חברה והשקפה

מה מגדיר דתיים וחילונים?

  • ה' סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום הרב מה הקשר או השוני , יהודי אשר יכול להגדיר בין חילוני או חרדי או מסורתי (כיפה סרוגה)? מהם ההגדרות או הדברים הבסיסיים "שמגדיר" או מגדירים רבנים את הבנאדם או נפש היהודית שבו!?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

צפה בבקשה בהרצאתו של הרב זמיר כהן, "החרדים מי אתם?"

https://www.hidabroot.org/video/60792

 וגם:

https://www.hidabroot.org/video/84828

כל יהודי ששומר תורה ומצוות יש לו חלק לעולם הבא. כולנו אחים וצריכים לדאוג זה לזה. אך אין זה אומר שכל חינוך הוא החינוך הטוב ביותר, ושכל דרך תואמת את מסורת אבותינו. ולכן טוב מאוד שאתה שואל ומברר, כי ה' עוזר למחפשים אחריו להשיג את רצונו האמיתי.

כל הדתיים הלאומיים (כיפות סרוגות) שאתה רואה כיום, לפני פחות ממאה שנה היו כולם חרדים, אשר עזבו את דרך אבותם ובחרו להם דרך חדשה שבין קודש לחול. החרדים לעומת זאת ממשיכים את דרך אבותינו בהשקפה ובמעשים ללא שינוי.

ולעצם שאלתך - ההבדל נמצא בעיקר ביחס למדינה.

הדתיים הלאומים סבורים שהמדינה היא תחילת הגאולה, הם חושבים שהיא קדושה וחייבים לשמוע לה ולשרת בה מתוקף דתי - למרות שבפועל מדובר במדינה חילונית שעוברת עבירות בפרהסיה ולא נשמעת להלכה וגדולי ישראל.

בפועל, הדתיים הלאומיים סבורים שיש לברך על ההלל ביום העצמאות, לעמוד בצפירה של יום השואה, לשמוע להחלטות הכנסת וכיוצא בהם מנהגים שהמדינה קבעה כאילו היה להם תוקף הלכתי (כך לדוגמה, במהלך פינוי גוש קטיף נקרעו ביניהם הרבנים הלאומיים האם יש לשמוע לפסיקה הצבאית לגרש יהודים מבתיהם). 

החרדים לעומת זאת אינם רואים במדינה את הגאולה, אלא חבלי משיח שלפני הגאולה, ולמרות שמודים על יישוב הארץ אינם חוגגים ביום העצמאות החילוני. החרדים מבקשים להשתתף בהחלטות דתיות בכנסת ולהשיב את עם ישראל והמדינה בתשובה שלמה כדי שתשוב לשמור תורה ומצוות, אך מבלי לראותם כרגע כהתגשמות של גאולה ומשיחיות. החרדים לא מייחסים למדינה החילונית ומנהגיה סמכות דתית, ומרחיקים את ילדיהם משירות צבאי שעלול לקלקל את ילדיהם ולהרחיקם מהתורה והמצוות. ראה בהרחבה במאמרי:

https://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2556024&forum_id=4142

וראה מאמר על יום העצמאות:

https://www.hidabroot.org/article/208817

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהודיאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה