אמונה

אמות של תורה

  • ט"ז שבט התשע"ז
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום שאלה שמענינת אותי היא כזו. מה הכוונה של חזל שהם נותנים נתנוי גובה לדמויות מהמקרא כגון:עוג מלך הבשן שהיה 300 אמה וסיחון אחיו שמשמום הגיבור 30 אמה רוחב כתפיים. האם אלו מידות אמיתיות?! או שמסתתרים שם סודות אשמח שתענו לי כי זה קצת מתסבך.. בתודה :)

 

תשובה

שלום וברכה,

 

אמרו חז"ל שאין מקרא יוצא מידי פשוטו (כלומר התנ"ך מדבר כפשוטו). לעומת זאת מדרשים נועדו להידרש, רבים מהם נאמרו בדרך משל וחידה, כי מטרתם היא ללמד על רעיונות מוסריים.

 

המדרש מספר שמשה רבנו היה בגובה עשר אמות (כ-5 מטר), והמהר"ל מפראג ביאר כי כוונתו של המדרש ללמד על שלמותו של משה רבנו, שכל מי שהיה ניצב בפניו היה חש בשלמותו הרוחנית כמביט על עץ גבוה וחזק או מגדל בנוי לתלפיות (כך כתב המהר"ל בחידושי אגדות על בבא מציעא דף פד).

 

לגבי עוג מלך הבשן - גם מן המקרא אנו למדים שהיה ענק בגובהו, אך לא נאמר בתורה מה היה גובהו המדויק. הרמב"ם הצביע על תופעה גנטית של ענקים (הקרויה בשפה המדעית בשם "Gigantism Syndrome"), כלומר ייתכנו ענקים כמו גולית גם בדרך הטבע. 

 

חפש בגוגל את מאמרי: "דניאל בלס על גמדים וענקים"

מאמר זה מציג ראיות מדעיות ועדויות מן העבר לגזע נכחד של אנשים ענקים.

 

לסיכום, לא כל המידות שבמדרשים נאמרו כפשוטם, ויש לראות כיצד המפרשים מבארים אותם. אך ללא ספק עוג היה ענק וגובהו היה מרשים, רק לא נוכל לשערו.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חז"לאמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה