שאל את הרב - כללי

נכנס יין יצא סוד

  • ח' סיון התשע"ז
אא

שאלה

ב"ה שלום עליכם רבנים. ה" יברך אותכם על כל פעולתיכם הטובות. יש לי דוד שהוא רופא כללי, יהודי, אמנם מתנהג בחיים כמו החילונים ולנוסף לזה יש לו דעות מנוגדות לתורת אלוקים. אמרתי לו מימרה המובאת בתלמוד: "נכנס יין יצא סוד" ושבגמטריא המילה "יין" שווה למילה "סוד" (סנהדרין לח א). לכן מי שמשתכר מגלה את סודותיו. וגם הוספתי שהשיכורים אומרים את האמת. הוא טען שזה לא נכון. אחר כך חפשתי וב"ה מצאתי כתוב בספר של פסיכולוג גוי (*), שהשיכורים והילדים נפעלים בלי שום "עצירה פנימית" ולכן אומרים את האמת (תרגום שלי). האם יש לכם עוד הוכחות מדעיות שמְאַמְּתוֹת את מה שכתוב בתלמוד? אולי טעיתי בהסבר שהעברתי לו? אודה לתשובותכם. (*) Se suele decir que el niño y el borracho dicen la verdad, porque actúan libres de inhibiciones Psicología del desarrollo y de la educación en la edad escolar. Página 79

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

קודם כל, אני לא חושב שיש להשיב למי שמטרתו לדחות ולזלזל, ואין שאלותיו נובעות מתוך סקרנות ורצון לחקור את האמת. 

האמת היא אוצר, שרק המחפשים אחריו זוכים לו.

ולגבי השאלה,

הרופא צדק לגבי מצב שכרות קל, שבו האדם עדיין מודע לסביבתו ושולט במחשבותיו, גם אם פחות מן הרגיל (נגיד, לאחר כוס של יין).

אך ישנם כמה מצבי שכרות, וידוע שכאשר האדם הופך לשיכור - מוסרים מחסומים פסיכולוגיים שהיו לו, הוא מאבד את צלילות דעתו והקשר שלו לסביבה (במצב זה, רוב השיכורים אינם זוכרים מה אמרו או מה עשו בזמן שכרותם, יום לאחר שהתפכחו). במצב שכרות זה האדם לרוב נהיה פטפטן, ומדבר בחופשיות רבה, ואם שואלים אותו, קל לו לגלות את סודותיו.

אעתיק לך מוויקיפדיה, ערך שכרות:

"כשריכוז האלכוהול בדם מגיע ל - 0.2% המעצורים הנפשיים ממשיכים להתרופף, מה שגורם לשיחה חופשית יותר ולפעמים אף לנטייה לאלימות. הקואורדינציה ממשיכה לרדת, וייתכן גם טשטוש בראייה. לעתים נגרמת הרגשה של כבדות ועייפות."

לכן כאשר נכנס יין - יצא סוד.

אולם בכל כלל יש יוצא מן הכלל, וישנם אנשים שבמצב שכרות ייעשו שתקנים מאוד, או פשוט יירדמו מיד. אך כלל זה נכון לרוב האנשים בעולם וברוב המקרים, ולזה התייחסו חז"ל.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה ומדענכנס יין יצא סוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה