תורה ומדע

הפוך בה דכולה בה

  • ד' תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב שמעתי בהרצאה שכתוב בגמרא שכל החוכמות כתובות בתורה, שנאמר "הפוך והפוך דכולה בה". יותר מכך, כתוב שלפני שהקב"ה ברא את העולם הוא הסתכל בתורה וכך יצר את העולם - הסתכל באורייתה וברא עלמא. לפי המדע העולם פועל ע"פ כוחות פיסיקליים הפועלים לפי פונקציות מתמטיות מסובכות אך מוגדרות היטב. שאלתי היא היכן אני יכול למצוא את החוכמות הפיזיקליות ובמיוחד המתמטיות בתורה (ואני לא מדבר על דברים פשוטים כמו פאי (קשור בהיקף או שטח מעגל) אלא ממש המשוואות המסובכות כמות אלו של תורת היחסות או תורת הקוונטים המתארים את הכוחות הפיסיקליים שעל פיהם העולם מתקיים). בברכה ותודה מראש, אריק

 

תשובה

שלום וברכה,

 

אכן כל החכמות נמצאות בתורה - פשט רמז דרש וסוד, מעשה בראשית, מעשה מרכבה ועוד - אך אין פירוש הדבר שכל אדם מסוגל לגלות את החכמות הללו. 

 

צריך להיות נביא גדול בתורה כדי להשיג חכמות אלה. על שלמה המלך שהיה החכם באדם, ועיין בתורה עד עומקה, נאמר שלא הצליח לגלות את טעם פרה אדומה.

 

הגאון מווילנא השיג חכמה רבה בזכות גאונותו בלימוד התורה. האר"י הקדוש השיג סודות על עולמות עליונים מתוך עיון בתורה. אך מי בדורנו יוכל להגיע לדרגתם בעיון? סודות רבים עדיין מוצפנים בתורה, וכשיגיע אליהו הנביא באחרית הימים - יתרץ לנו קושיות ובעיות מתוך עיון אדיר בתורה.

 

על חכמות מדעיות בתורה, קרא את ספרי המהפך של הרב זמיר כהן, וראה גם:

 https://www.hidabroot.org/article/206143

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמתמטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה