שאל את הרב - כללי

איך הראיה מהכותל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לגבי נבואות שהתגשמו אנו מביאים את הישרדות הכותל כראיה. אז קיבלתי שאלה כזו: הכותל המערבי של בית המקדש חרב לגמרי, ולא נשאר ממנו שריד. הכותל המערבי שאתה מכיר הוא בכלל הכותל של הר הבית (אין חולק על זה), ולא רק הוא שרד, אלא גם כל הכתלים האחרים של הר הבית שרדו כמעט בשלמות. אז לא רק שהנבואה הזו אינה פלא מדהים, למעשה היא טעות עצובה. ועד כמה קטנות: הכותל המערבי שקיים כיום נבנה על ידי הורדוס לפני כאלפיים שנה בכלל. הכותב לא לקח על עצמו שום סיכון, והמדרש הזה הוא הראייה הכי טובה לכך, מה הסיכוי שהדת היהודית תיפול מבחינתך עכשיו כשגילית שהנבואה הזו נכשלה? אשמח תגובה לענין בהקדם.

תשובה

שלום וברכה

כל הזכויות של השאלה המטופשת והמשקרת שייכת לשוטה הידוע ירון ידען, הנוהג בקביעות לזלזל באינטלגנציה של קוראי ושומעי לקחו.

א. במדרש איכה במקור בו מופיע העניין שלא ניתן להחריב את הכותל המערבי מפורש שמדובר ב´חומה´ דבר המתאים לחומת הר הבית, ולא בכותל של מקדש שלא נקראת בשם חומה.

ב. בצד הצפוני של הר הבית לא נשאר כמעט כלום מחומת הר הבית העתיקה. כל מה שיש הינם מבנים חדשים שנבנו על ידי האימפריות לאחרי החורבן.

כמו כך, גם בצד המזרחי לא נשארו שרידים מהחומה העתיקה כי אם בפינות בלבד.

הצד הדרומי ששרד כמעט בשלימותו אינו הקיר הקדוש של הר הבית כידוע לכל חוקרי הארכיאולוגיה, הקיר הקדוש של הר הבית הדרומי היה ניצב הרבה פנימה, כמפורש במשנה שהר הבית מהצפון לדרום לא היה אלא כמאתיים וחמישים מטרים. ואותו קיר התוחם בצד דרומי את שטח הר הבית המקודש לא שרד בכלל, הוא נהרס עד היסוד´.

הקיר היחידי התוחם את שטחי הר הבית המקודש נשאר רק בצד המערבי בדיוק כמו שכתוב בדברי חז"ל, ועל הכותל הזה נאמר כל מה שנאמר שלא זזה שכינה מהמקום מאז ועד עתה ועד עולם.

ג. בית המקדש שבנה הרוצח הורדוס הרשע [שעלה לגדולה בגין עונש לעם ישראל כמפורט בתוכחה של פרשת כי תבוא המדברת על תקופת בית שני ותקופת הגלות בהמשך, ושם כתוב מפורש: "הַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבְּךָ יַעֲלֶה עָלֶיךָ מַעְלָה מָּעְלָה וְאַתָּה תֵרֵד מַטָּה מָּטָּה"] נבנה לפי עצתו של בבא בן בוטא גדול חכמי ישראל בדורו, התקדש קודש קודשים, על ידי כל העם היהודי, וקדושתו שוה למקדש שבנה זרובבל ועזרא הסופר בתחילת העליה מבבל [מקדש זרובבל פורק לגמרי לפי עצתו של בא בן בוטא, ראה להלן].

לאותו מקדש עלו לרגל שלש פעמים בשנה, גדולי חכמי ישראל המפורסמים בכל הדורות, שמאי אב בית הדין והלל הנשיא שם שימח הלל בשמחת בית השואבה כמפורט במסכת סוכה, ושם עלו ונשאו עין כל רבבות תלמידי בית שמאי ובית הלל, ואלו לא היו אנשים סתם, במסכת סוכה כח עמוד ב` מסופר: שְׁמוֹנִים תַּלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְהִלֵּל הַזָּקֵן, שְׁלוֹשִׁים מֵהֶם רְאוּיִים שֶׁתִּשְׁרֶה שְׁכִינָה עֲלֵיהֶם כְּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וּשְׁלוֹשִׁים מֵהֶם רְאוּיִין שֶׁתַּעֲמוֹד לָהֶם חַמָּה כִּיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן, וְעֶשְׂרִים מֵהֶם בֵּינוֹנִים, גָּדוֹל שֶׁבְּכֻלָּן - יוֹנָתָן בֶּן עֻזִיאֵל. וְקָטָן שֶׁבְכֻלָּן - רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי". בנינו של הורדוס על כלל השיפוצים וההרחבות שעשה בהר הבית כולו נעשה אכן על אותו מקום שעמד לפני כן מקדש זרובבל.

וכמפורט כל הסיפור בתלמוד במסכת בבא בתרא דף ג עמוד ב:

כך שאכן חומות הר הבית של הבית השני שחידש הורדוס הן הן חומות בית מקדש קדוש שנבנה כמצוות התורה והקב"ה השרה שם את שכינתו, והשמחים בשמחת בית השואבה שם העידו ששאבו שם רוח הקודש. ועשרה הניסים שנעשו במקדש התמידו גם במקדש הורדוס. וחכמי ישראל שהיו המייעצים של הבניין הקדוש הזה כבר דאגו להכניס לשם את הקדושה המתאימה למקום הזה, אף שמפקד העל של הבניה היה הורדוס שמימן את הבנייה [ מכספי היהודים, כמובן]. מסופר בתלמוד (תענית כג ע"א): "כן מצינו בימי הורדוס שהיו עוסקין בבנין בית המקדש והיו יורדין גשמים בלילה למחר נשבה הרוח ונתפזרו העבים וזרחה החמה ויצאו העם למלאכתן וידעו שמלאכת שמים בידיהם".

הכותל המערבי היא היא חומת הר הבית שבנו בימי הורדוס, ולפני אותו כותל אנו מתרפקים ומתגעגעים לשכינת קל שלא זזה משם מאז שהתרפקו שם קדושי ישראל כהלל הזקן ורבי יוחנן בן זכאי, המומר ירון ידען יסתכל על זה כקיר חיזוק של רשע מסויים, ואנו בשם ה` אלוקינו נזכיר.

חז"ל לא התיימרו להגיד נבואות, אבל הם כן מסרו לנו מה שהיה בידם בפירוש הנבואות שהתנבאו בימים קדמונים, כמו הנבואה הזאת שבנבואת שלמה בשיר השירים. ויתווסף שטות זה לרשימה הלא מכובדת של יתר השטויות של ירון ידען המסכן, ויתמו חטאים מן הארץ, במהרה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה