שבת

למה אסור להשתמש במטריה בשבת?

  • ו' ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום, למדתי ב"ילקוט יוסף": "אסור לפתוח מטרייה ולנושאה עליו בשבת להגן מפני הגשמים, ואפילו היתה המטרייה פתוחה מערב שבת אסור לנושאה מעליו בשבת. [אך על ידי גוי יש להקל כמבואר לעיל סימן שז סעיף מט]. וכל שכן במקום שאין שם עירוב, שבודאי שיש לאסור נשיאת המטרייה בשבת גם משום טלטול ברשות הרבים. [ואסור לטלטלה אף בבית משום מוקצה]. אני מבינה שמטריה היא כמו אוהל ולכן היא מוקצית ככלי שמלאכתו לאיסור. השאלות הן: 1. אם מטריה פתוחה מערב שבת, למה אסור להלך איתה? זה כמו גגון של עגלת תינוק שפתוחה מערב שבת ומותר להזיז את העגלה ולקחת את התינוק בה. זה אוהל שהוא כבר מוכן ורק מניידים אותו בשבת, לא בונים חדש. 2. יש דברים שהתירו מפאת כבוד האדם. כך למשל לחתוך נייר טואלט אם נגמר ויש בו צורך (חוץ מכבודכם). אז למה לא להתיר מטריה בשבת שזה הרבה יותר מכובד מלהסתובב עם שקיות ניילון על הראש כמו שראיתי לא אחת שעושים וזה נראה מגוחך לחלוטין! תודה רבה, עדן

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. כאשר הולכים איתה (כאשר המטריה פתוחה למעלה מראשו) , הרי משתמשים בשטח שתחתיה כמו אהל; וזהו האיסור (משום אהל ארעי). 

ואינו דומה לעגלה שהסיבה שמותר לפותחו יותר מפני שהיא כבר מאהלת בפועל מערב שבת על שטח של טפח על טפח שמתחתיה בעגלה; משא"כ המטריה קודם שמגביהים אותה אינה מאהלת בפועל על כלום. 

2. לא שמענו היתר לחתוך נייר טואלט אפילו לצורך - כי חיתוך [או קריעה על הפסים ולפי מידה] מלאכה מדאורייתא.

אלא כוונת ההיתר, שהתירו משום כבוד הבריות לקרוע את הנייר - כלומר, שלא במקום הפסים, ובדרך של "מקלקל"- כי אז אין הדבר אסור אלא מדרבנן; ודוקא בשינוי [ואז, יתכן שמותר אפילו על הפסים כיון שאינו מקפיד על המידה], ראי במאמר:

https://www.hidabroot.org/article/57635

השיקול מה נחשב ל"כבוד הבריות" ומה לא,  תלוי בדעת חכמי הדורות; ויכול להיות שאע"פ שנדמה כיום שללכת עם פלסטיק על הכובע הוא חוסר כבוד הבריות, אך הם לא שקלו את הדבר ככה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אהל בשבתמטריה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה