חברה והשקפה

טבעונות ויהדות

  • ט"ז שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום. ברצוני להתייחס לסוגייה נפוצה ומרובת מחלוקות. אני מצטער אם דבריי יהיו בוטים מדיי, אך סוגיה זו כואבת לי מאוד, ומרגישה לי כצביעות מצד רבנים רבים. בכל יום 15,000 אפורחים בני יומם נגרסים במערבלי ענק, והשאר נדחסים לפחים בעודם חיים או מומתים בחנק מייסר. האשמה היחידה שלהם היא שנולדו זכרים. לא משתלם כלכלית לגדל אותם כיוון שאין להם הרבה בשר והם לא יכולים להטיל ביצים. לנקבות מפטמים את מקורם באמצעות להב מתכת, ומכניסים אותם לכלובי מתכת בהם הן לא יכולות אפילו לפרוס את כנפיהם. הם חיות בצפיפות רבה כך שבכלוב קטנטן עשרה תרנוגולות, הם נפצעות וכשתפוקת הביצים יורדת הלולנים מרעיבים את התרנוגולת עד השחיטה. בישראל כיוון שרוצים עוד חלב ועוד בשר, נאסות הפרות כל הזמן במטרה להביא כמה שיותר חלב ועגלים. אחרי ש 9 חודשים הפרה נושאת ברחמה את העגל, הוא יוצא לאוויר העולם ותוך דקות ספורות לוקחים רפתנים אותו מהאימא, ועדיין לא הספיק ללגום חלב מאימו ולא לעמוד על רגליו. האמא מחפשת אחריו ימים ושבועות וכמעט משתגעת. את העגל מרעיבים בכוונה ומונעים ממנו לקבל ויטמנים חשובים כדי שהבשר יהיה ״רך וטעים״. הרפתנים חותכים את קרני הפרות וצורבים עליהם מספר ללא הרדמה ולחוש בכלל תוך כדי שהם זועקים מכאב. לאחר כמה שבועות בתנאים נוראים בה הוא חי בתוך צואתו עם מאות עגלים אחרים שוחטים אותו בשחיטה כשרה ו״הומנית במיוחד״, בה נחתכים שני העורקים הקדמיים של העגל, אך כיון שיש לו גם עורק אחורי שמזרים דם למוח העגל מפרפר וגוסס במשך דקות רבות. את אימו ממשיכים לאנוס כדי שתיתן עוד חלב ועוד עגלים שייצואו לשחיטה, ומאכילים אותה כל היום כדי לקחת כמה שיותר חלב שהיה מיועד בכלל לעגל. הפרה גוססת מרוב ההריונות ומתה בגיל חמש, כשתוחלת החיים של פרות הוא 20 שנה. זה רק דוגמאות אחדות מהתעשייה הנוראה הזאת. אני מרגיש בעוד שיש רבנים צדיקים יחידים בדורם שפועלים נגד התעללות בבעלי חיים, יש קבוצה שלמה של רוב הרבנים שמתעלמים וסותמים את אוזניהם, מדחיקים ותוענים טענות שספק אם ראויים להיות רבנים עם מידת רחמנות כזאת. באתר זה אני מזעדע כל פעם מחדש להדחקה של הרבנים. איך זה לא צער בעלי חיים? רבנים מנסים להדחיק וטוענים שזה תעמולה טבעונית שקרית. אני ראיתי את מראות אלה בעיניי. עד שלא רואים זאת לא מסוגלים להבין את הגינהום היומי שעוברים בעלי החיים. ולמי שלא מאמין אני ממליץ ללכת לבית מטבחיים(בתקווה שיצליח להיכנס, הרי הם מסתירים זאת מהציבור.) אם אפשר לשאול את דעתך לעניין זה, איך יכולים כל כך הרבה רבנים להתיר ולהכשיר ייסורים כאלה ולהדחיק ולהתעלם מהסבל היומיומי של בעלי החיים. תודה רבה אורי

 

תשובה

לכבוד השואל, 

 

אחרי הבדיקה בנושא נתברר, שהאסונות והעוולות הגדולות שנעשות שתיארת, נעשים אצל מגדלי הבהמות, אשר פעולתם אינם בשליטת מנהלי ההכשר כלל. 

 

ברור שהמצב חייב להשתנות ושאינו על פי תורה. אמנם אין ביכולת הרבנים נותני ההכשר שום זכות או גישה לשלוט על מה שנעשה בשטחי מגדלי בעלי החיים; תפקיד הרבנים רק מתחיל מבית השחיטה ועליהם לראות שהשחיטה נעשית באופן הומני. ככל הנראה הגוף שעליו כן מוטל האחריות לחוק חוקים בתחום הזה, הוא הגוף הממשלתי שבמקום.

 

שאלתך היחידה ששייכת לשחיטה היא רק לגבי שחיטת שני העורקים הקדמיים בלי העורק האחורי.

 

ראה כאן שהדבר מבואר באריכות האיך שהשחיטה שעל פי ההלכה היא גורמת לכאב המנימלי לבהמה - וזה הוכח כבר גם לדעת המדענים:

 

https://www.hidabroot.org/question/21663 

 

ויהי רצון שנזכה לראות בתיקון המצב בקרוב, ובזכות מידת הרחמנות נזכה לתיקון הדרוש. 

 

בברכה, 

 

צוות הידברות


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שחיטהצער בעחלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה