תפילה וברכות

קשה לי עם ענין התפילה

  • י' סיון התשע"ו
אא

שאלה

שלום! אני חרדי מבטן ומלידה, מבני ברק. ואולי המבקרים כאן יופתעו שגם לחרדים יש קשיים, אז, כן... הרב, מינקותי חנכו אותי להתפלל. אך ככל שאני גדל קשה לי עם זה. אני מנסה להשוות את זה לבשר ודם, וכי אני הייתי רוצה שהבן שלי יגיד לי 3 פעמים ביום: "אבא אתה חזק, אתה טוב, אתה רחמן, אתה צדיק". לא, לא רוצה שיגיד את זה. כלומר, בא לי שירגיש את זה. אבל למה להגיד את זה? זה אפילו יעצבן אותי. ככל שהתעמקתי בספרי החסידות, עיקר התפילה באה כדי להשפיע עלי, כלומר, לטעת בי את התחושה שהוא רחמן, שהוא גדול, שהוא קדוש, שהוא הכל בעצם. מבין. אבל אין דרך אחרת? רק להגיד לו את זה בפרצוף כל הזמן? אני מרגיש שזה קצת שטותי. אני מנסה להשוות את זה שוב ליחסים שלי עם ילדיי, שאני בוחן אותם מדי פעם: "אוהבים את אבא"? וממתין נואשות לתשובת ה'כן' שלהם. נכון. אבל בכל זאת, כמה, למען ה'? הייתי משתגע אם הוא היה מזכיר לי 3 פעמים ביום "אבא אני אוהב אותך"...
נשלח רלב בלס

תשובה


שלום וברכה,

לפני שתקרא תשובה זו, חשוב שתקדים לראות שני מאמרים:
http://www.hidabroot.org/article/82823
http://www.hidabroot.org/article/204058

אמרו חז"ל: "מתוך שלא לשמה יבוא לשמה".
יש דרגות בהבנת התורה. והדרגה שהצגת היא הדרגה הבסיסית ביותר, שמלמדים ילדים. אך הדרגה הגבוהה ביותר היא "לשמה". 
לכן יפה שאתה שואל שאלות, כי מתוך שאלותיך תתפתח ותזכה להתקדם באמונה וביטחון, על ידי שתלמד ותחכים בתורה ומטרתה.

אכן אלוקים לא "זקוק" לתפילות ותשבחות. וכי שייך שאדם קטן יצליח לברך בשכלו המוגבל ובפיו את מלך היקום על כל נפלאותיו? אפילו טובי המדענים לא מצליחים להבין אלא חלק זעיר מחכמתו של הבורא, ועל הבנה זו מחלקים ביניהם פרסי נובל.
גם אם תלמד את כל הכימיה והפיזיקה והביולוגיה והאקולוגיה - לא תוכל לשבח ולפאר את הבורא אפילו על אחוז ממעשיו.

אך מהי מטרת קיומו של האדם בעולם הזה?
המטרה היא להתחבר אל הבורא יתברך, כפי שכתבת, והתחברות זו נעשית על ידי מחשבה על הבורא ומעשיו. על ידי הודאה בפיך ולבך שהכל נתון בשליטתו יתברך, ואתה בוטח בו. ומתוך תפילה זו שכלך נפתח לבורא יתברך, ונהנה מחסדו. כי ככל שאדם מחובר יותר לבורא - כך הוא זוכה להשיג קדושה וחסד מאת הבורא יתברך.

להבדיל, למה הדבר דומה?
לשמש שמאירה תמיד, אך אינה מאירה למי שמתחבאים בצינוק. המטרה היא לצאת מהצינוק כדי להנות מאורה של השמש. כך להבדיל, אנו זוכים שלוש פעמים ביום להקביל פני בוראנו, ולהנות מזיו האמונה הישרה. כי נבראנו בצלם אלוקים, והמטרה היא להידמות לאלוקים על ידי השגת מציאותו וריכוז המחשבה אודותיו. שהוא מקור המציאות, וכל הדברים הקיימים, ואין עוד מלבדו שום כח במציאות כלל.

אל דאגה, אלוקים לא "משתעמם", כי הוא לא אדם שצוחק או כועס או משתעמם. הבורא יתברך הוא נצחי ובלתי משתנה, ואתה הוא מי שבוחר להתקרב אליו או להתרחק ממנו חלילה. אלוקים הוא לב המציאות, ואנו מתחברים למציאותו על ידי הכרה תמידית בו. וכגודל ההכרה - כך גודל הקרבה והאושר הרוחני שזוכה הנשמה בעקבותיו בעולם הבא.

אני מציע שתקרא חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית", אשר מתארת דו-שיח עם הבורא על כל עיקרי האמונה, וביניהם על מטרת הבריאה, משמעות החיים, וסיבת התפילה. לקריאת החוברת חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". אני בטוח שתהנה.

בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה