הלכות ומנהגים

בקשת סליחה לא מספיק פעם אחת באמת?

  • כ"ו אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה אשמח לקבל הסבר על הנושא הבא : כבר הרבה זמן שמציק לי העניין של בקשת סליחה בימי הרחמים והסליחות .הרי ימים אלו נועדו לחזור לאבינו שבשמים שזה בעצם חרטה על העבר וקבלה על העתיד ולכן יש את חודש אלול שבו אנו מתחזקים וסליחות שאנו חוזרים בתשובה ר"ה עשי"ת ויום כיפור בכל התקופה הזאת אנו מבקשים סליחה שוב ושוב ושוב בתפילה וסליחות שאומרים שוב ושוב חטאנו וכו ועל חטא וכו קצת קשה לי להבין זאת הרי אם עשיתי משהו רע ובקשתי סליחה באמת באמת הסליחה אמורה להתקבל .זה כאילו מרגיש שלא מספיק פעם אחת ולא 100 פעמים אז אם ככה מי אמר שה' יקבל את סליחתי אחרי שאומר שוב חטאתי עויתי וכו ?? ממקוה שכבוד הרב הבין את מה שקשה לי אשמח להסבר למה זה כל כך כבד במקום לבקש סלילה ולהמשיך הלאה עם דף חדש ולא שנתקע כל כך עמוק בעוונות .

תשובה

שלום וברכה,

 ה' תמיד מקבל את סליחתנו - במידה שאנו (1) מתוודים על חטאינו, (2) מביעים עליהם חרטה, (3) ומקבלים על עצמנו שלא לשוב עליהם עוד. דבר זה נכון בכל יום של השנה. 

 עם זאת, יש דרגות בעשיית תשובה ויש דרגות בכפרת החטא. יש מושג של תשובה מיראה (זדונות נעשים לו כשגגות), ויש תשובה מאהבה (שבה זדונות נעשות לו כזכויות).

 לכן חרטה על חטא אינה משהו חד-פעמי, אלא יש לשוב בימים הנוראים להיזכר בחטאינו ולהכות על פשעי העבר, וכך יכופר לנו. 

 מבחינה זו, חודש אלול מהווה שלב הכנה לקראת השנה החדשה והימים הנוראים, ולכן ראוי להתחיל לעשות בו תשובה.

מובן שראוי לעשות תשובה מעבירות בכל יום בשנה, אלא שככל שמתקרבים לימים הנוראים - כך נפתחים יותר השערים לעשיית תשובה וכפרת העוון בשלמות. עשרת ימי תשובה מיוחדים בכך - שהם ימים שבהם התשובה מתקבלת במהירות ובסיעתא דשמיא מיוחדת לעמוד בקבלות החדשות. כלומר, אלה ימים של רצון לעשיית תשובה שלמה.

 אך בין אם אדם חזר בתשובה בחודש אלול, ובין אם חזר בתשובה בעשרת ימי תשובה, הכפרה נעשית ביום הכיפורים המיוחד לכך, כפי שסיכם הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק א, הלכה י):

"עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין, ועשה תשובה - תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר, ובאלו נאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז, ל).

 רמב"ם, הלכות תשובה:

http://www.mechon-mamre.org/i/1501.htm

 כמו כן, עלינו לזכור שהסליחות לא נועדו רק עבור עצמנו, אלא גם בעבור כל עם ישראל - כדי לכפר על עוונות הדור, ולעורר רחמי שמים על כל עמנו בשנה הקרובה, להציל מגזירות רעות, וכדי שה' יגזור גזירות טובות, גשמי ברכה ועוד. לכן חשוב להיות שותפים בסליחות ובתפילות למען הכלל, ולעשות תשובה משותפת בתפילה המונית עבור כלל ישראל.

 שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה,

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהסליחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה