אמונה

מהי אמונה ולמה לבחור בתורה?

  • כ"א אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני חושב שהשם שלח לי כבר הרבה סימנים כדי שאחזור בתשובה, אך יש לי כמה וכמה ספקות. אשמח מאוד לקבל תשובות. 1) האם יש הוכחה לאמיתות התורה? 2) מהי המשמעות של אמונה ביהדות? (האם - להאמין בפשטות / לתת אמון במשהו וודאי ומוכח / משהו אחר ?). 3) במידה ומדובר על המשמעות הראשונה של אמונה - האם לא כדאי יותר להאמין שה' ברא אותנו בשביל להוציא את כוחו אל הפועל, ושאין עולם הבא? כלומר הקיום שלנו כנשמות המשוטטות בתוך גופים הוא נצחי. ככה לפי עקרון הסיבה ותוצאה שביקום, פשוט נרגיש רע אם חטאנו (פעלנו מתוך פחד ושנאה) ונרגיש טוב אם עשינו מצווה (פעלנו מתוך אהבה ואחדות). 4) יש הלכות שנראות לא מוסריות כמו פטור מהצלת חיי גוי אם יש בדבר חילול שבת (אם איני טועה הרב עובדיה זצ"ל פסק שעדיף לא להציל). מה ההיגיון מאחוריהן? בתודה רבה.

 

תשובה

שלום וברכה,

כנראה שיש לך נשמה מיוחדת וזכות אבות. בעזרת השם תזכה להתחזק ותהיה מאושר בזכות השיבה ליהדותך.

1. כאשר הגענו למסקנה שיש בורא לעולם, הסבירות למציאת האמת פשוטה מאין כמוה - כי היא ניצבת על סך של 100 אחוז הגיון. 

99.999 אחוז מן הדתות בעולם מציבות בראשם אלים, שדים ואלילים בעלי גוף, יצרים ומחלוקות שיצרו ומנהלים את העולם. מכיוון שאנו יודעים מבחינה מדעית שהיקום נברא, ומכאן שיש לו בורא שאינו כפוף לחומר וזמן (ובמילא מי שאינו כפוף למרחב ולחומר אין לו גבולות, הוא אינסופי, כך שהוא לא יכול להיות מחולק), ומכיוון שאנו יודעים שכל החומרים בעצם עשויים מאותו הדבר (אטומים) ופועלים כולם באינטראקציה אלו עם אלו (מה שמראה שאין מלחמות בין אלים טובים ורעים או כוחות שונים בעולם) - מכאן מוכח שמי שיצר את היקום והאדם הוא בורא אחד שאין לו שותפים, ושאין לו גוף או דמות הגוף. נתון זה מוכח מכורח המציאות.

כך ש-99.999 מן הדתות בעולם כבר נפסלו מן הרשימה, ואינן יכולות להיות אמת בודאי.

ישנן סך הכל שלוש דתות בעולם הטוענות לבורא אחד, שאין לו גוף או דמות הגוף: היהדות, הנצרות והאיסלאם. הנצרות והאיסלאם נוצרו לאחר היהדות ומתבססות עליה (גם הנוצרים וגם המוסלמים מאמינים ביציאת מצרים ומעמד הר-סיני כפי שמתוארים במקרא). 

כך שההיסטוריה היהודית חייבת להיות אמת (גם לפי שתי הדתות שחיקו אותה), כי בעוד הנצרות והאיסלאם מודים בהיסטוריה היהודית, אין היהדות מודה בהיסטוריה שלהם (הנוצרים מאמינים במשה ונביאי ישראל, אך היהודים אינם רואים בישו ומוחמד נביאים שדיברו עם הבורא).

כך שההסתברות לכך שהיהדות היא אמת עומדת על 100 אחוז בעוד הנצרות והאיסלאם עומדות על קרן הצבי. 

מובן לנו שהבורא שברא את האדם בחוכמה כה אדירה - לא ימסור תורה בדרך אותה כל אדם יכול לזייף. הרי כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם א-לוהים, פיות, חייזרים ומפלצות. וידועים לנו לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.

אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו יודעים בוודאות מוחלטת שהבורא לא ימסור תורה בדרך אווילית לאדם בודד שגם יכול לשקר להמונים.

כך ששתי הדתות שחיקו את היהדות - הנצרות והאיסלאם - יורדות מיד מעל הפרק, היות ושתיהן טוענות לאדם בודד הטוען שא-לוהים נגלה אליו במערה ומסר לו חוקים ומשפטים.

   

היהדות איפוא, הינה היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו יציאת מצרים, מכות מצרים, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי.

מכאן שהיהדות היא אמת בודאי, ב-100 אחוז ללא ספיקות כלל. 

אז אנו יודעים שהתורה היא אמת - בזכות שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני.

אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות. ראה כאן במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

למרבה הצער, כמעט חצי עולם בימינו מכחיש את השואה (כל מדינות ערב), אך לא שמעתי על ילד ישראלי שאומר להוריו שהוא לא מוכן לכבד את יום השואה, כי זו רק "הליכה אחרי העדר", ואינו יודע אם היתה שואה...

כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.

מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.

את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תארו לכם שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?

ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי א-לוהים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.

2. אמונה ביהדות היא מלשון אמון, כלומר ביטחון בדבר שיש ראיות לאמיתתו, וזאת בשונה מאומות העולם שאצלהן אמונה פירושה אמונה עיוורת וחוסר ידיעה.

בתורה נאמר: "וידעת היות והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים" - כלומר צריך קודם כל לדעת, ואז להשיב את האמונה אל הלב פנימה.

האם אתה חושב ששודדים, שופטים לוקחי שוחד, אנשים הפוגעים בעניים יתומים ואלמנות, רוצחים, ואנסים - לא ראויים לעונש?

המציאות היא מורכבת מידי, ודורשת הוראות יצרן מפורטות מהבורא כיצד להשיג את היושר והאמת בחיינו.

העולם הזה הוא עולם נסיון. ועובדה שיש לנו יצר רע, וביכולתם של אנשים להיות רשעים ואכזריים, או צדיקים וגומלי חסדים. וזו לבדה ההוכחה שה' מנסה אותנו. 

כמובן שאלוקים אוהב אותנו, אך אהבתו מגיעה על ידי המבחן של העולם הזה, שהיא הדרך היחידה של הנשמה להגיע לגבורה, ולהשיג את קרבתה לבורא בזכות ולא רק בחסד.

הקב"ה הוא טוב, ורצון הטוב היא להטיב. 

על כן 

הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא, כאשר ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.

המטרה של החיים היא לקיים את רצונו של בורא עולם, על ידי תיקון המידות והתגברות על התאוות שלנו, בכך נגדיל את הנשמה שלנו עוד ועוד, ונקרב אותה למקור יוצרה. בעולם הבא, תהיה הנשמה קרובה לקב"ה בגן-עדן לפי קדושת ורמת המעשים שלנו בעולם הזה. התורה היא ספר הוראות היצרן המדריך אותנו כיצד להשיג את ההטבה הגדולה הזו, וכיצד לקיים את רצונו של בורא עולם.

לגבי השאלה, למה אלוקים רצה לברוא אותנו, ראה כאן תשובה מורחבת:

http://www.hidabroot.org/he/question/132674

לתשובות נוספות באמונה, על מטרת החיים והבריאה, חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת המתארת דו-שיח עם בורא עולם על כל עיקרי האמונה.

4. ההלכה קובעת שמצילים גם גויים בשבת מפני דרכי שלום - ולא רק בגלל הפחד שיזלזלו בחולים שלנו, אלא גם כדי לשמור על יחסי אחווה ושלום עם הגויים סביבנו. 

כמובן אפשרי שבמדינה יהודית מתוקנת היינו קובעים מראש שיהיו ארגוני הצלה לגויים בשבתות, או פשוט יותר - שלא יחיו כאן גויים כי ארץ זו נועדה לעם ישראל השומר את התורה והמצוות.

אך ההגיון כאן מאוד פשוט: מי שנהרג על השבת - מחללים עליו את השבת. יהודי שמחלל שבת דינו מוות לפי התורה, ועל כן יש היתר מיוחד שבו השבת מתחללת בעבורו. אך הגוי לא נהרג על השבת, ויכול לחללה באופן חופשי, ועל כן אין השבת מתחללת בעבורו. בימינו יש לצערנו מצב של יהודים רבים שמחללים שבת בפרהסיה בארץ ישראל, ואין בתי דינים שכופים את שמירת השבת או מענישים עליה, ועל כן קשה להבין את חומרת השבת בישראל.

בזמני התורה לא היתה רשות לגויים לחיות בארץ הקודש, כי ארץ זו מיועדת אך ורק לעם ישראל השומרים את התורה והמצוות (לכן לפי ההלכה אסור למכור קרקעות של יהודי לגוי בארץ ישראל). התורה רוצה להרחיק את הגויים מארץ ישראל כדי שלא יטמאו אותה ויקלקלו במעשיהם את היהודים החיים בהם שילמדו מהם.

עם זאת התורה התירה לגויים להתגורר בארץ כאשר הם נהפכים ל"גר תושב". גר תושב הוא גוי ששומר את מנהגי ארץ ישראל וחלק מהמצוות, לפי הרמב"ן (הוספות לעשה טו), מחללים שבת על הצלת גר תושב.

בברכה,

דניאל בל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמיתות התורהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה