אמונה

הר סיני

  • ט"ו אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב מנין לנו שעם ישראל היו שלוש מיליון במעמד הר סיני ושאלה שנייה למה לא להגיד שמישו חלילה כתב את התורה וגייס את בני משפחתו בניו ודודו וכו וכך המשיך ? תודה אשמח שתענה לי באתר ולא במייל תודה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ישנו תיעוד היסטורי לעם על גודל והתפלגות האוכלוסיה בדור המדבר. ספר התורה בעת מסירתו לעם - מונה 3 מיליון איש, מספר המורכב מ-12 שבטים שונים, מלבד הכהנים, הלווים ובתי הדינים של הסהנדרין המונה שבעים ואחד מזקני העם. כפי התיעוד ההיסטורי שמעביר העם מידי אבותיו. מספר זה איננו שרירותי: ספר במדבר מונה את התפלגות האוכלוסייה של 12 השבטים בדור המדבר, את שמות המשפחות, השושלות, ראשי כל שבט, את הנחלות, הדגלים ועוד. התורה תיעדה את מספר השבטים בדור יציאת מצרים: 603,550 גברים בני 20 שנה ומעלה. ראה כאן על התפלגות האוכלוסייה של 12 השבטים במקרא עם שמות ושושלות:

https://www.ateret4u.com/online/f_00724.html#HtmpReportNum0000_L2

 ספר שמות (פרק לח, כו): "לכל העובר על הפקודים מבן עשרים שנה ומעלה לשש מאות אלף ושלושת אלפים וחמש מאות וחמישים", ואף התאריך בו נעשתה הספירה מצוין בתורה: "באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם בארץ מצרים".

אדם אחד לא יכול להמציא היסטוריה לאומית.

אתה יכול לכתוב בספר מה שתרצה, אך לא ניתן לשכנע עם שלם בהיסטוריה שלא שמע מאבותיו.

אם זה היה אפשרי - עוד אלפי דתות בעולם היו מספרות על נסים בקנה מידה המוני כמו בתורת ישראל!

* * *

כל הארכיאולוגים מודים שעם ישראל (12 השבטים) כבש את הארץ ושלט בכל ארץ ישראל לפני יותר מ-2500 שנה, ובנה את בית המקדש הראשון והשני. האם שמעת על ממלכת ישראל וממלכת יהודה? אלה היו שתי ממלכות יהודיות בתוך ארץ ישראל.

משפחה קטנה לא היתה יכולה לכבוש את כל הארץ ולבנות בה בית מקדש.

 

כמו כן, אל תשכח שיש עוד 24 ספרי תנ"ך, ולא רק ספר תורה על יציאת מצרים. ישנם ספרים היסטוריים שמתעדים כל תקופה ותקופה בעם ישראל, את המלכים, התפלגות הגיאוגרפית והשושלות, ואפילו מלחמות בין השבטים.

 

מה גם שהתורה מורכבת מידי מכדי להינתן למשפחה אחת.

התורה מלכתחילה מיועדת לעם שלם, ל-12 שבטים עם כהנים ולווים ודיינים וסנהדרין, ומצוות שבכתב ושבעל פה, שלא ייתכן שלא יוודעו בעולם.

 

תשאל את עצמך, האם לילד הזה  אין סבא וסבתא מצד האבא, וסבא וסבתא מצד האמא, ודודים ודודות, ובני דודים ובני דודות, שכנים וחברים וידידים שמספרים לו את האמת? ועם מי הילד הזה מתחתן בדיוק? לא עם יהודיה כמותו שגם לה יש אבא ואמא וסבות וסבתות ודודים ודודות וכו'? התורה לא מיועדת לאדם בודד ולא יכולה להיות מועברת בידי אדם בודד.

מי בדיוק כתב לדעתך ספר יהושע שופטים מלכים דברי הימים וכו'? יצירות אלה אדירות ומורכבות מידי מכדי להיכתב בידי אדם בודד ויש בהם פרטים היסטוריים מתקופות רבות שרק מי שהיה בהם יכל לדעת אותם.

* * *

ולשורש הסוגיה: האם ניתן להמציא היסטוריה שקרית לעיני מיליונים?

יש הבדל מהותי בין היסטוריה של עם שלם, לבין סיפור אגדה:

1. סיפור אגדה - מספרים על יחידים. לדוגמה: מוחמד סיפר שמלאך ניגלה אליו במערה ונתן לו תורה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? הרי חוץ ממנו אף אחד לא היה שם. אולי הוא דמיין, אולי הוא שיקר? לכן זהו רק סיפור, ולא היסטוריה. גם הנוצרים מספרים שהיו לישו רק תלמידים בודדים שהאמינו בו, ורק ארבעה אנשים שכתבו את הברית החדשה. אז איך אפשר להאמין להם? זהו לא יותר מסיפור, כי הוא מועבר על ידי יחידים אשר יכולים לטעות או לשקר.

 2. לעומת זאת היסטוריה - מספר עם שלם שראה את הדברים בעצמו. לדוגמה: השואה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? כי מיליוני אנשים באמת היו שם, ומיליוני ניצולי שואה סיפרו לילדיהם מה קרה בשואה, וכל העם הכריז על יום השואה לזיכרון המאורע ההיסטורי הנורא הזה. לכן זו היסטוריה, ולא סתם סיפור אגדה.

כל אירוע המוני שמעבירים מיליונים - הוא היסטוריה.

נא לשים לב לעובדה, שאין אף עם אחר בעולם שמתאר התגלות אלוקית בפני עם שלם, כי לא ניתן להמציא היסטוריה. אם היה ניתן להמציא אירוע שכזה, דתות רבות בעולם היו מספרות למאמיניהם כיצד נביאם עשו נסים אדירים בפני מיליוני אנשים.

כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.

מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.

את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?

ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.

אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". יש לשים לב לכך שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים.

האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.

קרא בבקשה גם את שתי החוברות הבאות:

https://www.gorali.122.co.il/page1.htm

www.haemet.net/downloads/books/sipor_mozar.pdf

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קבלת התורההר סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה