תפילה וברכות

תפילת שחרית מאוחר

  • י' ניסן התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב, קמתי היום מאוד מאוחר, והתפללתי שחרית סמוך לחצות היום, אני רוצה בבקשה לתאר את סדר וזמני התפילה שלי ולשאול כמה שאלות בבקשה, הסדר הוא: - מודה אני, ברכת על נטילת ידיים, ברכת אשר יצר ומיד ברכת המחזיר נשמות לפגרים מתים. - אח"כ דילגתי על שאר ברכות השחר וברכתי ברכות התורה. - אח"כ התחלתי להתפלל מברוך שאמר ואז מזמורים: אשרי יושבי ביתך, הללויה הללו את השם מן השמים, ההלו קל בקדשו, ואז ישר ברכת ישתבח. - אח"כ ברוך יוצר אור ובורא חושך (בלי שם ומלכות) ומכאן בלי דילוגים עד סוף התפילה (עלינו לשבח). - אח"כ השלמתי מתחילת התפילה, מותתפלל חנה את כל מה שלא אמרתי, דילגתי על ברוך שאמר, ואמרתי את המזמורים של פסוקי דזמרה בלי דילוגים (גם את אלו שכבר אמרתי) עד ברכת ישתבח (שאותה לא אמרתי שוב). - אח"כ ברכות השחר שלא אמרתי לפי הסדר. זמני התפילה היו: 12:30 - 12:41 - מברוך שאמר עד סוף שמ"ע. 12:41 - 13:17 - סוף התפילה והשלמת תחילת התפילה שלא אמרתי. כמה שאלות בבקשה: 1. חצות היום זה ב 12:40, לכן יוצא שאת הברכה האחרונה או אפילו שתיים האחרונות (אלקי נצור לשוני מרע.. ושים שלום טובה וברכה.. ) אמרתי לאחר חצות היום. אמנם בקצת אבל עדיין לאחר חצות היום. האם זה נחשב שהתפללתי שמ"ע של שחרית או שצריך תשלומין בתפילת מנחה? 2. האם יש כזה דבר כמו בתפילת מנחה שעדיין אחרי זמן שקיעה יש כ 12 דק' שבהם מותר להתפלל. האם גם בשחרית יש כזה דבר? או שאם התפללתי את רוב תפילת שמ"ע לפני חצות עדיין זה נחשב לי שהתפללתי שמ"ע? 3. האם הסדר שבו נהגתי הוא נכון, ז"א הברכות שברכתי והברכות או הדברים שעליהם דילגתי או שהיה צריך לנהוג אחרת? 4. האם במצב כזה כמו שהייתי בו שיש עוד עשר דק' לחצות היום, עדיף מראש להתפלל תשלומין או שכן להתפלל כמו שעשיתי? 5. כל החלק של סוף התפילה מאחרי שמ"ע ועד עלינו לשבח, וכל ההשלמה של הקורבנות ופסוקי דזמרה היו כבר הרבה אחרי חצות היום כמו שכתבתי, האם זה נחשב שהם חלק מתפילת שחרית שלי? האם היה טוב שנהגתי ככה וסיימתי את התפילה וגם השלמתי את ההתחלה או שלא? 6. בבקשה אם יש עצה להתגבר לקום בבוקר גם כשישנים מעט ומאוד עייפים? תודה רבה וחג שמח, רועי

תשובה

שלום וברכה

1. מרן הבעש"ט פסק שניתן להתחיל את התפילה בזמן ודי בכך אף ששאר התפילה תגלוש לאחר הזמן ולכן ברגע שהתחלת עמידה לפני חצות אף אם סיימת לאחר חצות לא קרה כלום.

2. בשחרית אין דקה נוספת.

3. היה עדיף להספיק ברכות השחר לפני התפילה ולדלג על עוד מזמורים של פסוקי דזמרה ולומר רק ברוך שאמר אשרי וישתבח.

4. נהגת מצויין.

5. אין בעיה.

6. כבר כתבנו אתמול שיש להשים דגש על שינה מוקדם.

אם לפני השינה אתה מכניס לך בראש שאתה חייב לקום מחר בשעה פלונית להספיק קריאת שמע ותפילה בזמנה ואתה נרדם במחשבה זו שאתה מוכרח לקום בשעה מסויימת, זה יעזור לך בעז"ה לקום אכן בשעה היעודה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכות השחרתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה