שאל את הרב - כללי

ניסיון העקידה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בשיחתי עם קרוב משפחה..על אתיקה,מוסר עלה המקרה של עקידת יצחק.. שאלתי בליבי אם עקידת יצחק זאת בקשה מוסרית ומתוך היותי בחורה דתיה ומאמינה חיפשתי בכל מוחי ונישמתי תשובות שיצדיקו את הבקשה האלוקית הזאת..אני מודעת לכך שיש הרבה פירושים לסיפור מהרבה היבטים..ומודעת גם לכך שיש הרבה דברים שלא נוכל להסביר ולהבין..יש דברים נסתרים.. אך עדיין אני מתחבטת עם השאלה שקרוב משפחתי הציג בפני ולא היתה לי עליה תשובה: אלוקים הוא יודע כליות ולב אדם, הוא נמצא בכל אחד מאיתנו אז מדוע הוא זקוק להוכחה שאברהם מאמין בו וילך איתו עד כדי להרוג את בנו יחידו? לא היה לי מה לענות,חשבתי וטענתי שאלוקים לא רצה שאברהם יוכיח את אמונתו בו אלא יוכיח לעצמו את האמונה באלוקים אך לתשובה הזאת יש גם היבט כזה שטוען שזה השפיל את אברהם.. למה אלוקים רוצה שנוכיח לו את אמונתנו בו כל הזמן?הרי הוא נמצא בתוכנו ויודע את ליבנו והרגשתנו? יצאתי קצת מבולבלת מהשיחה והרגשתי צורך להתחזק בתשובת הרב תודה ושבוע טוב!

תשובה

שלום וברכה

טענה זו היא טענה על כל תפקידנו בעולם שהוא לעבוד את הבורא ולעשות את רצונו, ואם בורא עולם יודע מראש אם נעמוד בניסיונות או לא מדוע יש בכלל ניסיונות? והתשובה היא שהבחירה היא חופשית לחלוטין, ואין כל הכרח שהאדם יבחור בדרך זו או אחרת.

אברהם אבינו קיבל את הניסיון הקשה מכולם והוא ניסיון העקידה, כאשר הסיכוי להצליח הוא חמשים על חמישים, ורק כתוצאה מרצונו של אברהם אבינו לעמוד בניסיון והתעקשותו מול כל פעולות היצר הרע הצליח לעמוד בכל הניסיונות.

ניסיון זה היה ניסיון כבד ביותר והראיה לכך היא מכך שעד היום אנו אוכלים את זכות העקידה ובכל שנה ושנה אנו זוכים בדין בזכות העקידה.

ואעתיק קצת מדברי המדרשים
(כב) ויאמר אליו אברהם אברהם ויאמר הנני מהו לשון הנני לשון ענוה לשון חסידות שכך ענותנותן של חסידים בכל מקום ויאמר קח נא אין נא אלא לשון בקשה משל למלך ב"ו שעמדו עליו מלחמות הרבה והיה לו גבור אחד נוצח כל המלחמות לימים עמדה עליו מלחמה חזקה אמר המלך לאותו גבור בבקשה ממך עמוד לי במלחמה זו שלא יאמרו שרי החיילים שלי אותן מלחמות ראשונות לא היה בהן ממש

אף כך אמר הקב"ה לאברהם נסיתיך בט´ נסיונות ועמדת בהן עכשיו עמוד לי בנסיון זה כדי שלא יאמרו ראשונים לא היה בהם ממש

 ויאמר קח נא את בנך אמר ליה אי זה בן אמר ליה את יחידך א"ל זה יחיד לאמו וזה יחיד לאמו א"ל אשר אהבת א"ל שניהם אני אוהב א"ל את אשר אהבת הרבה א"ל וכי יש גבול במעים א"ל את יצחק ולך לך אל ארץ המוריה מהו לך לך נסיון אחרון כנסיון הראשון נסיון הראשון בלך לך מארצך וממולדתך ונסיון אחרון בלך לך אל ארץ המוריה

מיד וישכם אברהם בבקר ויחבש את חמורו כמה עבדים וכמה שפחות היו לו לאותו צדיק והוא בעצמו ויחבש את חמורו ללמדך זריזותו ביום השלישי וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק ולמה ביום השלישי ולא ביום הראשון ולא ביום השני כדי שלא יהו אומות העולם אומרים הממו והלך ושחט את בנו.

וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה מה עשה אמר לשרה תקנו לנו מאכל ומשתה ונאכל ונשמח אמרה לו מה היום מיומים ומה טיבה של שמחה זו אמר להם זקנים כמותינו נולד להם בן בזקנותם כדי לאכול ולשתות ולשמוח הלכה ותקנה המאכל כשהיו בתוך המאכל אמר לה את יודעת כשאני בן ג´ שנים הכרתי את בוראי והנער הזה גדול ולא נחנך ויש מקום אחד רחוק ממנו מעט ששם מחנכין את הנערים אקחנו ואחנכנו שם אמרה לו לך לשלום.

מיד וישכם אברהם בבקר ולמה בבקר אמר שמא שרה תחזור בדבורה ולא תניחני אקום בהשכמה קודם שתקום היא למה בהשכמה שזריזין מקדימין למצות שנאמר (ויקרא כב) וביום השמיני ימול בשר ערלתו מלמד שכל היום כשר למילה אלא זריזים מקדימים למצות ויקח את שני נעריו עמו אמר עד שאקרבנו ישמרו הם את הכלים.

קדמו השטן בדרך ונדמה לו כדמות זקן א"ל לאן אתה הולך א"ל להתפלל א"ל ומי שהולך להתפלל למה אש ומאכלת בידו ועצים על כתפו א"ל שמא נשהא יום או יומים ונשחט ונאפה ונאכל א"ל זקן לא שם הייתי כשאמר לך הקב"ה קח את בנך וזקן כמותך ילך ויאבד בן שנתן לו למאה שנה לא שמעת המשל מה שהיה בידו אבדו ומבקש מאחרים וא"ת יהיה לך בן אחר תשמע מן המשטין ותאבד נשמה שתחייב עליה בדין א"ל לא משטין היה אלא הקב"ה יתברך היה לא אשמע ממך הלך מעליו ונדמה לבחור ועמד על ימינו של יצחק א"ל לאן אתה הולך א"ל ללמוד תורה א"ל בחייך או במיתתך א"ל וכי יש אדם שילמוד אחר מיתה א"ל עלוב בר עלובה כמה תעניות נתענית אמך עד שלא נולדת והזקן הוא השתטה והוא הולך לשחטך אמר אעפ"כ לא אעבור על דעת יוצרי ועל צווי אבי חזר ואמר לאביו אבי ראה מה אומר לי זה א"ל אל תשגיח עליו שאינו בא אלא ליעף לנו מיד ויאמר יצחק וגו´ ביום השלישי וכי מאחר שהדרך קרובה למה נתעכב שלשת ימים כיון שראה שלא קבלו ממנו הלך ונעשה לפניהם נהר גדול מיד ירד אברהם לתוך המים והגיעו עד ברכיו אמר לנעריו בואו אחרי ירדו אחריו כיון שהגיע עד חצי הנהר הגיע המים עד צוארו באותה שעה תלה אברהם עיניו לשמים אמר לפניו רבש"ע בחרתני הודרתני ונגלית לי ואמרת לי אני יחיד ואתה יחיד על ידך יודע שמי בעולמי והעלה יצחק בנך לפני לעולה ולא עכבתי והריני עוסק בצוויך ועכשיו באו מים עד נפש אם אני או יצחק בני טובע מי יקיים מאמרך על מי יתייחד שמך א"ל הקב"ה חייך שעל ידך יתיחד שמי בעולם מיד גער הקב"ה את המעין ויבש הנהר ועמדו ביבשה מה עשה השטן אמר לאברהם ואלי דבר יגונב וגו´ (איוב ד) כך שמעתי מאחורי הפרגוד השה לעולה ואין יצחק לעולה אמר ליה כך ענשו של בדאי שאפילו אומר אמת אין שומעין לו

מיד וירא את המקום מרחוק והיאך נראה מרחוק מלמד שמתחלה היה מקום עמוק כיון שאמר הקב"ה לשרות שכינתו עליו ולעשות מקדש אמר אין דרך מלך לשכון בעמק אלא במקום גבוה ומעלה ומיופה ונראה לכל מיד רמז הקב"ה יתברך לסביבות העמק שיתקבצו ההרים למקום אחד לעשות מקום השכינה לפיכך נקרא הר המוריה שמיראתו של הקב"ה יתברך נעשה הר:

יש לנו לזכור שבורא עולם בחר באברהם להקים איתו את העם היהודי והכול בזכות עמידתו של אברהם אבינו בכל הניסיונות, ועל כן בורא עולם נתן לאברהם ניסיונות קשים כל כך כדי להצדיק את הבחירה של בורא עולם באברהם אבינו.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה