אמונה

תורה מרב לתלמיד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד כידוע שהתורה נלמדת מרב לתלמיד במשך כל הדורות מאז נתינתה בסיני. לפני כחודש נכנסתי ללמוד בישיבה ואני לומד רוב היום עם חברותא שהוא ברמה כמוני ואני לא רואה איך זה בא לידי ביטוי שהרב מלמד. אם יש שאלה אז אפשר לשאול את הרבנים אבל זה מצריך להסביר את המהלך שבו אנו עוסקים כדי לוודא שהבנתי נכון ואז לשאול מה שלא מובן- וזה לוקח הרבה זמן ויש הרבה כאלה לפחות בהתחלה. ואם באמת רב היה יושב איתי ומלמד אז הייתי יכול לשאול כל מה שלא מובן. זאת אומרת לא הבנתי מה צורת הלימוד הזו שונה מזה שאני אעשה את אותו הדבר בבית למשל? המסגרת?

תשובה

לכבוד השואל,

נא למחול על איחור התשובה עקב פניות לאתר.

קודם כל אברך אותך ואת רצונך הטוב ללמוד תורה וליכנס למסגרת של לימוד תורה. אין זה מעשה של מה בכך ובודאי שהגיע הדבר במסירות נפש מצדך. לכן אברך אותך שתוכל להצליח ולראות סייעתא דשמיא בדרכך זו.

אנסה לענות על שאלתך בעזרת השם:

הרי אתה בעצמך רואה שיש כמה וכמה פעמים שאתה חוזר לפני הרב על מה שלמדת, וכשאתה מסביר את המהלך יש מקומות שבו אתה רואה שטעית בהבנתך, וע"י המשא ומתן שלך עם הרב מתברר לך הענין. הרי שכבר יש יותר תועלת בזה מאשר ללמוד את אותו דבר בבית ולהשאר בהבנה מוטעת.

אבל יש משהו עוד יותר גדול שאפשר להרויח ע"י הלימוד במסגרת. הרי כשאתה נמצא בין הרבה אנשים המסורים לתורה ולערכיו,  אוטמטי אתה נחשף לצורת חיים של תורה ולראות האיך חיים את זה. מעלה זו היא עולה על מעלת מי שלומד רק מן הספר, כי בלימוד תורה יש חלק שבכתב ויש חלק שבעת פה - החלק שבעל פה מסמל את החלק הזה שאי אפשר לקבל רק על ידי הלימוד של מה שכתוב. הוא דבר חי, ודבר חי סופגים אותו כאשר רואים האיך חיים אותו.

 אם כן, אם ביכולתך להישאר כמה חדשים טובים בישיבה וכל שכן שנה או שנתיים, אתה בעצמך תבחין בשינויים הטובים המתחוללים בקרבך - מה שלא היה באפשרי להתעלות באופן כזה על ידי הלימוד לבד. ואם אין ביכולתך ומגיע זמן שאתה צריך לצאת מן המסגרת, על כל פנים אל תעזוב את הלימוד, ותמשיך בלימודך אפילו כשאתה לבד, ובודאי תמשיך להתעלות אחרי הספיגה הטובה שהיתה לך בהיותך בתוך המסגרת.

בברכה להצלחה ושתזכה להשיג את כל שאיפותך הטהורות,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה