אמונה

שאלה בקשר להרצאה - הצלחה בטוחה - הרב יגאל כהן

  • כ"ח אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, הרב מדבר כל ההרצאה שהשם הוא כל יכול, וכל מה שאדם רוצה שיכוון לשם שמים יאמין בשם השם יעבוד על זה ויקבל את זה. אבל מה עם העניין שיש מקרים שהשם יכול לתת אבל רוצה לומר לנו לא? אז בעזרת אמונה וביטחון אפשר להשיג הכל או לא? תודה רבה

 

תשובה

שלום וברכה,

אלוקים אוהב אותנו, ויכול למנוע או לעכב אותנו מלקבל דברים שיזיקו לנו בטווח הקרוב.

מידת הביטחון, ברמתה היסודית ביותר, היא בראש ובראשונה הדירשה שתאמין שכל דבר שקורה בחייך, בין לטוב בין לרע, בין מתוך אירועי הטבע בין על ידי אדם, נגזר וכוון משמים כלפיך ולא קורה במקרה כלל. אלא הכל מידיו יתברך ונועד לטובה.

ובאופן ההשתדלות, אל תנהג בשונה מדרך הבריות, אלא השתדל בכל עניין בחייך ברמת ההשתדלות הרגילה הנהוגה בעולם, כפי שאתה רואה יהודים יראי שמים נוהגים. והתפלל לה' על כל עניין שאתה משתדל להשגתו.

בכל עניין זה כך. ההשתדלות צריכה להיות באמצעות תפילות לה' על השגת החסר, וכן פעולה בדרך הנהוגה בעולם.

ולגבי שאלתך - התשובה טמונה בלב של כל אחד מאיתנו, כי לא כולנו נמצאים באותה דרגה רוחנית, ועל כן ה' מצפה מאיתנו לתפילה כדי להתקרב אליו ולהשיג את תיקוננו בעולם הזה.

הקב"ה יכול לתת טוב נגלה וטוב נסתר. יש הרבה מחסומים שהתפילה והביטחון הם שפותחים אותם. והקב"ה נתן לנו את הכח להתפלל כדי שנשיג את התיקון המיועד לנו, וכך יפתחו השערים להשגת טוב נגלה.

ניתן להביט על העולם כמו על מראה שמחזירה לנו את השתקפותנו. לכן בדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכים אותו משמים. ובמידה שבה אדם מודד - בה מודדים לו. 

  אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך צריך לקבל את הייסורים באהבה, ועם זאת לבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים, ויאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות. לרוב התפילה עצמה היא זו שמזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.

אך יש ייסורים שנקבעו לנשמה עוד לפני שהיא ירדה לעולם (כמו עיוורון מלידה למשל), ולדבר כזה אין רפואה, כי זהו חשבון מגלגולים קודמים עם אותה נשמה, ואין דרך אחרת לתקנה מלבד באותם ייסורים שנקבעו לה.

   הכלל הוא מאוד פשוט:

אם אתה באמת ובתמים מרגיש שיש לך בטחון מלא בטוב האלוקי, ואין בלבך שום כעס או צער וחוסר סיפוק ממצבך בעולם הזה, אז באמת אינך צריך להתפלל על שיפור המצב הגשמי. אלא המשך לבטוח בקב"ה שהוא פועל לטובה, וקבל הכל באהבה וביטחון.

אך אם אתה חש בלבך חוסר סיפוק ממצבך, מעין רגש פנימי של מעין כעס או צער מעצם מצבך (ולא רק קושי פיזי), אז פירוש הדבר שאינך נמצא עדיין בדרגה גבוהה כזו של ביטחון, ולכן הקב"ה רוצה ומצפה ממך להתפלל לשיפור מצבך. הוא ששולח לך רגשות כאלה כדי שתכיר בדרגתך ותתפלל אליו. כי התפילה היא עיקר התיקון שלך, כמו גם עשיית תשובה ומתן צדקה.

בכל מקרה צריך תמיד להתפלל על רוחניות, כי ברוחניות אין גבול לדרגות והעלייה שנדרשת מאיתנו. והתפילה היא עצמה תיקון רוחני המחבר את הנשמה לבוראה, ומשיג את תכלית הבריאה.

תוכל להעמיק בדרגות ההשתדלות בספר חובות הלבבות, שמבאר את רמת הבטחון וחובת ההשתדלות בכל דרגה ודרגה. בהידברות תמצא הרצאות רבות על ספר חובות הלבבות. לדוגמה:

https://www.hidabroot.org/video/85820

אך ודאי שלהתפלל תמיד צריך, ולא להתייאש, כי התפילות תמיד מועילות, גם אם לא מיד, הן נאספות ויוצרות שק של זכויות ששומר על המתפלל.

אני מאמין שהמאמרים הבאים יבארו לך את הנושא בצורה מספקת:

למה הקב"ה רוצה שנתפלל?

https://www.hidabroot.org/article/2927

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

האם מותר לאדם להתפלל על זיווג מסויים?

https://www.hidabroot.org/he/article/116170

איך להבחין בעצת היצר הרע כאשר היצר הרע מתחפש ליצר הטוב:

https://www.hidabroot.org/article/107249

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ביטחוןאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה