אמונה

תועלת בחרקים

  • ט' סיון התשע"ו
אא

שאלה

איזו תועלת יש בכל החרקים למיניהם ביניהם היתושים שלא רק שלא נותנים תועלת אלא שותים את דמנו (נזק)?
נשלח לרב בלס

תשובה

שלום וברכה,


מדע האקולוגיה מלמד כי לכל בעל חיים, אפילו הקטן ביותר, יש השפעה על כל המינים בארץ מחייתו, ולעיתים גם בארצות אחרות.

1. החרקים משמשים מאכל לבעלי חיים גדולים יותר, כגון זוחלים וציפורים ויונקים קטנים. בלעדי החרקים, היו אלפי מינים אחרים נכחדים מרעב. 
2. החרקים חיים בהרמוניה עם צמחים ועצים, מאבקים פרחים ומאפשרים לצומח להתרבות ולהתפשט בעולם.
3. כמו כן, החרקים גם אוכלים שאריות של נבלות, ובכך מונעים התפשטות של מחלות.

היתושים הם מאכל עיקרי לבעלי חיים גדולים מהם, בגלל כושר ההתרבות שלהם והמעבר שלהם ממקום למקום. כמו כן, היתושים "מדללים" אוכלוסיות גדולות של בעלי חיים ע"י העברת מחלות, ובכך מאפשרות את מעגל החיים של הטבע, אשר באיזון אחר היה יכול לגרום להכחדות המוניות של בעלי חיים.

רחמיו של הקב"ה מתגלים בתכנון הרב של הבריאה, המאפשרים את קיומם של אריות וגם זברות ופילים, במאזן של גלגל החיים.
כל הטבע שאתה רואה מתוכנן בקפידה, כל בעלי החיים מסתובבים בגלגל מדוייק של מערכת טבעים. רק תודות לתחכום הזה מסוגלים כל בעלי החיים לשרוד.
ראיתי בעבר וידאו של נשיונאל ג'יאוגרפיק על הפילים באפריקה. במהלך הסרט ראו פעם-אחר-פעם אריות הטורפים פילים חלשים, או פילים צעירים ההורגים פילים זקנים. והיה קשה מאוד לצפות בזה. אך לקראת סוף הווידאו, גילה לפתע הקריין נתון מדהים: הפילים מגיעים עד גיל 60 ומחסלים במסעם את כל מקורות המזון הנקרים בדרכם באפריקה. אלמלא האריות והסכנות שמדללות את האוכלוסייה שלהם, היו הפילים מחסלים את כל החיים באפריקה - ולבסוף גם היו נכחדים בעצמם!
גם מאחורי מה שנראה לנו קשה מסתתרת חכמה מדהימה, שנועדה לכל החיים.
 
עם זאת,
גם יש לדעת שכל הבריאה משקפת את מעשי האנושות. כשבני האדם חוטאים - גם דרגתם של בעלי החיים יורדת. לאחר חטא האדם הראשון ירד העולם מדרגתו, ועם בוא הגאולה השלמה יתוקן העולם ומה שנראה לנו כמו אכזריות בטבע.

לגבי אותם מינים שעוקצים את האדם - זהו אכן עונש מציק שנקבע לבני אדם מאז חטא האדם הראשון. אך יש חסד בעונש זה. אמרו חז"ל (מסכת ערכין דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

תאר לעצמך, רק לצורך ההמחשה, שיתוש עקץ אותך על כל אבק לשון הרע שהוצאת מפיך, ובזכות עקיצות מציקות אלה כופרו לך עוונות רבים, שהיו יכולים להתאסף בחייך, והיית אמור לשלם עליהם בעולם הבא? אך בזכותם של אותם יתושים מציקים, תגיע יותר נקי ומזוכך לעולם הבא.

גם יש מוסר ללמוד מהיתוש, כפי שאמרו חז"ל:
"אדם נברא בערב שבת ומפני מה? ...שאם תזוח דעתו עליו (-שאם יתגאה) אומר לו יתוש קדמך (נברא לפניך) במעשה בראשית" (סנהדרין דף לח, ב).

סוף סוף היתוש פועל באופן אוטומטי על פי טבעו, ואילו האדם בוחר אם להיות צדיק או רשע. כמה פעמים בחיינו היינו גרועים יותר מיתוש, כאשר עשינו פעולות מזיקות שלא התחייבנו לעשות?
כתב בעל התניא:  "אף יתוש שמכניס ואינו מוציא שהיא קליפה היותר תחתונה ורחוקה מבחינת הקדושה המשפעת בתכלית הריחוק - קודמת לאיש החוטא בהשתלשלות וירידת החיות מרצון העליון ברוך הוא" (ליקוטי אמרים, דף ל עמ' ב).

לפני שאנו כועסים על יתוש מציק, עלינו לשאול את עצמנו, האם באמת טובים אנחנו ממנו?

הבורא יתברך ברא את העולם כמראה, אשר משקפת את מעשי האנושות לתוכה. כשבני האדם נוהגים באכזריות אלה כלפי אלה, מזיקים, מקנאים, חומדים, מרכלים, מדברים לשון הרע - גם הבריאה נוהגת איתם באותו אופן, ומתרבים בעולם אסונות טבע.

עם בוא הגאולה השלמה, ישתנה גם העולם בהתאם לחזרתנו בתשובה, ואותם עוונות שבגינם אנו סובלים עתה, יתכפרו לנו, אפשר שאז לא יהיה עוד צורך אפילו בעקיצת יתושים.

בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה