגוי הערבי שראית. העולם אינו הפקר, גם אם כרגע קיים הסתר פנים בעולם.

ובמענה לשאלתך, בעלי החיים נבראו בעבור בני האדם וניתנו לרשותם. כלומר - זו היא האחריות שלנו לדאוג להם.

עם זאת, אין זה נכון לומר שכל בעלי חיים אינם "רעים". יש בעלי חיים שנבראו עם רוע מולד, לדוגמה נחש מכיש אדם גם שלא לצורך טריטוריה או אכילה. חתולים נהנים לשחק בעכברים ולהתעלל בהם גם כאשר הם שבעים. אפילו כלב שמכונה "חברו הטוב ביותר של האדם", יש לו אינסטינקט הנאמנות לבעליו, אך הוא אינו אוהב בני אדם אחרים (ולכן נובח על אנשים זרים). ראי כאן בהרחבה:

 https://www.hidabroot.org/article/224570

עם זאת, האדם הוא בעל בחירה חופשית בין טוב לרע, ולכן מעשיו חשובים יותר.

כמו כן, הטענה שבעלי חיים סובלים כבני אדם - יש בה הרבה מן האנשה והדמיון, למרות שבעלי חיים ודאי מרגישים, אין להם חווית סבל וצער כבני אדם. עלינו לזכור שבעלי חיים אוכלים ונאכלים בטבע ב"אכזריות" רבה אף ללא עזרת האדם. הנה שאלה שקיבלנו על כך: "מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?"

http://www.hidabroot.org/he/article/132434

כדי לקבל תמונת מצב מלאה בנושא הצמחונות לפי היהדות, ומצב תעשיית הבשר בישראל, יהיה עליך לקרוא לפי סדר, ובעיון, את סדרת הכתבות שפרסמנו באתר בנושא זה.

צער בעלי חיים: לא בכשרויות למהדרין:

www.hidabroot.org/he/article/90810

על צער בעלי חיים בתעשיית הבשר בישראל:

www.hidabroot.org/he/article/82824

צער בעלי חיים ביהדות: הרב שדאג להאכיל את תרנגול הכפרות:

http://www.hidabroot.org/he/article/94819

האם להיות צמחוני זה יותר מוסרי?

http://www.hidabroot.org/he/article/101813

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אכזריותצער בעלי חים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה