הלכות ומנהגים

וידוי וסליחות בחודש אלול ובכיפור

  • כ"ו אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, תודה ויישר כח גדול על האתר המיוחד שלכם שמרבה זכויות לאין ערוך. אני חרדית ומבית חרדי ועם זאת קשה לי בכל פעם מחדש עניין הסליחות והווידוי. יש לי 2 נקודות שמעוררות בי תהיות 1. נוסח הווידוי מוכן וכתוב לכולם ואני שואלת איך אדם מתוודה על כל נוסח הווידוי אם חטא רק בחלק מהחטאים? למשל ילד שעכשיו הגיע לגיל מצוות או גדול הדור או אפילו יהודי פשוט שזהיר מאד במצוות מסוימות? אני מרגישה שזה אמור להיות יותר ספציפי. כי איך יתכן שכביכול כתוב לי מראש במה אחטא? 2. אם אדם חזר בתשובה לחלוטין ובאמת לא חוזר שוב על החטא. וכתוב שזדונות נהפכים לזכויות ואין דבר שעומד בפני התשובה וכו', אז זה אמור להימחק. אם כן למה בכל שנה מחדש שוב מתוודים? זה נותן תחושה כאילו לא עזר מה שטרחתי ועבדתי לתקן בשנה שעברה, או נותן מחשבה שאפשר שוב לחטוא, כי ממילא זה לא לגמרי נמחק כביכול. תודה רבה מראש. שולה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. הכונה בנוסח הווידוי, שכל אחד יזדהה עם מה ששיך אליו מתוך הדברים הנאמרים . 

גם לימדנו האר"י ז"ל, שבדברים שלא עשה יוכל לכוין להתודות בשביל כל אלו מכלל ישראל הצריכים לעשות תשובה על אותה עבירה. וזה מותר לאחד לעשות בשביל השני משום הכלל של "ערבות". 

3. אכן מחלוקת היא בהלכה אם מותר לאדם להזכיר שוב השנה את אותם עבירות שכבר התודה עליהם שנה שעברה. 

ואע"פ שאנו פוסקים שכן מותר, הסיבה שלא להזכיר הוא משום שכבר נגמרה העבירה הקודמת, וכמו שכתבת.

ולמתירים הטעם הוא, מפני שיתכן שכוונתו עכשיו הוא להוסיף על תשובתו הקודמת - וכידוע, שתמיד אפשר לעשות תשובה באופן עוד יותר עמוק בבחינת החרטה על מה שעשה, ממה שהתחרט כבר בעבר. דהואיל והוא גדל בידיעותיו השנה, ומסתמא התקרב השנה להקב"ה עוד יותר ממה שהיה לפני שנה, לכן יכול להיות שלפי ידיעותיו ורגשותיו של עתה, הוא מתחרט בלבו עוד יותר על מה שעשה בעבר, ממה שהתחרט בשנה שעברה. ואע"פ שתשובתו בשנה שעברה כן היה טוב וכן נתקבל מכבר.

ודרגא זו הוא דרגת הצדיקים שתמיד מוסיפים במחיקת הרושם שבלב, שנשאר באופן עדין מתוך מה שעשה בשנה הראשונה. 

אבל אין זה לומר שלא נמחל כבר לגמרי כשעשה את התשובה בשנה הראשונה, דלגבי בחינת המעשה, ככל שעשה תשובה לפי גדרי ההלכה, כבר נמחקה העבירה לגמרי. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהוידויווידויחוזר ומתודהתשובה עמוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה