נשים

מעמד האשה ביהדות, כתיבת ספר תורה

  • י"ט שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום! רציתי לדעת למה לבנות אסור לכתוב אות בספר תורה הרי הן גם מחויבות במה שכתוב בו...בכללית זה מרגיש כאילו היהדות ,התורה מפחיתה בנשים ולא נותנת להם שום מקום בה

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

התורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם. אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.

ודאי שיש מקום בתורה לנשים, והיו אף נביאות בישראל (שרה אמנו, דבורה הנביאה, חולדה הנביאה), ובחג פורים הקרוב אנו חוגגים את נס ההצלה שנעשה על ידי אסתר המלכה. אמרו חז"ל שבזכות צדיקותן של בנות ישראל נגאלו בני ישראל ממצרים, ועוד ישובו להיגאל באחרית הימים!

 

בתורה יש מצוות לגברים ויש מצוות לנשים לפי טבעם השונה. גבר הצטווה בציצית ותפילין, ואשה הצטוותה בטבילה וכיסוי ראש.

 

התורה מאוד התחשבה באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן.

מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).

 

אשה לא יכולה להיות סופרת סת"ם מאחר שהיא פטורה ממצוות הנחת תפילין ובתוכה כתיבת ספר תורה (שולחן ערוך יורה דעה רפא ג). מצווה זו נועדה לגברים שהצטוו בכתיבת תפילין וספרים ולכן רק הם יכולים לברך עליה.

 אך מאותה סיבה בדיוק, גבר נשוי לא יכול לכסות את שיער ראשו כאשה, או לקבל שכר על כיסוי שיערות ראשו לאחר החתונה. כי מצוות כיסוי הראש כמו הטבילה - היא מצווה שבה התחייבו רק הנשים.

 

בבקשה צפי בהרצאה חשובה זו על מעמד האשה ביהדות:

https://www.hidabroot.org/video/60793

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ספר תורהמעמד האשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה