אמונה

האם משה רבינו היה קוסם?

  • א' תמוז התשע"ז
אא

שאלה

בפרשת השבוע קראנו שמשה רבינו הביא כהוכחה שהשם שלחו, מכך שהשם יברא בריאה והאדמה תפתח וקורח ועדתו יבלעו באדמה. משה רבינו גדל במצרים, בית היוצר למכשפים וחרטומים, כמו כן חותנו היה כהן מדין, וכמו שנאמר בפרשת בלק שבאו חכמי מדין וקסמים בידם, ועוד, מכת דם וצפרדע לא השפיע על פרעה וחרטומיו, היות שכולם יכולים לעשות זאת, וכמו שאמרו לו: תבן אתה מכניס לעפריים? לפי זה, השאלה המתבקשת היא, האם יש הוכחה כלשהי לנביאותו של משה? הרי יתכן שכל אותותיו ומופתיו (מלבד מכת כינים) הכל כישוף וקסם, ומה ההוכחה, ובפרט בקורח? תודה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

המצרים היו מרמים את המון העם בכישופים סתמיים, ובמעשי נוכלות (טריקים - אחיזת עיניים של קוסמים). כך לדוגמה, הרמב"ם כותב שנאמר על החרטומים "ויעשו כן בלהטיהם", שפירושו, שהפכו את המקל לנחש בדרך של להטוט - אחיזת עיניים (ככל הנראה על ידי שהיו תופסים אותו מראשו, וכך "משתקים" אותו, עד שהיה נראה כמו מקל), לעומת מקלו של משה שהפך לנחש במציאות ועל כן טרף את שני הנחשים האחרים (שהרי אין דרכו של נחש לבלוע נחשים אחרים במציאות).

עובדה שהמצרים לא הצליחו לשחזר את עשרת המכות, וגם לא היו מסוגלים לעצור את עשרת המכות בכוחם, ואף  בסופו של דבר הודו המכשפים פה אחד כי "ויאמרו החרטומים אל פרעה אצבע אלוהים הוא" (שמות ח, ד).

ראה תשובה מורחבת שכתבתי במאמרי: "האם הנסים האדירים של מכות מצרים יכלו להיעשות בדרך כישוף?"

https://www.hidabroot.org/article/112321

ההוכחה באמיתות הנסים היא בעוצמה והגודל שלהם, כי המכשף תמיד מוגבל בכוחו, ואינו יכול לשלוט בארץ שלמה.

גם מכת הכינים - לא יכלו החרטומים לעשותה בסדר גודל בכל ארץ מצרים, ולכן גם לא היו מסוגלים לעצור מכה זו, עד שפרעה התחנן למשה שיעצור את המכה, כי חרטומיו לא היו מסוגלים לכך (גם החרטומים סבלו ממכת הדבר והכינים וכו', וגם בכוריהם מתו, ואפילו בכור פרעה).

 מה גם שמכשף יכול אולי להרוג אדם בודד, אך לא יכול להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית (דבר שדורש הן ידיעה של מי בכור ומי לא, והן להימצא בכל מקום בו-זמנית כדי להרוג את כולם ברגע אחד, דבר שרק בורא עולם מסוגל לעשותו). וכן הריגת קורח ועדתו באדמה, היא נס בסדר גודל שלא יכול להיחשב עוד לכישוף, אלא לנס ושליטה בעולם.

 ואשיב לך גם כאן -

בדרך משל, כמו שאדם מוגבל בגודלו, ולא יכול להרים הר ממקומו, כך הוא גם מוגבל בכוחותיו כאדם, ולא יכול לשלוט בכל כדור הארץ.

תודעתו ויכולותיו של אדם מוגבלים לטבעו האנושי. כך שגם אם קיימים בעולם כישופים, הם כמובן מוגבלים ביכולת.

 לכן לא ייתכן - שאדם בשר ודם ישלוט בארץ שלמה, כי הכישוף תלוי בגודל האדם ומוגבל לאנושיותו. לכן לא קיים כישוף שיכול להביא לשליטה בעולם. כפי שאדם חזק יכול להרים סלע, אך לא יכול להרים הר. כך הוא גם המצב לגבי  מכשף או קוסם מאחז עיניים, שמסוגל להפוך כוסמים לכוס דם, אך ודאי שאין ביכולתו להפוך ימה שלמה לדם, להוריד אש וברד ביחד מן השמים, להרוג כל בכור בארץ שלמה ברגע אחד, לקרוע את הים לשניים, להחיות עם במשך 40 שנה במדבר וכיוצא באלה הנסים האדירים שנעשו לעם ישראל. הנסים במקרא יכולים להיעשות רק בידי בורא עולם, כי רק בורא עולם מסוגל לשלוט בכל חוקי הטבע שליטה כלל ארצית.

 מסיבה זו חרטומי מצרים לא יכלו לעצור את המכות, ואף הודו בעצמם כי "אצבע אלוקים היא". ולא ביד אדם לעשותו.

 ניקח לדוגמה את מכת בכורות, בשביל לעשות דבר כזה אדיר צריך לדעת מי בכור ומי לא בארץ שלמה, ולאף אדם לא יכול להיות זיכרון כזה. רק בורא עולם שנמצא בכל מקום ובכל זמן יכול לדעת מי בכור ומי לא בארץ שלמה, ולזכור זאת.

וגם כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית ברגע אחד, צריך להיות בכל מקום בארץ. אף מכשף לא יכול לכוון דעתו למיליוני מקומות שונים בו זמנית. כל אדם מוגבל בשכלו ויכולת מחשבתו, כמו גם בכוחותיו האנושיים.

כמו שאנו מבינים שרק בורא עולם יכל לברוא את העולם, כך אנו גם מבינים שרק בורא עולם יכל לחולל את עשרת מכות מצרים ולהציל את כל עם ישראל במשך דורות רבים.

 ראה בהרחבה:

http://www.hidabroot.org/question/20100

http://www.hidabroot.org/article/75707

 גם הנבואות בתורה הוכיחו לא רק שה' יודע את העתיד, אלא גם שהוא שולט בעתיד. ה' ניבא בתורתו שעם ישראל יגלה לכל קצוות תבל, וירדפו אותו במשך אלפי שנים אך לא יצליחו להכחידו, וארצו תישאר שוממה ולא יצליחו לישבה, וישוב לארצו באחרית הימים - כל התופעות הכי לא הגיוניות בעולם קרו לעם ישראל, ומוכיחות שבורא עולם שולט בהיסטוריה, לא רק יודע את העתיד, אלא עושה את העתיד ושולט בעולם כולו. ראה:

http://www.hidabroot.org/video/209596

 חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" וקרא חוברת קצרה שכתבתי בנושא אמיתות התורה ויציאת מצרים. מומלץ ביותר.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קוסםמשה רבינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה