הלכות ומנהגים
שיטת רבנו תם
- כ"ב אדר ב' התשע"ו
שאלה
שבת שלום, אני נוהג לחומרא בכל דבר מדאורייתא כרבינו תם: שבת,ק"ש דערבית,זכירת יציאת מצרים בלילות.... האם רבינו תם איננו חובה? הרי ספק דאורייתא לחומרא! או שהרי ישנם שלושה(או שני שיטות): 1.רבי יהודה כפלג המנחה. 2.חכמים - א.שיטת הגאונים ב.רבינו תם האם בגלל שיש לנו שלוש שיטות(או שתיים ושני מחולק לשני סעיפים) לא חייב להחמיר אלא לפחות נניח בק"ש כשיטת הגאונים ע"פ ספק דאורייתא לחומרא. 2.וכן בעלות השחר ישנם שלושה שיטות:1.עלות השחר ל120 דקות לפני הזריחה 2. עלות השחר ל90 דקות לפני 3.והמנהג המקובל - 72 דקות לפני האם כשיש עכשיו שיש 80 דקות לפני אפשר להקל ולקרוא שמע, תפילה, תפילין.... שהרי יש לנו שלושה שיטות וכבר שתיים עברו ! אשמח אם הרב יענה לי לפי הדרך ההלכתית בלבד!!! ולא ע"פ המנהג!
תשובה
שלום וברכה
דעתינו שיש להחמיר כרבינו תם בדינים דאורייתא.
אבל רבים סבורים שאין הלכה כרבינו תם כלל ואין צורך לחוש לחומרא כלל.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il