שאל את הרב - כללי

האם יעקב אבינו קיים תרי"ג מצוות?

  • י"ח כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, על הפסוק "עם לבן גרתי" אומר רש"י שמרמז יעקב כי קיים תרי"ג מצוות. מתוך שאנו יודעים שהתורה ניתנה מאוחר יותר במעמד הר סיני, ומתוך שמלמדים אותנו כי אבותינו הכירו את המצוות למרות שעדיין לא קיבלו את התורה, איך ניתן להבין את דברי רש"י אם יעקב אבינו נשא שתי אחיות (בחייהן) בניגוד למצוות לא תעשה מפורשת (ויקרא י"ח, י"ח)? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת איך נשא יעקב אבינו שתי אחיות, והרי הוא קיים כל התורה כולה, וכמו שהבאת מדברי רש"י (בראשית לב ה) על מה שיעקב אמר "עם לבן גרתי", גרתי בגימטריא תרי"ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי. ונאמרו בזה כמה תירוצים, ומהם: 

א. הרמב"ן (בראשית כו ה) תירץ, שהאבות קיימו את כל התורה כולה רק בארץ ישראל, ויעקב אבינו נשא את שתי האחיות בחוץ לארץ.

ב. והדעת זקנים (פרשת וישב לז לה) תירצו, שמאחר שלא נצטווה על התורה אע"פ שידועה ברוח הקודש מה שהיה רוצה היה מקיים, ומה שהיה רוצה היה מניח. וכיוצא בזה כתב הרמ"א בתשובותיו (סימן י) שרק אברהם אבינו שמר את כל מצוות התורה כולל מצוות דרבנן וכמבואר במסכת יומא (דף כח עמוד ב), אולם אנשי ביתו לא שמרו רק שבע מצוות בני נח, ולכן יעקב אבינו יכל לשאת שתי אחיות שאין זה משבע מצוות בני נח. יעויין שם. (וזה שלא כמו המבואר ברש"י על התורה הנ"ל).

ג. והחזקוני (בראשית כט כח) תירץ, שהיות ורחל ולאה היו נכריות, אם כן כשנישאו ליעקב נתגיירו, וגר שנתגייר כקטן שנולד דמי (ראה מסכת יבמות דף כב עמוד א), וממילא אין להן קורבה כלל, ואינן נחשבות אחיות. וכן כתבו לתרץ בשו"ת הרדב"ז חלק ב' (סימן תרצו) והמהרש"א במסכת יומא (דף כח עמוד ב, ד"ה מצותי), והמהר"ל מפראג בגור אריה (בראשית פרק מו אות ה) והיפה תואר (בראשית רבה טז ט) והחיד"א בספרו ראש דוד (פרשת וישלח, ד"ה ואתהלכה).

(אלא שלכאורה קשה על זה מדברי הגמרא במסכת פסחים דף קיט עמוד ב שעתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק, לאחר שאוכלין ושותין נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן איני מברך שיצא ממני ישמעאל. אומר לו ליצחק טול וברך, אומר להן איני מברך שיצא ממני עשו. אומר לו ליעקב טול וברך, אומר להם איני מברך שנשאתי שתי אחיות בחייהן שעתידה תורה לאוסרן עלי. ולפי תירוץ זה כיוון שנתגיירו, וכקטן שנולדו דמו, למה אמר יעקב שהתורה עתידה לאסור אותן עליו, הרי באופן זה אין איסור תורה בנשיאת שתי אחיות. וכן הקשה הרא"ם ויקרא כ יז. וע"ע בספר פרשת דרכים דרוש א).

ד. עוד תירץ החזקוני שם, שיש אומרים שלאה ורחל משתי נשים היו, וגוי אין בניו מתייחסים אלא אחר האם, כדנפקא לן מכי יסיר את בנך (דברים ז ד), ולכך הותרו ליעקב. 

ה. והמהר"ל מפראג בספריו גור אריה (בראשית פרק לב אות ו, ופרק מו אות ה) ותפארת ישראל (סוף פרק כ) כתב לתרץ עוד, שיעקב אבינו נשא שתי אחיות על פי רוח הקודש. ובדרך זו כתב גם בפירוש יפה תואר הנ"ל דשמא יש לומר שיעקב נשא שתי אחיות על פי הדיבור. 

וכיוצא בזה כתב האור החיים (בראשית מט ג, ד"ה והאבות) שהאבות לצד חביבותם בה' וחשקם באושר עליון קיימו הכל וכו', אבל במקום שהיו רואים תועלת דבר ההצלחה להם, כמו שתאמר יעקב כשהרגיש בהצלחתו בנשואי ב' האחיות העלים עין מריוח הנמשך מקיום המצוה ההיא, כיון שאין לו עונש אם לא יקיימנה, כל עוד שלא נתנה תורה, ומה גם אם נאמר שהיו עושים על פי הדיבור, כי האבות נביאים היו (מגילה דף יד עמוד א), וה' אמר להם לעשות כן. ע"כ. וכן ראה בספר נפש החיים (שער א' פרק כא) שכיוון שהאבות לא היו מחויבים מצד הדין בקיום המצוות, לכן כשהשיג יעקב אבינו ע''ה, שלפי שורש נשמתו יגרום תיקונים גדולים בכחות ועולמות העליונים אם ישא השתי אחיות אלו רחל ולאה, והמה יבנו שתיהן את בית ישראל, יגע כמה יגיעות ועבודות להשיגם שינשאו לו. עיין שם.

וע"ע מה שכתב בשאלה זו בשו"ת הרשב"א חלק א' (סימן צד) ובמה שכתב על דבריו בשו"ת הרדב"ז שם. וע"ע במהרש"א במסכת סנהדרין (דף יט עמוד ב ד"ה מלוה) ובספר מדרש תלפיות (ענף יעקב) ובשדי חמד חלק א' (עמוד 54 אות קפו, ועמוד 155) ובשו"ת אגרות משה חלק אבן העזר חלק ד' (סימן ט אות א).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יעקב אבינושתי אחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה