אמונה

שאלות על מדע ותורה

  • ט"ז אלול התשע"ו
אא

שאלה

יש לי כמה שאלות חשובות ששאלתי את הורי הם לא ידעו לענות לי ואמרו לי לשאול אתכם ואלא השאלות: 1. אם אנחנו עושים מצוות בעולם הזה זה כדי שיהיה לנו שכר להגיע לעולם הבא אולם מדוע אומרים שנקים מצוות גם בעולם הבא (יש שאומרים שאפילו החגים של החילה ישערו וזה עוד סימן שיש שכר ועונש בעולם הבא) למה יש עולם שלישי שאליו אנו מצפים? 2. את השאלה הזאת שאלתי קודם מורה שלי אך היא לא ענתה ואף הוסיפה שאסור לשאול שאלה זאת אבל לי זה רק מחזק את השאלה הרי ידוע שלתלמיד מותר להקשות על רבו לכן אני שואלת אתכם- מה היה לפני בריאת העולם, לפני התוהו ובוהו וחושך על פני תהום אך יתכן שנגיד 1,000,000 שנה אחורה בזמן היה עדין תוהו ובוהו ואם היה למה ה' לא ברא את העולם אז? 3. ידוע שהדבר הכי גבוה בשמים זה כיסא הכבוד אבל מה יש מעבר לזה נניח אם נטוס לשם(לא אמיתי רק כדי להמחיש) מה יקרא ניתקע בקיר? ואם, חייב להיות משהו מעבר לקיר, מאחורי 4. למה ה' ברא כל כך הרבה כוכבים? לי תמיד אמרו שלכל דבר בעולם יש סיבה צורך ויעוד (יש שמרחיבים שכל דבר בעולם הוא משרת את עם ישראל או אפילו יהודי אחד) אז נגיד שבגלקסיה רחוקה מאוד משביל החלב יש כוכב קטן שבו אבן קטנה על הכוכב אך האבן הזאת עוזרת הרי העולם יכול היה להתקים גם בלעדיה למה יש כל כך הרבה אבנים שאין בהם צורך? 5. ידוע שבבריאת העולם ה' ברא את השמש הירח והכוכבים אבל הוא לא אמר על איזו שמש וירח הוא מתכוון הרי יש אלפי שמשות בעולם ישנן הגדולות מהשמש שאנו רואים פי לא יודעת כמה וישנם הקטנות ביותר וכך גם הירח הרי שמש הפרוש הוא כוכב מאיר וירח כוכב לא מאיר כדור הארץ הוא ירח המקיף את השמש אז אך יודעים מהי השמש האמיתית שעליה כתוב בבריאת העולם? תודה על ההקשבה אני מקווה שתאנו לי דרך אגב השם שכתוב לעיל הוא לא שלי אלא של סבתי מכיוון שאין לי רצון להיזדהות ואף כי המחשב הוא שלה אני רק תלמידה בתיכון אם הרבה שאלות אבל זה בסדר זה באישורה

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

ודאי שכדאי לשאול, רק צריך לדעת את מי לשאול. טוב שפנית אלינו.

 

1. הנפטר מן העולם נקרא בשם "נפטר" מאחר שהוא נפטר מן המצוות. בעולם הבא אין מקיימים מצוות, אלא מתחברים למקור המצוות - שהוא הקב"ה. אמרו חז"ל שבעולם הבא צדיקים עומדים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה. אין לנו מושג בעונג הרוחני של העולם הבא, שהוא הגדול מכל העינוגים האפשריים. גם לימוד התורה בעולם הבא הוא במימד אחר המגלה את שורשי המצוות - כלומר את הרצון האלוקי העומד מאחוריהם, דרכו מתחברות הנשמות למקור יוצרן האמיתי.

אולם עם בוא הגאולה תהיה תחיית המתים, וזו תהיה תקופה ארוכה שבה המתים ישובו בגוף ויקיימו את המצוות בבית המקדש השלישי בעולם הזה. ראה כאן הרצאה על אחרית הימים:

https://www.hidabroot.org/video/68365

 גן עדן והעולם הבא לפי הקבלה:

https://www.hidabroot.org/video/61028

 

2. לפני בריאת היקום, גם "תוהו ובוהו" לא היה. אלא פשוט לא היה כלום. אפילו לא גרגיר אפונה, וגם לא חלל. ואפילו לא זמן.

ומאחר שלא היה מושג של זמן, גם לא היה מושג של "לפני". לא היה מושג של ימים או שנים. לא היתה תנועה, ולא היה שינוי. הכל היה סטטי. עומד במקום.

כאשר אלוקים ברא את היקום, הוא למעשה ברא לראשונה גם מושג הזמן, את המושג של "התחלה", של ימים, של שנים, וגם של חומרים.

 

3. מעבר לכסא הכבוד יש את אלוקים, שהוא אינסופי, ללא גבול, ולפיכך אין לו גבולות.  נא לראות:

https://www.hidabroot.org/article/121627

 

4. מבחינה מדעית יש צורך בכמות המסה (החומרים) שיש ביקום, כדי שכל היקום ימשיך להתקיים. במילים אחרות, אם היקום היה קטן יותר - הוא היה קורס לתוך עצמו בגלל כח המשיכה. כל הכוחות והחומרים ביקום הם מאוזנים ביותר. גם מקומנו בגלקסיה הוא המקום היחיד שיכול לאפשר חיים, כי בכל מקום אחר הקרינה חזקה מידי. כך שכל היקום הוא כמו מערכת אחת גדולה מאוד, וזה דומה לשעון שיש לו הרבה מרכיבים - אך בסופו יש את המחוגים הזעירים שעבורם נע השעון.

אך מספר הכוכבים נועד גם כדי להגדיל את כבוד ה', כי ה' יתברך הוא אינסופי ונצחי, ולפיכך יצר את היקום האדיר והגדול ביותר שאפשר לברוא - המבטא את כוחו האינסופי. כך למעשה היקום הוא כמו ארמונו המפואר של המלך, ואנו האורחים. נא לראות גם:

https://www.hidabroot.org/question/147433

 

5. בתורה נאמר בפירוש שהשמש והירח נועדו עבור עולמנו:

(בראשית א, יד): "ויאמר אלהים, יהי מאורות ברקיע השמים להבדיל בין היום ובין הלילה, והיו לאותות ולמועדים ולימים ושנים, והיו למאורות ברקיע השמים להאיר על הארץ, ויהי כן. ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים - את המאור הגדול לממשלת היום, ואת המאור הקטן לממשלת הלילה, ואת הכוכבים, ויתן אתם אלהים ברקיע השמים להאיר על הארץ, ולמשול ביום ובלילה, ולהבדיל בין האור ובין החושך, וירא אלהים כי טוב"

 

נשמח להשיב על כל שאלה נוספת שתהיה לך!

 

לחיזוק נוסף באמונה, חפשי בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על כל השאלות באמונה. מומלץ מאוד. בהצלחה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ייעוץהכוונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה