חברה והשקפה

ספקות אמונה.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב . רציתי לדעת שאלה שמטרידה אותי .. התחזקתי בע´ה ונכנסתי לישיבה חרדית, לא כל החרטה מסביב ששולט בו היצר הרע בחוטים. עכשיו אני רוצה לדעת כאשר אני לא קם לתפילה בזמן ,אני מרגיש שזה בא מאי אמונה מלאה בשם יתברך ושלא מבוררת לי חובתי בצורה שלמה לגמרי,כלומר שאני ידע בפרוש בקיומו. זה גורם לעקיצה בלב כאני חושב על זה. ניתן לומר שזה יצר הרע ,אבל מניין הוא בא דבר ראשון מן האמונה אך אצלי הקושי גדול יותר שהרי כאשר באים הספקות הם עוקרים גם זה . כלומר או יש או אין השם ישמור. ועוד משהו ספר לי חבר שלי על כך שאפילו אם לבן אדם יש אמונה מלאה עדיין הוא חוטא עם דעת שהוא יודע שהוא מאמין באמונה שלמה, כיצד זה יכול להיות? ברגע שאני למשל מרגיש לפעמים אמונה מלאה אני מקבל כוח לעשות כל מה שאני רוצה, ברגע שהשם יתברך כל הזמן במחשבה שלי אני לא ישן שניה אבל אני לא יכול למה הרבנים לא מסכימים, אבל ככה או ככה, בדרך כלל אחרי דרשות שבעצם מבררות את הטפל וגורמים לך לאמונה חזקה ומלאה ..כך אני מרגיש. אבל לאחר זמן מה עדיין אתה מרגיש שזה לא מבואר מספיק וזה לא 100 אחוז כמו שזה היה. אני מרגיש שאם עכשיו היה לי אמונה מלאה זה כמו חיבור שאי אפשר לנתק אותו,אתה מקבל יראת שמים טהורה והכול . האם ניתן להיות כזה דבר שאדם חי באמונה שלמה וחוטא אף על פי שיודע שזה אסור (ואין היצר הרע שולט בו שזה לא קונ"צ ככה לעשות חטא וגם זה לא טוב)וכלומר החובה שלו למעשה מול עיניו עם דעת כלפיה ועושה עבירה? כשהייתי בבית ספר חילוני שאלתי את חברים שלי איך אתם מאמינים ולא הולכים לישיבה .אם הייתי מאמין בברור הייתי רץ!,ספקות בבורא ,אך עדיין חוץ בכך שהם ירדו הרבה מאוד ,עדיין יש לי פחד שאני יאבד את החיים שלי שזה מאוד מטריד אותי שאני חושב על ישיבה שזה גם נובע מאמונה שהרי אם הייתי יודע שלכל מעשה שלי פה יש השפעה ישירה והדוקה הייתי זוכה לפחד מכבודו יתברך והיה קשה מאוד לחטוא . בקיצור הם עונים לי ´קשה מה לעשות´ אז אני מתרגז עליהם ..מה קשה הרי אתה מאמין ואתה יודע שהכל שטויות והבל .אז תמיד אמרתי זה בא מספקות באמונה. אך עדיין יכול להיות כזה מצב שבן אדם אומר שהוא מאמין וחוטא עם דעת(אם יצר הרע זה שונה שזה העלם הדעת וכעת זה אמונה נגד החטא-ככה זה בשבילי) אבל עדיין הרב מה התשובה. אנא עזור לי ,לא רק בשאלה.

תשובה

שלום וברכה

אמרו חז"ל אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות וביארו הראשונים שמאחר והאדם מאמין בבןרא ובמצוות  איך יכול להיות שיחטא ומוכרח שנכנסה בו רוח שטות.

 

כוחו של היצר גדול שיכול לסמאות עיני האדם ולהקהות לו את אמונתו ולהחלישו ולהביאו לידי חטא, וככל שהאמונה מופנמת יותר בליבו של האדם כך מובטח לו שלא יחטא.

 

ככל שמרבים בלימוד התורה ובשמיעת דברי מוסר כך מתחזקת האמונה וקשה יותר ליצר להתגבר על האדם.

 

כוח מיוחד יש ליצר להגדיל את חטא האדם מאוד מאוד כדי לייאשו וכדי לשלוט על האדם להחטיאו בדברים נוספים כי כאשר אבדתי אבדתי.

 

אולם על האדם לשמור את עצמו מאוד ולא ליפול לרשת היצר בעניין זה, וגם אם נכשל בחטא אל לו להאשים את עצמו יותר מידי, אלא עליו לחזור בתשובה על החטא ולהמשיך ללכת בדרך ה´.

 

עלה והצלח

כתיבה וחתימה טובה

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהיצר הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה