אמונה

איך יודעים שה’ כל יכול?

  • כ"ג תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום, אני נער שגדל בבית דתי, ועד לזמן היחסית אחרון, לא באמת שמתי לב לדת, לא היה אכפת לי ולא הייתי באמת מודע אליה. לאחרונה, התחלתי להתחזק יותר והתחלתי גם לשאול שאלות. יש שאלה שהיא כרגע די קשה לי, איך יודעים שמי שציווה אותנו להניח תפילין, לשבת בסוכה וכו' הוא באמת כל יכול? מאיפה הביטחון הזה שה' באמת יצר את הבריאה? יש חשיבות רבה לשאלה הזאת משום שכל יום בתפילה מודים שה' יכול לעשות הכל, אפילו כתוב בתורה שה' אומר שהוא יכול לעשות הכל( " היפלא מה' דבר" מהסיפור עם אברהם והמלאכים).שאלתי את השאלה הזאת כמה פעמים בעבר, והתשובה שאני זוכר שקיבלתי לא סיפקה אותי כל כך. אמרו לי שכדי להגיע לאמונה טהורה בה' צריך לקיים את המצוות והאמונה תגיע משום שהמצוות מזככות את האדם מתאוות הגשמיות, אבל לי זה נשמע כמו להרדים את עצמך. אתה בעצם אומר לעצמך שזו האמת, מן הסתם שגם תתחיל להאמין בזה. לכן התשובה הזאת לא מובנת לי. עוד תשובה שאמרו לי היא שאנחנו יודעים על ה' והיותו כל יכול ממעמד הר סיני, אבל גם זה קצת מוזר לי. במעמד הר סיני לפי מה שהבנתי היו קולות חזקים, שופרות, אש ועשן, וזה מרשים, אבל האם מפה אפשר להוכיח שה' יכול לעשות את הכל(!)? גם בשאר הניסים אני לא חושב שכדאי לבטוח משום שגם הם לא כוללים כמובן הכל. האם לא יותר סביר שה' דווקא מוגבל? אני מודע לכך שזה קצת לא סביר לבקש ממנו לעשות עכשיו כל דבר שאפשר לדמיין, אבל אני לא רוצה, בלב שקט לחלוטין, לקרוא למישהו כל יכול, כשאני לא יודע אם הוא באמת כל יכול. אולי הוא פשוט בעל יכולות רבות? כל יום הרהורים כאלה יכולים ועוברים לי בראש. עוד דבר ששמעתי זה שאנחנו מכירים את ה' מנבואה שכל בני ישראל ראו במעמד הר סיני. אבל זה גם קצת מפריע ( למרות שאולי אני קטנוני מדי) כי מעמד הנבואה הזה יכול פשוט לגרום להם לתחושת רוממות עד שהם השתכנעו. ואיך בכלל אפשר להוכיח שה' כל יכול בנבואה? אני מצטער אם הארכתי במכתב והיו חזרות מיותרות, אני כותב את המכתב הזה בטלפון, אבל זה מאוד מעניין אותי מה התשובה. אני יכול להבין ( בערך)אם באמת אין תשובה וצריך לסמוך על הסבירות ואני קטנוני יותר מדי, אבל אני פשוט רוצה לשמוע את דעתו של מישהו נוסף בעניין ( אין לי אומץ לשאול שאלה כזו רב או את אבא שלי) תודה רבה על הכל ויום טוב!

 

תשובה

שלום וברכה,

 

טוב שאתה שואל שאלות ורוצה להכיר את ה', ומתוך הכרת עיקרי האמונה תתחזק בשמירת מצוותיו. תוכל לקרוא כאן על הסיבות שגרמו לי לחזור בתשובה:

http://www.hidabroot.org/article/119366

 

בתורה נאמר "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים". מכאן שצריך לדעת, ורק אז להשיב אל הלב.

 

מה זה "כל יכול"? 

כל יכול פירושו שהוא יכול לעשות הכל.

ומה זה "הכל"?

הכל זה כל המציאות, החומר המרחב והזמן.

אז מובן שמי שיצר את הכל - הוא כל יכול, כי הוא גילה את יכולתו לברוא את הכל.

אלוקים יצר את המציאות כולה, ומכאן ברור שהוא כל יכול. הוא שולט בכל הדברים הקיימים, והכל מתקיים מכוחו.

 

אנו יודעים שהיתה לעולם התחלה ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. אנו יודעים שהיקום מנוהל על פי חוקי טבע המוכיחים את שליטתו של בורא עולם אפילו ברגע זה. אנו רואים שהיקום מתוכנן, בנוי על פי משוואות מתמטיות מורכבות, המוכיחות לנו שהעולם נברא על ידי מתכנן. השכל מחייב להגיע לסיבת הסיבות, מי שאינו תלוי בחומר ובזמן, אשר יצר את הכל, ועונה אך ורק להגדרה של אלוקים. ואנו למדים על מהות רוחנית שיש בתוכנו, הבחירה החופשית המעידה על קיומה של נשמה אלוקית. ההוכחות רבות מספור.

 

(1) הוכחה מדעית מתוך המפץ הגדול: אנו יודעים שיש אלוקים בגלל שליקום היתה התחלה, ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין.

 

(2) הוכחה מדעית מתוך חוקי הטבע: המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

 

(3) הוכחה לוגית מהתכנון: אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

 

(4) הוכחה פילוסופית חד-משמעית: כל דבר שאפשר לשאול עליו "למה הוא כך ולא אחרת?" מעיד על היותו מוגבל בידי כח אחר שקבע את גבולותיו. ללא המגביל, לא היה הדבר נשאר מוגבל. כל הגבלה היא בעצם אפשרות שיצאה אל הפועל בידי מגביל מתוך אפשרויות רבות (תארו לעצמכם בדרך משל כוס זכוכית מלאה במים. הכוס נותנת צורה למים, ובלעדי הכוס המגבילה את המים, היו המים נשפכים לכל עבר ומאבדים את צורתם). לכן נשאלות השאלות, מדוע היקום שלנו מוגבל לכמות מסויימת של חומר ואנרגיה, להתנהגות מסויימת מאוד של החומר, שהרי אפילו המרחב והזמן מוגבלים. שאלות אלו מחייבות את המסקנה שיש מגביל שקדם להם, וקבע את צורתם ואת גבולותיהם. אך אם היקום כולו מוגבל, אז נשאלת השאלה, מהי המציאות האמיתית שניצבת מאחורי כל מציאות אחרת? 

ובכן, המציאות היחידה שלא צריכה סיבה ומגביל, יכולה להיות אך ורק מציאות שאין בה אף גבולות כלל: מי שאינו חומר ואינו תלוי במרחב, כלומר אינסופי; ואין בו חילוק והפרדה המגבילים אותו, ולכן הוא אחד מוחלט; ואינו תלוי בזמן ושינוי, כלומר הוא נצחי ללא התחלה וללא סוף, ולכן נמצא בכל מקום ובכל זמן; ואינו מוגבל ברמת האינטליגנציה והידיעה שלו, כלומר יודע הכל ונמצא בכל, ובמילה אחת: אלוקים. מכיוון שאלוקים אינו מוגבל לאף תכונה והגבלה, אז לא ניתן לשאול עליו "מדוע הוא כך ולא אחרת". 

אלוקים הוא איפוא המציאות היחידה שחייבת להיות קיימת בכל מצב ומאחורי כל מציאות אפשרית אחרת. ומכאן ההוכחה הפילוסופית הגדולה ביותר, שאלוקים הוא האינסוף, הוא שורש המציאות וסיבת כל הסיבות, והינו המציאות האמיתית שמקיימת אותנו.

וכמו שסיכם הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק א): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד מלבדו", כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו"

 

(5) הוכחה רוחנית: בגלל שאנו מבינים שיש בנו מהות רוחנית המייחדת אותנו מכל בעלי החיים, ומכאן אנו מסיקים שיש בורא שברא בנו נשמות, ושילב בין הרוח לחומר.

 

(6) הוכחה אישית: אנו גם יודעים שיש אלוקים על ידי התנסויות אישיות שיש לבני אדם, אשר התנסו בהשגחה פרטית בחייהם, המוכיח התערבות אלוקית (מה שיש המכנים בטעות בשמות כמו "צירופי מקרים" ו"גורל").

 

לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.

 

מעמד הר-סיני לא נתן רק תחושת רוממות, אלא זהו היה מעמד נבואי שבו לראשונה בהיסטוריה עם שלם שמע את קול ה' בורא העולם, והתחבר לרוח קודשו. ראה כאן מאמר שכתבתי על מעמד הר-סיני ומה שאירע בו:

http://www.hidabroot.org/article/173819

 

כמו כן הנסים האדירים של יציאת מצרים הוכיחו שה' שולט בטבע.

 

מי שמסיק שיש בורא לעולם, מבין שבכוחו של הבורא לברוא את העולם, ומכאן גם שהוא שולט בטבע עצמו. כך שהבורא מסוגל לכל דבר, כמו להפיכת המציאות וחוקי הטבע עצמם. לפיכך דת הטוענת לנסים בקנה מידה לאומי של הפיכת הטבע, יתגלו כמעשיו של הבורא, ומכאן גם יעידו על מסירתה מפיו.

כאשר אנו מחפשים בין דתות העולם טענות להפיכת הטבע בפני המונים, אין אנו מוצאים יותר ממעשי קסם פרטיים, דוגמת הליכה על פני-המים (ישו) ולהטוטים אחרים. כמעט כל דת בעולם מספרת על נביאים שעשו מעשי קסם בכדי שהעם יאמין בהם. אפילו תורת ישראל מספרת על חרטומי מצרים שידעו להפוך מקל לנחש בקסמיהם, ולבטח גרמו לרבים להאמין בהם.

 

מעשי נסים פרטיים ולהטוטים לא יוכלו ללמד אותנו דבר, גם מכיוון שטענות לנסים-פרטיים נמצאים בכל רחבי העולם במידה שווה, וגם מכיוון שידוע לנו כי מעשי הטעייה וקוסמות הם טבעיים לחלוטין (באמצעות מעשי קסם, החובנים בהם טריק פיזי או מחשבתי טבעיים לחלוטין, מצליחים קוסמים ליצור אצל הקהל את התחושה שביכולתם להעלים דברים, לקרוא מחשבות או אפילו לכופף כפיות). גם אם קיימת מציאות על-טבעית בה ניתן להשתמש (כלומר, מעשי כישוף), אין ספק כי אלו מוגבלים מאוד, ורחוקים מן ההגדרה של הפיכת הטבע או נס אלוקי. מן הבורא עצמו אנו מצפים לשינוי חוקי הטבע, או לפחות להפיכת הטבע בקנה מידה המוני, המעיד כי הוא השולט בהם ולא אחר.

ופעם נוספת, תורת ישראל היא הדת היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו מכות מצרים, קריעת ים-סוף, עמוד האש והענן, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד.

 

תורת ישראל היא התורה היחידה בהיסטוריה הטוענת לאירועים ניסיים בסדר גודל של הפיכת חוקי הטבע, ובקנה מידה לאומי. הפיכת הטבע נמצאת באופן הברור ביותר בעשרת מכות מצרים, המראות כי העושה אותן הוא הבורא השולט על הטבע וחיי כל אדם. במכת הדם וחציית ים-סוף, הוכיח הבורא שהוא שולט על המים וכל הימים. במכת הצפרדעים והכינים, הוכיח הבורא שהוא שולט בכל הרמשים. במכת הערוב הוכיח הבורא שהוא שולט על החיות, במכת ארבה הוכיח הבורא שהוא שולט על כל היצורים המעופפים, במכת החושך והברד הוכיח הבורא שהוא שולט על חוקי הטבע - עונות השנה, האש והקרח, במכת דבר הוכיח הבורא שהוא שולט על המחלות. ובמכת בכורות הוכיח הבורא שהוא נמצא בכל מקום (כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית), שיש לו זיכרון אוניברסאלי (לזכור בכל מקום מי בכור ומי לא), הוא נמצא בכל זמן (הוא צפה בכל לידה במצרים בכל זמן), ויש לו כח להרוג כל אדם (בכך שהוא הרג את כל בכורי מצרים ברגע אחד). תורת ישראל היא התורה היחידה בעולם שטוענת לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לעשותם, ומכאן שהיא נכתבה מפיו.

 

בבקשה קרא חוברת שכתבתי על כל עיקרי האמונה, המתוארת באמצעות דו-שיח עם אלוקים אחרי המוות. לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

 

אשמח להשיב על כל שאלה נוספת.

 

שלך בברכה,

דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כל יכולאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה