תורה ומדע

חיות מפחידות למה?

  • ד' ניסן התשע"ז
אא

שאלה

כבוד הרב שלום,רציתי לדעת למה השם ברא חיות מפחידות ומסוכנות? כמו נחשים, עכברושים, עכבישים וכו

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ראה במאמרי "מדוע הבורא יצר יתושים?":

http://www.hidabroot.org/article/212673

  הבריאה מייצגת את המציאות האנושית.

ובעלי חיים מזיקים - מזיקים אותנו כדי לכפר על חטאינו. הם תיקון בבריאה מאז חטא האדם הראשון. אך גם יש להם מטרות חיוביות.

 כל חיה יש מה ללמוד ממנה - גם מוסר מתכונותיה (לדוגמה מן הנחש לומדים על היצר הרע, בפרט לשון הרע, שהוא עשיית נזק ללא קבלת תועלת, בדומה לנחש אשר מכיש אנשים שלא במטרה לאוכלם), כמו גם ידע מדעי שמשרת אותנו בטיפולים רפואיים וגילוי חכמתו של הבורא בעולמו.

כמו כן כל החיות נועדו כדי לשמור על איזון בטבע. אם לא היו בעלי חיים טורפים - אז בעלי החיים הצמחוניים היו מתרבים יתר על המידה, וכך מכלים את כל מאגרי המזון ביבשת, עד שהיו נכחדים בעצמם. ולכן נדרשות חיות טורפות כדי לשמור על גלגל החיים.

אך מעניין לציין שרוב בעלי החיים הטורפים אינם אוכלים בני אדם, אלא רק לעתים נדירות מאוד. כך לדוגמה, כריש אוכל דגים ואינו תוקף אדם אלא אם הוא מורעב. גם אריות ונמרים אינם נמשכים לריחם וטעמם של בני אדם, ולרוב רק ישגאו כדי להבריח אנשים מן הטריטוריה שלהם. 

וזו עובדה מעניינת מאוד: אין למעשה בעל חיים טורף שמחפש וצד אחרי בני אדם בטבע.

כמו כן, הקב"ה נתן לבני האדם חכמה כדי לשלוט בכל בעלי החיים בכדור הארץ, כולל הטורפים שבהם: "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" (בראשית א).

מכיוון שבני האדם שולטים בעולם, הם צריכים לדאוג לבעלי החיים שעליו. תפקיד זה נועד לחנך את האנושות למידות טובות של דאגה ושמירה על העולם.

בעלי חיים טורפים חיים לרוב בשמורות טבע, בג'ונגלים, סוואנות ומקומות שלא נועדו ליישובם של בני האדם. מציאותם של בעלי חיים טורפים למעשה שומרת לא רק על האקולוגיה בטבע, אלא גם שומרת על מקומות טבעיים מבני אדם.

 בנוסף לכך, הבורא רצה לברוא עולם מגוון וגדול שמעיד על חכמתו, וגם מחנך אותנו בחקירת החכמה האלוקית והרצון האלוקי. כך לדוגמה, מן האריה לומדים את מידת הגבורה, מהלביאה למדים את תכונת הנאמנות, מהתנין לומדים את מידת הסבלנות (וגם המושג "דמעות של תנין" נועד ללמדנו על צביעות בעולם השקר). בפרקי אבות נאמר: "הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים" (אבות ה, כ). בגמרא נאמר שלומדים חריצות מנמלה, וצניעות מיונה (שנאמנה לבת זוגה), ונקיות מחתול. 

גם המחקר המדעי מלמד אותנו רבות על חכמת האינסטינקטים והאנטומיה של בעלי החיים, ובכך מחזק אותנו באמונה.

 אך מציאותם של בעלי חיים מזיקים גם מעיד על חטא האדם הראשון, וירידת האנושות מדרגתה הרוחנית הגבוהה. כי המציאות משקפת את מעשי האנושות כמו מראה. כך שעם בוא הגאולה השלמה, ישרור שלום בעולם, ויש אומרים שגם בעלי חיים לא יזיקו עוד.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נחשיםחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה