תורה ומדע

מהי גישת היהדות כלפי שזירה קוונטית?

  • א' ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בשנים האחרונות תפיסת העולם הפיזיקלית של עולם המדע התערערה, עם הגילוי של תופעת השזירה הקוונטית. כיצד מתייחסת היהדות לתופעה המשונה? איך מיישבת היהדות את בעיית המדידה לאור קיומו של ה', ומה ההשלכות שלה על ההלכה?

 

תשובה

שלום וברכה,

תופעת השזירה הקוונטית אינה חדשה למדע, ואפילו איינשטיין דיבר עליה בימיו. אך זו תיאוריה שנתונה לפרשנות. עד היום לא הצליחו מדענים להעביר מידע באמצעות שזירה קוונטית.

הנה תגובה שמצאתי המציעה פרשנות נוספת לשזירה: 

"EPR הכירו בתופעה המתרחשת בחלקיקים שזורים בה מתבצעת ריאקציה בו זמנית דומה בין שני החלקיקים. אולם, ניסו לתת הסבר שונה לתופעה ,כלומר להראות שאין השפעת גומלין בין שניהם מרחוק, אלא החלקיקים מאופיינים בתכונות מסוימות. לטענתם, לחלקיקים שזורים יש מקום מוגדר ומהירות מוגדרת בכל רגע נתון בזמן. לדעתם, במערכות פיזיקליות בהן נערכות מדידות , מתקבלים ערכים מוגדרים כמו תנע ומקום , כלומר חלקיק שנמדד ומגלים את מקומו , זה היה מקומו גם לפני המדידה ולא המדידה עצמה יצרה את מיקומו הנוכחי." 

הנושא עדיין בחיתוליו והוא תאורטי לחלוטין. כל עוד החלקיקים אינם מסוגלים להעביר מידע, הם אינם סותרים את תורת היחסות.

לגבי בעיית המדידה, בעיה זו אינה מטילה ספק בעולם המוחשי כאשר מכירים במציאות האלוקים, שהוא הצופה התמידי של העולם מעת בריאתו, ועל כן: "ויעמידם לעד לעולם, חוק נתן ולא יעבור" (תהילים קמח, ו). ה' הוא הבורא של העולם וגם הצופה בו השומר על קיומו הקבוע.

עם זאת, ישנם המטילים ספק בבעיית המדידה, וטוענים שעצם הניסויים הנעשים בחלקיקים כה זעירים הם שמעצבים את התנהגות, וטרם נמצאו ניסויים עדינים דיים שלא ישפיעו על התנהגות החלקיקים.

על כל פנים, חשוב להבין שכל התיאוריות בנושא קוונטים עוסקות בהתנהגותם המוזרה של חלקיקים מזעריים ביותר, שאינם מתנהגים באופן זה כקבוצה. דהיינו, אין כל ראיה שהם מסוגלים להשפיע על העולם הגדול ברמת המקרו. גם אם חלקיקים בודדים אינם צפויים, סטטיסטית קבוצה גדולה של חלקיקים נוהגים תמיד באופן ניתן לחיזוי. זו הסיבה שחומרים וצורות אינם מתחלפים, כי הם מורכבים מחלקיקים רבים. מסיבה, זו כל מה שלומדים במכניקת הקוונטים אינו משפיע למעשה על עולמנו. לכן איני רואה מה יש ליהדות לומר בנושאים תאורטיים אלה, או אלו סוגיות הלכתיות יכולות לגעת בה. התורה לא ניתנה למלאכי השרת, אלא לבני אדם ולכן "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות".

גם לגבי נושא בריאת העולם, איני רואה כאן מקום לספק. אנו רואים שהטבע מתוכנן, ואפילו ברמה הסטטיסטית: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

ראה בבקשה שני מאמרים שכתבתי:

http://www.hidabroot.org/article/204058

http://www.hidabroot.org/article/213067

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שזירה קוונטיתפיזיקלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה