תורה ומדע

כשפים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. ראיתי באחת ההרצאות של זמיר כהן שהוא דיבר כל כשפים שעשו במצריים.. ואז עלתה לי מחשבה שאם באמת יש יכולת לעשות כשפים אז זה אומר שאי אפשר להוכיח נס? כלומר איך נדע שמכות מצריים, חציית ים סוף וכו" הם לא כשפים? תודה

תשובה

שלום וברכה

מי שמסיק שיש בורא לעולם, מבין שבכוחו של הבורא לברוא את העולם, ומכאן גם שהוא שולט בטבע עצמו. כך שהבורא מסוגל לכל דבר, כמו להפיכת המציאות וחוקי הטבע עצמם. לפיכך דת הטוענת לנסים בקנה מידה לאומי של הפיכת הטבע, יתגלו כמעשיו של הבורא, ומכאן גם יעידו על מסירתה מפיו.
כאשר אנו מחפשים בין דתות העולם טענות להפיכת הטבע בפני המונים, אין אנו מוצאים יותר ממעשי קסם פרטיים, דוגמת הליכה על פני-המים (ישו) ולהטוטים אחרים. כמעט כל דת בעולם מספרת על נביאים שעשו מעשי קסם בכדי שהעם יאמין בהם. אפילו תורת ישראל מספרת על חרטומי מצרים שידעו להפוך מקל לנחש בקסמיהם, ולבטח גרמו לרבים להאמין בהם. 

מעשי נסים פרטיים ולהטוטים לא יוכלו ללמד אותנו דבר, גם מכיוון שטענות לנסים-פרטיים נמצאים בכל רחבי העולם במידה שווה, וגם מכיוון שידוע לנו כי מעשי הטעייה וקוסמות הם טבעיים לחלוטין (באמצעות מעשי קסם, החובנים בהם טריק פיזי או מחשבתי טבעיים לחלוטין, מצליחים קוסמים ליצור אצל הקהל את התחושה שביכולתם להעלים דברים, לקרוא מחשבות או אפילו לכופף כפיות). גם אם קיימת מציאות על-טבעית בה ניתן להשתמש (כלומר, מעשי כישוף), אין ספק כי אלו מוגבלים מאוד, ורחוקים מן ההגדרה של הפיכת הטבע או נס אלוקי. מן הבורא עצמו אנו מצפים לשינוי חוקי הטבע, או לפחות להפיכת הטבע בקנה מידה המוני, המעיד כי הוא השולט בהם ולא אחר.
ופעם נוספת, תורת ישראל היא הדת היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו מכות מצרים, קריעת ים-סוף, עמוד האש והענן, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד.

זה לא פלא גדול לעשות "נסים מקומיים" בקנה מידה קטן. אי אפשר להשוות זאת למאורעות אדירים, שמראים בבירור על שליטה ושינוי הטבע. כל מעשה שאדם מסוגל לעשות אותו - הוא מעשה מקומי. לכן כל הקוסמים וה"מכשפים" עושים מעשים מקומיים. בדרך של קוסמות וכישוף ניתן אולי להפוך "כוס מים" ל"כוס דם" למראית העין... אך לא ניתן להפוך ים שלם לדם!
בדרך של קוסמות ניתן לעשות מעשים מקומיים, קטנים, לקהל יעד קטן. באמצעות אשליה ניתן ליצור דברים רק למראה עין, אך לא לשנות את המציאות. ואותו הדבר עם "כישוף" (שלפי הרמב"ם גם הוא סוג של אחיזת עיניים, קוסמות). בדרך כישוף ניתן אולי להרוג אדם (?), אך מובן שלא ניתן להרוג את כל בכורי מצרים באותו רגע (לשם כך צריך להיות בכל מקום, ולדעת מי בכור ומי לא בארץ שלמה, כח אשר רק נותן הנשמות מסוגל לו).
מעשה שרק א-לוהים יכול לעשותו הוא מעשה אדיר-מימדים, שעם שלם צופה בו - כמו ים שלם הופך לדם, ארבעים שנה של תחייה נסית במדבר, אש וברד היורדים יחד מן השמים בתזמון מתואם בפי הנביא, קריעת ים סוף וכדו´. דברים בקנה מידה אדיר שכאלו, כבר לא יכולים להיות אשליה. שום אדם בשר-ודם לא מסוגל לשנות את המציאות והטבע. רק מי ששולט במציאות ובטבע מסוגל לשנותם לפי רצונו. רק מי שנמצא בכל מקום ובכל זמן מסוגל להרוג את כל בכורי מצרים באותו הרגע.

תורת ישראל היא התורה היחידה בהיסטוריה הטוענת לאירועים ניסיים בסדר גודל של הפיכת חוקי הטבע, ובקנה מידה לאומי. הפיכת הטבע נמצאת באופן הברור ביותר בעשרת מכות מצרים, המראות כי העושה אותן הוא הבורא השולט על הטבע וחיי כל אדם. במכת הדם וחציית ים-סוף, הוכיח הבורא שהוא שולט על המים וכל הימים. במכת הצפרדעים והכינים, הוכיח הבורא שהוא שולט בכל הרמשים. במכת הערוב הוכיח הבורא שהוא שולט על החיות, במכת ארבה הוכיח
 הבורא שהוא שולט על כל היצורים המעופפים, במכת החושך והברד הוכיח הבורא שהוא שולט על חוקי הטבע - עונות השנה, האש והקרח, במכת דבר הוכיח הבורא שהוא שולט על המחלות. ובמכת בכורות הוכיח הבורא שהוא נמצא בכל מקום (כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית), שיש לו זיכרון אוניברסאלי (לזכור בכל מקום מי בכור ומי לא), הוא נמצא בכל זמן (הוא צפה בכל לידה במצרים בכל זמן), ויש לו כח להרוג כל אדם (בכך שהוא הרג את כל בכורי מצרים ברגע אחד). תורת ישראל היא התורה היחידה בעולם שטוענת לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לעשותם, ומכאן שהיא נכתבה מפיו.ace="Arial>
 
בתורה עצמה כתוב עוד בקריעת ים-סוף (שמות יד, לא): "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה השם במצרים ויראו העם את השם ויאמינו ב-השם ובמשה עבדו".
כלומר עם ישראל ידע שא-לוהים שולט בטבע, בגלל "היד הגדולה אשר עשה השם במצרים", ולכן הם האמינו בו ובמשה נביאו.

אך אם תקרא בתורה, תגלה שגם המצרים הרשעים ראו את מכות מצרים, גם חרטומי מצרים הודו ש"אצבע א-לוהים היא"! גם פרעה וגם המצרים הבינו שא-לוהי היהודים הוא הא-לוהים, ובכל זאת לא ראינו שהמצרים שינו את דרכם או זרקו את עבודת האלילים.

כפי שאתה רואה, הנסים אמנם הוכיחו לכל שהבורא שולט בכל, והוא העושה את הכל, אך לא היתה בשליטה זו שום התחייבות מצד הצופים. זו לא היתה התגלות אלוקית אישית לכל בני-האדם, אלא התגלות אלוקית כללית בארץ.
לעומת זאת, במעמד הר-סיני נגלה הא-לוהים באופן אישי לכל בני-ישראל במעמד לאומי רב עוצמה. זהו המעמד הראשון והיחיד בהיסטוריה שבו הבורא פנה לעם ישירות, לא רק על ידי שליטה בטבע, כי אם על ידי פנייה ישירה לכל אדם ואדם כאילו היה הוא נביא.

במעמד הר-סיני התרחש דבר שלא היה לפני כן, דבר אשר שינה את מצבו של עם ישראל לעולם, ויצר התחייבות היסטורית מצד עם ישראל לשמור את התורה והמצוות. במעמד הר-סיני הקב"ה לא נגלה רק למשה (כפי שהוא המצב עם כל הנביאים מאז ועד עולם) - הקב"ה נגלה לכל עם ישראל. ההתגלות הזו היא זו ששינתה את האמונה וההשקפה של עם ישראל לדורות, היא זו שיצרה את ההתחייבות בין עם ישראל לבורא, היא זו שבזכותה הסכים עם ישראל לקיים את התורה ולהעבירה לדורות הבאים.

וכך נאמר בספר הכוזרי (מאמר א, קטע כה): "האמונה שאני חייב בה, התחייבנו בה כל האומה הישראלית, אשר התבררה להם מציאות הא-לוהים במראה עיניהם במעמד הר סיני. ומשם ממשיכה המסורת שנמסרה מדור דור, והיא בבחינת מראית העין לדורות הבאים".

ואכן התורה מתארת את ההתגלות האלוקית לעם ישראל כיחידה בהיסטוריה, המוכיחה ומלמדת לא רק על מציאותו של "בורא כללי" המעניש ומשחרר עמים, כי אם בורא הנותן תורה ומצוות באופן אישי, נגלה לעם ישירות וכורת עימו ברית עולם לקיים את התורה והמצוות.

ואכן, במעמד הר-סיני מתבטא ההבדל הגדול ביותר בין כל דת בעולם לדת האמת היחידה. בספר דברים (ד) אומר ה´ את ההבדל בין הדת היהודית לכל דת אחרת בעולם:
ובשפה פשוטה: "לך ותשאל על הימים הראשונים שהיו לפניך, מהיום שבו ברא א-לוהים את האדם על הארץ, ובכל רחבי העולם - האם היה דבר גדול כזה או אפילו רק נשמע כמוהו (?!), האם היה עוד עם ששמע את קול הא-לוהים מדבר אליו מתוך האש כמו שאתה שמעת וחיית (?!), או האם ניסה א-לוהים לבוא ולקחת לו עוד עם בנסים גדולים ועצומים כמו שעשה לכם ה´ אלוהיכם במצרים לעיני כולכם (?!).
 
אתה ראית וידעת כי ה´ הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיע הא-לוהים את קולו ללמדך, ועל הארץ הראה לך הא-לוהים את כוחו הגדול, ושמעת את הדברים שאמר מתוך האש, ובגלל שא-לוהים אהב את אבותיך הוא בחר בצאצאים שלהם והוציא אותך בכוחו הגדול ממצרים כדי שתירש עמים גדולים וחזקים ממך, להביא לך את ארצם של הגויים כדי לשבת בה, וידעת היום והבנת בלבך כי ה´ הוא הא-לוהים בשמים ובארץ, חוץ ממנו אין עוד, ושמרת את החוקים ואת המצוות אותם אני מצווה אותך היום, כדי שיהיה טוב לך ולבנים שלך אחריך, כדי שתחיה זמן רב על האדמה אותה ה´ א-לוהיך נותן לך לתמיד".

בברכה,
דניאל בלס.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה