אמונה

איך אנחנו יודעים שהדת היהודית היא הנכונה?

  • כ"ג תמוז התשע"ו
אא

שאלה

אני בת 19 באה ממשפחה דתיה לאומית. לאחרונה חוייתי המון טלטולים בחיי והתחלתי לחשוב שאולי אין אלוקים בגלל כל מיני דברים שנחשפתי אליהם. השתכנעתי בסופו של דבר בקיום של אלוקים אבל דבר אחד עדיין מציק לי וזה איך אני יודעת שהדת האמיתית היא היהדות? כן אני מכירה את כל מה שמסבירים על הנצרות והאסלאם ששם זה היו יחידים ואצלנו זה מול רבים .אבל אם כך איך זה שהנצרות והאסלאם לא נעלמו מהעולם? אם הן שקר למה הן עדיין מתקיימות?(וכך עוד מלא דתות קטנות שקיימות עדיין בעולם). הרי שקר סופו להיעלם. איך זה שיש מליוני אנשים שמאמינים עדיין בדתות אלה ובסיפורים אלה? איך אני יכולה לדעת שהדת שבחרתי היא באמת העבודה שאלוקים רוצים שאעבוד אותו בעולם הזה? הרי אנשים מהאסלאם והנצרות גם כן בטוחים שהם עובדים את אלוקים איך שהוא רוצה שיעבדו אותו. בנוסף יש את כל הסיפורים על המוות קליני שחקרתי-חשבתי אויל כאן תבוא התשובה. מה קורה לנשמות בעולם הבא. אבל נוצרים ומוסלמים עולים גם לעולם הבא ולפי מה שהם מספרים אלוקים עדיין אוהב אותם למרות שלא הלכו בדת שלו ואפילו "המציאו דת " לכאורה. אודה לתשובתכם.

 

תשובה

שלום וברכה,

צר לי לשמוע על הבלבול והקשיים שאת חווה, אך נראה שאין השאלות מגיעות ממקום של ספק אמיתי. שהרי מדבריך נראה בבירור שאת יודעת היטב את האמת, רק שהיצר הרע מנסה לייאש אותך בתקופה זו של נסיונות. והלוואי שתעמדי בהם בגבורה.

הנצרות והאיסלאם הן כידוע חיקוי של היהדות.

אך עבור עובדי אלילים (שהאמינו עד כה באלים גשמיים בעלי גוף, והשתחוו לפסלים) - הרי שזו היתה התקדמות גדולה מאוד להכיר במציאותו של אלוקים אחד נצחי ואינסופי שברא את היקום.

ישו ומוחמד הצליחו לשכנע גויים עובדי אלילים להאמין בנצרות ובאסלאם, רק מאחר שקידמו את אמונתם הפרימיטיבית של מיליוני גויים שעבדו קודם לכן פסלים ואלילים. לכן דתות אלו נשמרו. וכשתגיע הגאולה השלמה עם בוא המשיח, אז יתקדם העולם גם מן הנצרות והאסלאם לקראת האמת הגדולה של התורה המקורית.

אין ה' מצפה מן הגויים ליותר משבע מצוות בני נח. ולכן המסר הפשוט ביותר לכל העולם היא האמונה המונותאיסטית (באל אחד), ולכן היא התפשטה בכל רחבי העולם יותר מכל אמונה אחרת.

כידוע אברהם העברי היה הראשון להשיג את האמונה באלוקים זמן רב לפני שזכה להתגלות. וכך נדרש מכל אומות העולם – להאמין באלוקים אחד. 

על כן, אין זה צירוף מקרים ששתי הדתות הגדולות ביותר בעולם הן הנצרות והאיסלאם. למרות שישו ומוחמד היו שני נביאי שקר שלא הציעו התגלות לאומה, הרי שסוף סוף הנצרות והאיסלם הפיצו את האמונה בתורה ועיקריה לכל האנושות. כיום ספר התורה הוא הספר המפורסם והמודפס ביותר בכדור הארץ! וכפי שכתב הרמב"ם, אנו מאמינים שבדרך זו הפיץ ה' את האמונה בו ברחבי העולם, וכך הוא מכין את האנושות לקראת בוא המשיח והגאולה העתידית.

כך כתב הרמב"ם בהלכות מלכים (סוף פרק יא): "וכי יש מכשול גדול מזה: שכל הנביאים דיברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם, ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוותן, וזה (ישו) גרם לאבד ישראל בחרב, ולפזר שאריתם ולהשפילם, ולהחליף התורה, ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'... אבל מחשבות בורא עולם - אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו -אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד, שנאמר "כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה', ולעובדו שכם אחד". כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב... וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא - מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".

בדרך זו נותן ה' הזדמנות לכל הגויים להכירו, ולהשיג קירבה לאמיתתו.

כל הדתות משקפות הכרה מסויימת של האמת הרוחנית על העולם, את עצם ההכרה שהעולם הזה הוא זמני, שיש נשמה, שיש שכר ועונש על מעשינו, ויש בורא לעולם (גם אם עמים פרימיטיביים חשבו שיש כמה "אלים", הם עדיין הבינו שהעולם הזה אינו מקרי). וכל העולם מתקדם לקראת האמת של התורה.

נביאי התנ"ך התנבאו שבאחרית הימים כל אומות העולם יכירו את האמת, מקטנם ועד גדולם ידעו את ה' ולא יצטרכו עוד להוכיח את אמיתתו, גם נאמר שאז שמו של ה' יהיה אחד, כלומר, הכל יכירו את אותו הא-ל, כל בני האדם בעולם יעבדו את ה' שכם אחד.

מבחינה זו, גם נביאי שקר כמו ישו ומוחמד, מקדמות את האמונה במשיח וגאולה לעולם.

בינתיים ה' אכן הכין ועודנו מכין את הלבבות לקראת המסר הזה: "הנה ימים באים, נאום ה' א-לוהים, והשלחתי רעב בארץ - לא רעב ללחם ולא צמא למים, כי אם לשמוע את דברי ה'" (עמוס ח, יא).

יש תוכנית לבריאה, ישנו תהליך של התפתחות בעולם. כך אמרו חז"ל: "אלפיים שנות תוהו, אלפיים שנות תורה ואלפיים שנות משיח" (עבודה זרה דף יט, עמוד ב).

זו עובדה שאלוקים לא מסר תורה לנח, ולא מסר תורה לאברהם. אין האל מוסר תורה לעם שאינו מוכשר לקבלה. ומכיוון שאין העולם מוכשר עדיין להתגלות א-לוהית, הרי שלא היתה התגלות כזו. לכן רוב העולם נמצא עדיין עם האמת הראשונה שהשיג אברהם, שיש א-לוהים, ויש בחירה בין טוב ורע.

עם ישראל הקדים את העולם, בכך שהיה מוכשר להתגלות רצונו של הא-ל בימי המקרא, והוא נועד לקדם את ההיסטוריה של העולם בהשגת שלוש מטרות:

1. לקדם את המונותאיזם (עד כדי כך שבלעדיו, קרוב לודאי שהמונותאיזם לא היה האמונה הנפוצה ביותר בעולם כיום).

2. לקדם את המוסר האנושי בעולם (עד שקשה לנחש כיצד היו העמים נראים כיום ללא היכרותם עם התורה, ורק מבט בתרבויות קומוניסטיות ונאציות יכולות לספק לנו הצצה לעולם אחר).

3. לצפות להתגלות והגאולה, מתוך הכרת עם ישראל ותורתו.

כל בני האדם נועדו ללמוד מעם ישראל, להתפתח, ולהכשיר את שכלם ולבבם לקראת התגלות לעולם כולו. אך עד שלא תהיה התגלות כזו, אין בני האדם חייבים להאמין באף דת. רק המונותאיזם והמוסר הן הדעות שנועדו להכשיר את העולם לקראת ההתגלות של הגאולה.

עם ישראל נועד לתיקון העולם, והוא משמש תפקיד מרכזי בגאולתו. 

אין אף עם אחר ש"מתחרה" בהתגלות שהיתה לעם ישראל.

סוף סוף אלוקים התגלה לפני כל עם ישראל רק פעם אחת בנסים גלויים כדי למסור לו תורה ומצוות, ומאז לא חזר להתגלות עם מסר חדש או תורה חדשה (עד בוא המשיח כמובן). זו עובדה שהתורה הציגה נסים והתגלות בסדר גודל שהעולם לא ראה ולא שמע עליהם קודם לכן, ושאכן ראויים להתקרא בשם "ברית" עם ה'. ולכן מי שטוען לחידוש הברית הזו, צריך להציג התגלות בסדר גודל דומה. אחרי הכל, עם ישראל התחייב בשמירת המצוות בזכות ההתגלות ההמונית בפני כל האומה היהודית. אילו היה חל על ברית זו לפתע "חוק התיישנות", הרי שהיה צריך להחליפה בברית חדשה עם התגלות כבירה אפילו יותר בפני עם ישראל ואומות העולם.

עצם העובדה שאף דת אחרת ב-3000 השנים האחרונות לא קראה תיגר על ההתגלות ההמונית במקרא, מעידה על כך שברית זו לא התיישנה ולא התבטלה. כך התורה דורשת לזכור בכל דור ודור: 

"כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלהים מדבר מתוך האש, כאשר שמעת אתה ויחי? או הניסה א-לוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים, ככל אשר עשה לכם ה' א-לוהיכם במצרים לעיניך? ...ושמרת את חקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום אשר ייטב לך ולבניך אחריך".

לגבי הטענות של נוצרים שראו את ישו במהלך המוות הקליני, נא ראי כאן תשובה:

https://www.hidabroot.org/question/101866

המוות הקליני הוא רק השער והכניסה לעולם הבא, ואינו מגלה מה יש מעבר. הוא כלל לא נועד להוכיח את הדת הנכונה, שהרי אז היתה מתבטלת הבחירה החופשית מכל בני האדם. ואין עדיין בני האדם מוכשרים לגאולה גדולה זו.

לסיכום, חשוב לי מאוד שתקראי תשובה זו בעיון:

https://www.hidabroot.org/he/question/157702

אשמח להשיב כל שאלה שתהיה לך. 

אמרו חז"ל שבדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכים אותו מן השמים. מי שמחפש את האמת - הקב"ה בכבודו ובעצמו עוזר לו למצוא את האמת. וברוך השם שזכית להגיע למקום הנכון כדי לחפש תשובות.

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהדותנצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה