חברה והשקפה

האם תהיה הלבנת פנים בבית דין של מעלה?

  • י"ט חשון התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב קראתי ושמעתי כמה פעמים שבבית דין של מעלה מראים לאדם את החטאים שלו ובני משפחתו ומכירו שנפטרו לפני עומדים שם וגם רואים את חטאיו והאדם מתבייש. השאלה שלי היא: איך זה מסתדר עם זה שאסור להלבין פני חברו ברבים. תודה

 

תשובה

שלום וברכה,

מה שאסור להלבין פנים ברבים, הוא איסור שבין אדם לחברו בעולם הזה, שהוא עולם של הסתר פנים, עולם של נשמות הנמצאות בתוך גופי חומר. ולכן כל הדינים של איסור גזל וגניבה ורציחה הם דינים של העולם הזה, שבו אפשר לגזול ולגנוב ולרצוח ולהזיק אדם את חברו.

אך בעולם הבא אין יותר מציאות של עשיית מצוות או חטאים. לאחר שהנשמה עוזבת את גופה, היא מתגלית כפי שהיא באמת, ואז פנימיותה גלויה לכל. כי העולם הבא הוא עולם האמת. והעולם הזה הוא עולם השקר וההסתר.

כל נשמה שחוטאת פוגמת בעצמה, והחטא דבק בה. ננסה לדמות לעצמנו אדם שעובר איסור כרת, וכביכול כורת מעצמו יד או רגל. כשהנשמה מגיעה לעולם הבא, החטאים שדבקו בה - פגמו מה. והפגם שלה נראה מיד. כי אין כיסוי ושקר בעולם האמת.

לכן צריך לקבל את הייסורים באהבה, כי הייסורים הם בבחינת ניתוח לנשמה, אשר מתקן את פגמיה עוד בעולם הזה, כדי שתגיע שלמה ומתוקנת לעולם הבא.

ובמענה לשאלתך,

במקורות נאמר שבני המשפחה מקבלים את הנפטר בפטירתו, אך לא ראיתי מקור שבני המשפחה נכנסים עם הנפטר לתוך בית דין של מעלה.

מכל מקום, חשוב להבין שעצם הבושה בבית-דין של מעלה מכפרת על החטאים אם מעט ואם הרבה, כי הבושה היא למעשה גילוי דעת של הנשמה שהיא רוצה לשוב בתשובה מהחטא שחטאה. הרי כל אדם שעבר עבירה, עבר אותה בגלל תאוותו לעשיית רע, והתאווה הזו דבקה בנשמתו. הבושה היא למעשה הפעולה ההפוכה מהחטא, של גילוי דחייה ורתיעה מן החטא והעבירה שנעשו, וזהו תיקון לפגם שפגמה הנשמה.

כל מה שעושה ה' הוא עושה לטובה, ועלינו לבטוח בו תמיד ולקבל כל מה שיבוא עלינו באהבה.

כמו כן עלינו לזכור שבעולם הבא הנשמה זוכה להבנה גבוהה של המציאות, אחרי שעזבה את הגוף החומרי והמגביל, יש לה כוחות נפש אחרים, אז היא רואה ומבינה שהכל נעשה אך ורק לטובתה. כל השאלות שיש לך עכשיו - לא יהיו לך בעולם הבא, כי אז תבין את תכלית המציאות והטוב האלוקי, ותגלה שהכל נעשה לטובה - גם הייסורים. בדומה לחולה שעישן כל חייו וכעת צריך לעבור ניתוח, ולמרות הכאב הוא מודה לרופאו שמנתח אותו ומטפל בו להצילו.

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב".

ראה "למה אלוקים ברא את הגיהנום":

http://www.hidabroot.org/article/211728

וזו הדרכה עוד בעולם הזה (ספר דברים, י"ח, י"ג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית דין של מעלהמלבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה