אמונה

מעשים טובים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב קודם כל תודה לכם על העבודה הנפלאה שאתם עושים, עבודת קודש! יש לי שאלה: אני עמוק בתוך האמונה, למרות שלא שומרת את כל המצוות כהילכתם. אני מאמינה שהכל בהשגחה והכל לטובה ולכל בדר יש תכלית/מטרה. אני גם חווה שאדם מוריד לעצמו שפע ע´י המעשים שלו והמחשבות שלו. אני מאוד מתאמצת לעשות כמה שיותר: לתרום כמה שניתן, לעזור לאחרים ולהיטיב לבריות, אך כאשר אני עושה משהו תמיד עולה בי מחשבה שאני עושה את זה קודם כל למעני עצמי כדי לקבל על זה תגמול/ שירד לי שפע. כל הזמן יש לי מחשבה שאני עושה דברים טובים לאחרים כי אני יודעת שזה יחזור אלי וזה ישתלם לי. מה אני יכולה לעשות כדי להמעיט את המחשבות האגואיסטיות שלי. האם זה טבעי? תודה

תשובה

לכבוד השואלת,

נא למחול על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

הכלל בענין גמילות חסדים הוא: אע"פ שבן אדם נהנה בעצמו ע"י המעשה הטוב שעושה, מכל מקום אל יפסיק או יחליש את פעולותיו של חסד מתוך שמרגיש שאין פעולותיו מספיק "נטו" בשביל הזולת.

טעם הדבר הוא: מקובל אצלנו שהקב"ה משלם במדה כנגד מדה (סוטה פרק א' משנה ז), ובמעשה של גמילות חסד הפעולה נמדדת לפי ההטבה שהרגיש המוטב; וכמובן שאפילו אם יהיה לבן אדם מחשבות לא שלימות אבל בכל זאת יגרום טובה עצומה לחבירו, אין מחשבותיו מגרעים כלל מן הטובה שהנהה בה את המוטב.

בנוסף לכך את צריכה לדעת, שהקב"ה ברא ככה את האדם (וכמו שכתבת סוף מכתבך); שמוכרח האדם באיזשהו שלב שירגיש כאלו שהוא מקבל משהו ונהנה מן הפעולה שלו, בכדי שיהא לו המוטובציה לעשות את הפעולה. אם כן אין חסרון כלל שאת חושבת על ירידת השפע ונהנית במחשבה זו; להיפך - זה נורמלי, ואין הקב"ה דורש מאתנו לעשות דבר שהוא ההיפך מהאיך שברא אותנו.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה