שו"ת תשעה באב

האם ייתכן שמי שלא מתאבל על ירושלים לא יראה בשמחתה?

  • ט"ז אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב!

רציתי לשאול: הרי כתוב מי שמתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה ואם מישהו לא מתאבל בכלל לא זוכה לראות את שמחתה?

אני מרגיש שזה לא פייר

תשובה

זה הוגן מאוד, מידה כנגד מידה: מי שהתאבל - יזכה לשמוח. מי שטרח בערב שבת - יאכל בשבת.

כי מובן שמי שלא מכיר בחשיבות החורבן, כיצד יוכל לזכות ולשמוח בהקמת בית המקדש? הרי מי שלא התאבל התנהג כאילו הדבר לא קשור אליו... והרי כדי לזכות בשמחה אמיתית, צריך קודם כל להכיר בחשיבות הדבר שנאבד מאיתנו.

כמו כן, האבלות על חורבן בית המקדש - מקרבת את הגאולה, ולכן מי שלא מתאבל - לא שותף בזכויות של עם ישראל להקמת בית המקדש השלישי.

כל המצוות והתפילות והבכיות של עם ישראל מצרפות זו לזו, דורות על גבי דורות, עד שתתמלא הסאה, ונזכה לגאולה השלמה שתביא גם לגאולת העולם כולו. זהו תהליך היסטורי חובק דורות ויבשות, של מודעות כלפי ה' ותורתו, עד לשיבת עם ישראל בתשובה שלמה בקרוב בעז"ה. על כן הודיעו חז"ל: "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה" (תענית ל, ב). 

להבנה טובה יותר של הנושא, נא ראה מאמרי "אפילו הפילוסוף לא הבין למה בוכים בתשעה באב".

עם זאת, חשוב להוסיף, שאין לנו יכולת לשפוט חילונים (שהם בגדר אנוסים, כי לא זכו לגדול מקטנות על ברכי היהדות ולהכיר בחשיבותה). רק הקב"ה חוקר לב וכליות, ויודע לב כל אדם ואשה בישראל - מה ידעו ומה לא ידעו, ועד כמה היתה להם יכולת לעשות תשובה. לכן אמרו חז"ל: "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".

כך ביאר החזון איש על בני דורנו (יו"ד, סימן ב, סימן קטן טז) 

"ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה, כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמש בת קול, וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרים אז הוא בנליזות מיוחדת בהטיית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם, שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורענויות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם. אבל בזמן ההעלם, שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה, שיהא בעיניהם כמעשה השחתה ואלימות ח"ו, וכיון שכל עצמנו לתקן - אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".

לכן חשוב לציין שהדברים שנאמרו - נאמרו ביחס למי שלא מתאבל על ירושלים בכוונה - מתוך בחירה וכוונה מודעת שלא להתאבל (כגון יוצאים בשאלה ושונאי ישראל למיניהם שמכירים את היהדות ומתכוונים למרוד בה), אך לא נאמר הדבר על יהודים טועים שלא מתאבלים מתוך בורות, שאין לנו רשות לשפוט אותם כלל, ורק הקב"ה יודע מה דינם.

בעזרת השם עם בוא המשיח והגאולה - ישוב כל עם ישראל בתשובה שלמה, ואז יזכו כולם לראות בשמחת ירושלים.

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משיחבניין בית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה