אמונה

אמיתות התורה שבת שלום

  • ח' סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי 2 שאלות שמפריעות לי על אמונה אני יודע שלכל שאלה יש תשובה בתורה לכן אני שואל 1 איך אפשר לדעת שלא בא אדם (או קבוצה) ושכנע עם שלם להאמין בתורה ? 2 איך יש בחירה לאדם אם יש שכר ועונש שבת שלום

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אנשים רבים אינם מסוגלים לשקר ולהתמיד בשקרם. לשקר אין רגליים, וגם אין זה דרכם של אבות לשקר לילדיהם האהובים להם. כמו כן, אנשים לא היו מקבלים סיפור על אירוע היסטורי שלא סיפרו עליו אבותיהם (סבותיהם וסבותיהם), ולא היו מאמינים לאיש שהיה מספר להם דבר המנוגד למה שקיבלו.

מסיבה זו מוחמד לא בא להמציא למוסלמים "מעמד הר סיני" או "יציאת מצרים" משלהם, כי ידע שאין בכוחו לעשות דבר שכזה. במקום זאת סיפר להם שרק הוא עצמו לבדו ראה מלאך במערה.

זאת מאחר שלא ניתן לזייף אירוע היסטורי, אשר עובר בידי מיליונים מפי מיליוני אבותיהם וסבותיהם.

אנו יודעים שהתורה היא אמת - בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. ראה כאן במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

שים לב לעובדה, שאין אף עם אחר בעולם שמתאר התגלות אלוקית בפני עם שלם, כי לא ניתן להמציא היסטוריה. אם היה ניתן להמציא אירוע שכזה, דתות רבות בעולם היו מספרות למאמיניהם כיצד נביאם עשו נסים אדירים בפני מיליוני אנשים.

כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.

מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.

את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?

ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.

אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". יש לשים לב לכך שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים. האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.

קרא בבקשה גם את שתי חוברת שכתבתי בנושא:

חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית"

וחפש בגוגל את המילים: "דניאל בלס סיפור מוזר" 

לגבי שאלתך השנייה,

האדם מורכב משכל וגם רגש הבאים בסתירה זה לזה.

אם האדם היה רק יצור שכלי, כולנו היינו שומרי תורה ומצוות.

אך הרגש מסוגל למשוך את האדם לדבר עבירה, גם כשהוא יודע שהדבר יזיק לו. מסיבה זו ישנם אנשים המעשנים ולוקחים סיכונים ועושים מעשים מטופשים לשם הנאות או משחק.

גם אדם דתי שיודע את האמת ומאמין בשכר ועונש צריך עדיין להתמודד עם יצרים ועבירות. לשם כך ניתנה התשובה ויום הכיפורים.

הבחירה של האדם היא האם לשמוע ליצרו, ועבור הנאות רגעיות להתעלם מבוראו ותורתו, או לשמוע לשכלו וללכת אחר מה שמצווה הבורא בתורתו. 

כמו כן אדם שרוצה מאוד בעבירה נוטה גם לשקר לשכלו, ולהמציא בדמיונו תירוצים מטופשים כדי למרוד בבוראו או לפרש את המצוות בצורה מעוותת במטרה שלא לקיימם. רק הקב"ה חוקר כליות ולב, ויודע את לבו האמיתי של כל אדם ושופט אותו בהתאם.

לכן למרות שיש שכר ועונש, גם ישנה בחירה חופשית אם לשמוע לחוקי התורה או להתעלם ממנה חלילה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד הר סיניבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה