תפילה וברכות

קריאת שמע על המיטה אחרי עלות השחר

  • כ"ה אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אם הייתי ערה כל הלילה האם אפשר לומר ק"ש שעל המיטה אם כבר הגיעה זריחה, שאז אני הולכת לישון? ואותה שאלה גם במצב שעדיין לא הגיעה זריחה. ושאלה נוספת, אם הייתי ערה כל הלילה האם יש ברכות בברכות השחר שלא צריך לומר באותו יום? תודה ושבוע טוב

תשובה

שלום רב,

1. את יכולה לקרוא שמע על המיטה רק אם את משערת שתירדמי לפני עלות השחר (יעויין ביאור הלכה סימן רלט סעיף א ד"ה סמוך, חזון עובדיה ברכות עמוד תקי, והלכה ברורה סימן רלט בבירור הלכה אות יא).

2. לפי מנהג הספרדים, את יכולה לומר את כל ברכות השחר, חוץ מברכת על נטילת ידיים ואשר יצר, ואם הלכת להתפנות תברכי אשר יצר (יעויין שו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן ו, ושו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן לג).

ולפי מנהג האשכנזים, אין לברך על נטילת ידיים אלא אם כן הלכת להתפנות (רמ"א סימן ד סעיף יג ומשנה ברורה סק"ל), וכן אין לומר ברכת אלוקי נשמה וברכת המעביר שינה, אלא ראוי שתבקשי ממישהי להוציא אותך ידי חובת ברכות אלו (יעויין משנה ברורה סימן מו ס"ק כד). וכן אין לברך ברכות התורה, אלא אם אפשר תבקשי ממישהי להוציא אותך ידי חובה או תכווני לצאת בברכת אהבה רבה, ותלמדי מעט מיד אחרי התפילה (שם סימן מז ס"ק כח).
 
בברכה,
 
הלל מאירס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת שמע על המיטהברכות השחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה