שאל את הרב - כללי

איך מסבירים את תיאוריית האבולוציה?

  • כ"ד ניסן התשע"ו
אא

שאלה

אוקיי קודם כל אני רוצה להגיד שלפני שיענו לי להכנס לקישור הזה http://www.hidabroot.org/he/vod_categories/10/5464/all/all/0#!/ קודם כל אני בן אדם דתי סתם שתדע שאני לא איזה מישהו שכופר ובא להתווכח איתך על אם יש אבולוציה או לא אבל יש לי שאלות בגלל שהאבולוציה מאוד סבירה כהגיונית שאלה 1) איך יש מאובני מעבר של אבולוציה שנשמרו עדיין אם אין כזה דבר? 2) בני אדם גם עוברים כרגע שינוי אבולוציוני כמו למשל שלעומת פעם בני האדם היו נמוכים מאוד לעומת היום 3) איך זה שלא הצלחתי למצוא תמונות של מאובני מעבר של אדם לקוף אבל בכל זאת האבולוציה מאוד הגיונית וסבירה ולמרות שמעצמות הדינוזאורים וטיגריס שיני חרב ועוד יש מלא בכמויות *סתם הבהרה לשאלה שלי אני לא רוצה תגובות של ''אם האבולוציה הייתה אמיתית אז היינו רואים קופים שנהפכים לבני אדם'' כי לפי תורת האבולוציה זה שינוי שלוקח מיליוני שנים ואני לא מצפה לראות את זה ביום אחד האבולוציה מאוד הגיונית וסבירה ובגלל זה אני רוצה תשובות לכל מה ששאלתי תודה רבה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
1. לא נמצאו מאובני מעבר. מה שאתה רואה הם שיחזורים של מאובנים, ולא מה שנמצא במציאות. ראה בבקשה:
 
2. למעשה גובהם של בני האדם לא השתנה באופן מהותי, אלא המזון המעובד מאפשר להשיג יותר קלוריות בימינו ולכן מאיץ את הגדילה - אך הדנ"א נשאר זהה.
 מכל מקום, הסיבה לשוני בצבע העור, וסממנים אחרים, נובע משינויי האקלים. הזוהר הקדוש כותב שהקב"ה יצר טבע ביצורים החיים שהם משתנים לפי האקלים. עובדה שמאדם הראשון יצאו בסופו של דבר איסיאתים, אפריקאים, אירופאים, וכל העמים למעשה. 
 יש לציין, שהשינויים החיצוניים שאתה רואה, אינם בגדר "אבולוציה", ואינם איזו התפתחות חדשה או יצירה, אלא הם כולם כבר גלומים בגנים של כל אחד מאיתנו. אפילו צאצאיך, אם יחיו במדינות בעלות קרינה אולטרה סגולית גבוהה, תוך אלפי שנים יהפכו כהים יותר.
תהליך זה הוסבר במאמר הנקרא "אבולוציה לפי היהדות":
 
3. אם היתה אבולוציה, אז למה בימינו אין קופי אדם? מדוע אין סוגים של אנשים פרימיטיבים שלא יודעים לדבר? מדוע אין זוחלים מעופפים? מדוע אין דגים מהלכים? האם ייתכן להאמין שרק שלבי הביניים נכחדו כלא היו?
ומדוע אין מאובנים חד משמעיים של כל היצורים הללו? מדוע לא מצאו עד היום גולגולת אחת שנראית בוודאות כמו קוף-אדם? 
 
עם זאת אמרו חז"ל, ששקר שאין בתחילתו אמת - אינו מתקיים. חשוב שתבין כי אבולוציה היא לא שקר מוחלט, אלא שקר שמעורבב עם אמת. כך לדוגמה, אפילו הגמרא כתבה שמינים משתנים - רק לא באופן כזה, שמין אחד הופך למין אחר לגמרי. השינויים הם במסגרת המין, ולכן אתה רואה שיש אנשים שחורים ואנשים לבנים ואנשים אסיאתים. ישנו גיוון בטבע, והזוהר הקדוש מסביר שהמינים משתנים בהתאם לאקלים והסביבה.
שינויים אלה כבר גלומים בדי-אנ-אי, ואין בהם משום התפתחות או יצירה חדשה. האם ראוי ללמד אבולוציה:
מה הרמב"ם היה אומר על אבולוציה:
 
מכל מקום, לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.
 
כמו כן אנו יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני.
אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות. 
עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי א-לוהים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 
יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.
  
ולכן, גם אם נתקלת בדבריו של אתאיסט המחפש לקטרג ולסלף על דבריו של רב, צריך תמיד לדעת להבחין האם דבריו נוגעים לעיקרי האמונה בזכותם אנו יהודים, או רק לנושאים מחזקים באמונה (כמו אורך חידוש הירח או כדוריות העולם בזוהר הקדוש). חוזרים בתשובה בוגרים ורציונלים כבר למדו לבסס את האמונה שלהם על ידיעה אמיתית, ולכן הם לא מתקשים בספיקות מסוג זה.
 
חפש בבקשה בגוגל חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית". אני בטוח שתהנה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבולוציהמאובנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה