אמונה

בחירה חופשית איך יכול להיות?

  • כ"ז אלול התשע"ו
אא

שאלה

אם בעולם יש בחירה חופשית, גם לגויים, אז נכון שלגבי רצח זה משהו שהם אמורים להבין, אבל לגבי קיום של מצוות אחרות(7) שלהם זה נראה לגיטימי לחלוטין והם בכלל לא יודעים שזה אסור, איך יכול להיות שהם יענשו על זה???

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

את שבע מצוות בני נח מסוגלים כל בני האדם להשיג בכח שכלם, כי המצוות הללו טבועות בשכלו הישר של האדם. עובדה שאברהם אבינו גילה את האמונה זמן רב לפני שהקב"ה נגלה אליו.

גם האיסור לרצוח, לאכול איבר מן החי ודיני עריות - הם מושגים שכל התרבויות השיגו בכח שכלם, כי אלוקים יתברך טבע בבני האדם חוש מוסרי של צדק. אין תרבות אחת בעולם שסברה שניאוף הוא דבר ראוי. גם הנאצים שהתרגלו לרצוח - ידעו בפנים לבם שמעשיהם מושחתים ונוגדים את טבעם האנושי הבסיסי ביותר.

 

בנוסף לכך, הקב"ה הביא לכך שספר התורה יפורסם בכל רחבי העולם, ויהפוך לספר המודפס והמשפיע ביותר בכדור הארץ, כך שאין בימינו גוי שלא מכיר את התורה. כך מוסר התורה התפרסם בכל העולם. מי לא שמע על עשרת הדברות? מי לא שמע שאסור לרצוח ואסור לגנוב ואסור לנאוף ואסור לחמוד?

 

ובמענה לשאלתך - 

רק הקב"ה חוקר כליות ולב, ויודע כל אדם בעולמו - מה ידע ומה לא ידע, מה יכל לעשות ומה לא יכל לעשות במצבו. לכן רק ה' לבדו שופט את כל בני האדם, ונותן להם שכר ועונש כפי מעשיהם.

כך נאמר בתנ"ך: "האל הגדול הגיבור, ה' צבאות שמו, גדול העצה ורב העליליה, אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם, לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו" (ירמיהו פרק לב, יח).

(שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". 

 

הקב"ה שופט בצדק וברחמים כל אדם, ונותן לכל גוי שכר ועונש לפי ידיעתו ויכולתו האמיתיים בחייו.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מוסרחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה