אמונה

מהי גדרה של אמונה?

  • י"ט שבט התשע"ז
אא

שאלה

תמיד ידעתי עוד מקטנות, שאמונה פירושה לעשות השתדלות, לתת כמה %, ובורא עולם ישלים את החסר. אולם עתה ראית בספר מדרגת האדם של הסבא מנוהברדוק, שבתחילת מאמר הביטחון , מבי בשם הגר"א במשלי, שלא צריך לסמוך על כלום. רק על ה' בלי שום השתדלות, וכן הרב רפאל זר אמר שהוא ראה בשם הגר"א שמציאת זיווגלא צריך להתאמץ זה יבוא עד אליך, מתי שאתה צריך אתה תקבל.. החלום שלי בחיים זה להיות אברך, אבל תמיד מפחדיים אותי בעניין הפרנסה, ושצריך לעשות השתדלות..האם זה נכון? האם עצם זה שאני בכולל ועושה נטו את ציווי הבורא לא נחשב השתדלות מבחינתו? השתדלות שאני מוסר נפש על תורתו? כי אני לא יכול לראות את חיי בעבודה וקצת תורה..אני אהיה עצוב כל חיי ככה.. כבוד הרב יורה לי הדרך, ואולי תשובותו תוביל לי את הדרך לחיים הנכונים.. תודה רבה

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

אני מציע שתלמד בעיון את ספר חובות הלבבות, או תצפה בשיעורים על חובות הלבבות. בו יובהר לך שמידת ההשתדלות המתבקשת מהאדם תלויה לגמרי ברמתו הרוחנית של כל אדם, שכן הקב"ה אינו פועל עם כל אדם באותה מידה של השגחה. יש מי שלפי מדרגתו הבינונית נגזר עליו להתאמץ עבור פרנסתו, ויש מי שזכה למדרגה רוחנית גבוהה ופרנסתו מגיעה אליו בקלות רבה או במאמץ מועט. [בשידוכים לעומת זאת אכן מקובל מרבותינו שנצרכת השתדלות מועטת ביותר משום שהקב"ה מזווג זיווגים בנסים גלויים כקריעת ים סוף].

 

היות ונפשך חפצה בעסק התורה והיגיעה בה, זכית לבקש את התכלית הגבוהה ביותר שיש בעולם כולו - ההתחברות לקב"ה שהיא נפלאה ומדהימה יותר מכל עיסוק אחר. וכמובן שראוי וצריך להתפלל לפרנסה טובה וקלה של אשתך, כדי שתוכל לעסוק כל חייך בתורה המתוקה מדבש ונופת צופים. תרבה בתפילות ובטח בקב"ה שיעזור לך לבנות בית של תורה מבלי שתאלץ לצאת לעבוד. 

 

אך אם חלילה הנך מוצא שמשפחתך מתקשה מאוד להתקיים ונזקקת לפרנסה, במקרה כזה שמעתי שרבנים מדריכים את האברכים לצאת ולעבוד לפרנסת ביתם - כי כך גזר עליהם הקב"ה, ויקבעו עתים לתורה (כל זאת נאמר כמובן לפי רמת הצורך בפרנסה, לכן יש מושג של אברך חצי-יום, או רבע יום, או מי שרק קובע עתים לתורה בערבים). ומכל מקום צריך תמיד להרבות בתפילות שלא תזקק לעבוד, או תעבוד כמה שפחות, כדי שתוכל לעסוק תמיד בתורה.

 

לימוד התורה היא זכות גדולה מאין כמותה, וצריך תמיד לשאוף ללמוד כמה שיותר ביום, ולחטוף כל שעה הבאה ליד. אם זכית להיות אברך הלומד כל היום תורה ללא עול הפרנסה - קיבלת משמים מתנה גדולה עד מאוד. ראוי להתפלל על כך ולבטוח לישועה, כי הבוטח בהשם חסד יסובבנו.

 

עם זאת איני מכיר באופן אישי את מקומך הכלכלי בחיים ומצב שלום הבית שלך, לכן אמליץ לך להתייעץ עם רב גדול שיוכל לשאול ולהדריך אותך באופן אישי לגבי שאיפותיך החשובות ומה נדרש ממך כלפי בני משפחתך. עשה והצלח!

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ביטחוןאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה