אמונה

שאלות רבות

  • ז' סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, אני בחורה מאמינה בלב שלם, יש לי כמה שאלות שאשמח לחדד: 1. מה היה לפני שה' ברא את העולם? כתוב שהיו עולמות שנבראו ונחרבו- מה ז"א? האם ייתכן שבעולמות שהיו ונחרבו היו חיים אנושיים? ומה היה לפני כן? כאילו ממה הכל התחיל? ברור לי שאלוקים אין לו תלות בגוף זמן מקום מרחב וכו' והוא שיצר הכל, אבל קשה לי מאוד לתפוס את זה שלא היתה התחלה להכל. 2. מה דעת תורה על לימוד פסיכולוגיה? האם יש בעיה בכך? 3. למה אלוקים היה צריך 6 ימים לברוא את העולם? והרי יכל לעשות זאת בן רגע? 4. שמעתי בהרצאה של הרב זמיר כהן שהתורה ניתנה למשה כאשר אין הפרדה בין האותיות למילים ומשפטים, וכל פעם שהגיעו לפרשיה שקרתה הורה לו האלוקים לרווח בה את המילים, מנין המקור לכך? כמו"כ הרב מביא זאת כהוכחה לבחירה של האדם שאם היו בוחרים לנהוג אחרת היה מורה ה' למשה לרווח אחרת את הפרשיה, אשמח לדוגמא כזו ושוב למקור. 5. למה רק 3000 שנה אחרי שהעולם קיים נתן ה' את התורה? אם צריך עם סגולה שילמד אותה וישמור על העולם אז למה קודם לא? 6. למה אלוקים לא חוזר שוב על מעמד הר סיני? 7. קראת שהנצרות והאיסלם מכירים ביהדות, עד לאיזה תקופה ביהדות הם מכירים? האם הם מכירים גם אחד בשני? וכן מה הם מאמינים על בריאת העולם? 8. התווכחתי עם בחורה שאיננה מאמינה על מציאות נשמה בגוף שמעידה על מציאות הבורא, שאלתי אותה מה לדעתה קורה לאחר שהאדם מת, היא טענה שהוא כמו מכונה ששבקה חיים, שלא הייתה בו נשמה. אמרתי שבוודאי שיש נשמה וכי היכן מקום הכאב, התשוקה וכו' והיא טוענת שיש לזה הסברים פסיכוביולוגיים. זה כל כך מגוחך בעייני שהתקשיתי לענות לה, מה עונים לה? 9. למה ברא ה' את העולם? הוא הטוב הנצחי, מה הוא היה צריך את העולם הזה ואותנו כאן? 10. ע"פ היהדות גבר שאנס אישה חייב לשאתה לאישה באם תרצה בכך ולא יוכל לגרשה, תמוה מאוד בעיני וכי תרצה אישה להתחתן עם מי שהתעלל בה כך? קראתי שזה נעשה בכדי להרתיע גבר שלא יחשוב שיוכל לנצל ולזרוק וכן שנעשה כעין הגנה כלכלית לאישה שוודאי תתקשה להתחתן כעת ותישאר בחוסר כל. ועדיין תמוה מאוד בעיני, אשמח לביהור הדברים. תודה רבה. מתחזקת מהאתר החשוב מאוד. תזכו למצוות.

נשלח לבלס

תשובה

שלום וברכה, ותודה על תגובתך.

1. לא היה כלום לפני העולם.

"בורא עולמות ומחריבן" הוא מדרש, וייתכן שמתכוון לכוכבים ביקום שלנו. ראי הסבר מלא כאן:

https://www.hidabroot.org/article/185509

הנה שאלת מפתח: מנין אנו יודעים שלמשהו חייב להיות בורא? ניקח לדוגמה כוס מים שמונחת על השולחן, אולי היא קיימת מנצח נצחים? מה גורם לנו לחשוב שיש לכוס הזו יוצר?

התשובה לכך היא: הכוס הזו מוגבלת. יש לה צורה, יש לה גודל ומשקל. דבר זה מוכיח שעומדת מאחוריה סיבה, מישהו שקבע שהכוס הזו תהיה בדיוק בצורה הזו ובגודל הזה. באותה מידה יכולתי לשאול, מדוע יש ביד שלי חמש אצבעות, ולא שש או ארבע? השאלה עצמה מוכיחה שיש סיבה שיצרה אותי, שקיים גורם שקבע את מספר האצבעות ביד שלי.

יצאנו למדים שכל דבר שהוא מוגבל - חייב להיות לו מגביל שיצר אותו, שקבע שהוא יהיה בדיוק כך ולא אחרת. 

אם אפשר לשאול על משהו "מדוע זה כך ולא אחרת?" - מוכרח שיש לו בורא. על כן יש לעולם שלנו בורא, שכן העולם בו אנו חיים הוא חומרי ומוגבל, דבר שמוכיח שיש בורא אשר הגדיר את חוקי הטבע של היקום וקבע כיצד יראה ויפעל עולמנו.

כעת, נשאלת השאלה, מדוע אי אפשר לשאול את אותה שאלה על אלוקים?

התשובה הפשוטה ביותר לשאלה זו תהיה: בגלל שלאלוקים אין צורה! אם אלוקים היה בעל-גוף, עם ידיים ורגליים, אז הוא היה מוגבל כמונו, ואז היה צריך לשאול "מי יצר אותו", "מי הגביל אותו", "מי קבע שיהיו לו דווקא שתי ידיים ושתי רגליים"? בדיוק כפי שאנו שואלים את עצמנו - "מי הגביל אותנו", כך היינו שואלים "מי הגביל אותו". אולם מכיוון שלאלוקים אין גוף, אין לו צורה גודל או כמות. הוא אינסופי. על כן, הוא אינו צריך מגביל שיברא אותו. 

כך אמרו חז"ל על הבורא יתברך: "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (בראשית רבה, סח). במילים אחרות, כל העולם קיים בתוך המציאות של אלוקים. אלוקים הוא למעשה המציאות האמיתית, כי הוא הדבר היחיד שאיננו מוגבל, הוא האינסוף האמיתי, וכולנו בעצם נמצאים וחיים בתוך מציאותו.

לסיכום: מכיוון שאלוקים איננו חומרי, אין לו גבולות. הוא אינסופי, הוא נצחי כי הוא לא מוגבל למקום ולזמן, כך שהוא אינו משתנה, אין לו התחלה כשם שאין לו סוף, והוא אינו צריך יוצר שיברא אותו בנקודת זמן מסויימת או יגבילו.

להבנה טובה יותר של התשובה הזו, ולמענה בשאלות נוספות באמונה (כמו הבחירה והידיעה, למה אלוקים ברא אותנו, איך אנו יודעים שהתורה אמת) אני ממליץ לך לקרוא  חוברת קצרה שכתבתי בשם שיחה גורלית. לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית". 

2. התורה עוסקת רבות בנפש האדם, וחז"ל היו הפסיכולוגים הטובים ביותר בפסיקת ההלכה.

ולעצם השאלה - תלוי איפה לומדים, מכיוון שבמקומות לימוד חילוניים מלמדים בפסיכולוגיה תיאוריות כפרניות של פרויד המתארות את האדם כחיה, ואת האמונה כהפרעה. ב"ה יש מוסדות חינוך חרדיים, וכדאי לחפש תוכנית לימוד שמיועדת לציבור הדתי-חרדי.

 אם את מחפשת ידע כללי בפסיכולוגיה, תמצאי ספרי פסיכולוגיה מוצלחים מאוד בחנויות ספרים חרדיים בבני ברק (ואוכל להמליץ לך על ספריו של ד"ר ויקטור פראנקל, כגון ספרו "האדם מחפש משמעות").

3. אלוקים ברא את העולם בכוונה בשלבים של יצירה, גם כדי שנוכל ללמוד ממעשיו על חכמתו הבנויה כבניין קומה על גבי קומה עד נזר הבריאה, שהוא בריאת האדם, ובמטרה ללמדנו שכל חלקי הבריאה נועדו עבור האדם, וגם כדי שנוכל להשתתף במעשה בראשית על ידי מצוות יום השבת.

4. זהו מדרש שמופיע במסכת בבא בתרא דף טו. אך בכל אופן אין קושיה מדבריך, מכיוון שחז"ל כבר אמרו שהתורה לא ניתנה בבת-אחת, אלא בשלבים.

כלומר, בהר-סיני הוריד משה רבנו את לוחות הברית, ולימד את עם ישראל את כל תרי"ג מצוות, שהן התורה (הוראת המצוות) שבכתב ובשעל פה. 

אולם ספר התורה (המורכב מחמישה חומשי תורה: בראשית שמות ויקרא במדבר דברים) נכתבו מפי ה' למשה באוהל מועד במשך ארבעים שנות הנדודים במדבר, ולא ביום אחד. ספר התורה נמסר בשלמותו לכל בני ישראל לפני פטירתו של משה, כמסופר בסוף ספר דברים. 

  כך אמרו חז"ל בגמרא (גיטין ס, א) ומבאר רש"י: "(ספר התורה) מגילה מגילה ניתנה - כשנאמרה פרשה למשה היה כותבה ולבסוף מ' שנה כשנגמרו כל הפרשיות חיברן בגידין ותפרן".

פירוש הדבר שקורח ועדתו לא ידעו שהם עומדים להיבלע באדמה, ורק לאחר שנענשו נכתבה פרשת קורח מפי ה' למשה.

ספר התורה השלם ניתן לכל אחד משבטי ישראל לפני פטירת משה, כאשר ספר התורה המקורי שכתב משה בכתב ידו מפי ה' נשמר בארון הברית שנשאו הכהנים.

5. התורה מיועדת לעם שלם, ולא לאדם בודד. לכן יש בהם חוקי שמיטה, יובל, כהונה, בית מקדש, כהנים, לווים ועוד. ולכן ה' המתין לעם שיהיה ראוי לקבל את התורה, וייעד את אברהם אבינו הצדיק להיות הראשון למטרה נעלה זו.

6. הוכחה צריך רק פעם אחת. לא צריך לשחזר הוכחה.

מטרת מעמד הר-סיני היתה כדי למסור את התורה בהוכחה מוחלטת. לאחר שנמסרה התורה בהתגלות אדירה לפני 3 מיליון איש, כבר אין צורך בהתגלות נוספת להוכיח את אמיתתו, שהרי יש לנו חגים ומצוות לזכר ההתגלות שנעשתה לעיני כל אבותינו. זו היסטוריה מתועדת, ומכוחה מוטל עלינו לקיים את המצוות בכל דור ודור.

עם זאת, עם בוא הגאולה השלמה יגיע העולם לשלמותו, ואז נזכה לחוות שוב בנסים ונפלאות שבהם יכיר כל העולם כולו בכבוד ה' ועמו.

7. הנצרות והאסלאם מכירים באמיתות כל התנ"ך כולו וחכמיו עד חורבן בית המקדש השני. 

הגויים לא רצו להתגייר ולקבל על עצמם תרי"ג מצוות, ועל כן המציאו דתות ש"ימשיכו" את התורה ללא מצוותיה.

הנצרות מאמינה שישו ביטל את המצוות, והאסלאם מאמין שמוחמד ביטל את המצוות. וכל אחת מדתות אלה מציבה את האמונה בנביאה השקרי כעיקר, ועל כן הן כופרות זו בזו (הנצרות סבורה שכל המוסלמים שלא מאמינים בישו הולכים לגיהנום, והמוסלמים סבורים שכל הנוצרים שלא מאמינים במוחמד הולכים לגיהנום). אך שתיהן מודות ביהדות, ביציאת מצרים ומעמד הר-סיני וכל נביאי ישראל. ראי כאן:

https://www.hidabroot.org/article/94638

הנצרות והאסלאם כמובן מאמינות בכל מה שכתוב בספר בראשית על בריאת העולם, יצירת אדם וחווה, פרי עץ הדעת וחטא האדם הראשון, המבול וכו'. 

8. הסברים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים יש למכונה, מאחר שמוח האדם הוא מכונה מורכבת ביותר. אך אם לא היתה לאדם נשמה, אז לא היה אף אחד בתוך המוח שמרגיש רגשות וחווה חוויות. מכונות כמובן לא מרגישות כאב ולא רגשות. הן רק מגיבות לפי התוכנה שטבועה בהן להישרדותן. אילו האדם היה רק רובוט חסר נשמה, הוא לא מרגיש וחווה, אלא פשוט פועל כמו חרק ללא תודעה ובחירה חופשית. ראי כאן הסבר מלא:

https://www.hidabroot.org/article/214667

https://www.hidabroot.org/article/177210

9. דרכו של הטוב להטיב. הבורא הוא כח אינסופי אשר רצונו להטיב לבריות בדומה, להבדיל, לשמש אשר אורה החזק מגיע עד לסדקים הקטנים שבסלעים, כך חכמתו וטובו של הבורא יתברך מגיעה עד הבריות הקטנות ביותר, וכמובן האדם שהוא נזר הבריאה. קראי כאן הסבר מלא:

http://www.hidabroot.org/he/question/132674

10. נא לקרוא כאן הסבר מלא:

https://www.hidabroot.org/question/202156

אנו מדמיינים אנס שמזדמן באמצע הלילה וחוטף אשה, אך במציאות האמיתית רוב מקרי האונס נעשים על ידי אדם קרוב. אם מדובר בבן משפחה - דין התורה הוא מוות לאנס, אם מדובר באנס זר ומסוכן - בית הדין היו כולאים אותו במה שנקרא "בית המחבוש" כדי למנוע ממנו מעשים נוספים מסוג זה. אך ברוב המקרים מדובר ב"חבר" של הבחורה, אשר התייחדה איתו, ייתכן שנתנה סימנים שרצתה בקשר ואז התחרטה, אולי הוא פירש את רצונה באופן שגוי עד שהתבצע אונס. גם בימינו רוב מקרי האונס המגיעים לבתי משפט הם בקו האפור הזה. ה"חבר" בוכה ומתחרט בכל לבו על מה שעשה, ולא מבין איך קרה מה שקרה. מכיוון שבחברה צנועה מקרה כזה מקשה מאוד על האשה למצוא בעל, ייתכן שתרצה לחייב אותו "חבר" שהתחרט להתחתן איתה, וכך גם יתחייב לה וידאג לה כל ימי חייו בלי אפשרות לגרשה.

בכל אופן לא מדובר בעניין פשוט בכלל. חטאים שבין אדם לחבירו - אפילו יום הכיפורים אינו יכול לכפר, אלא אם ימחול האדם למי שפגע בו. ובכל מקרה חשוב לזכור שלפי ההלכה האנס מתחייב בתשלומים רבים לאשה - גם טיפולים רפואיים ופסיכולוגיים מלבד הקנס (קנס, בושת, ופגם).  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה