אמונה

שאלה לרב דניאל בלס

  • י' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום הרב, ראשית אני רוצה להודות לך מאוד על שלל המאמרים הנפלאים שאתה טורח ועמל קשות בכתיבתם, כיף לי מאוד לקרוא אותם, להחכים ולצבור ידע חדש שלא היה ידוע לי קודם לכן. ברצוני לשאול שאלה בנושא שמאוד מטריד אותי, וטרם מצאתי הסבר מספיק משכנע שיישב את דעתי. השאלה היא בנוגע לאמיתות התורה. באשר למציאות הבורא, אני יודע בוודאות שהוא קיים. כל תחום מדעי שנחקור: כימיה, ביולוגיה, פיסיקה וענפיה השונים, עולם החי וכד' - נחשף לתכנון פשוט פנטסטי ; מורכבות פשוט מדהימה שתשאיר אותנו פעורי פה, ותחייב כל אדם בר דעת להגיע למסקנה כי קיימת יישות חכמה הרבה יותר מאיתנו, אשר תכננה ויצרה את הכל בחכמה עילאית, שאנו אפילו לא מסוגלים להבין. גם קל להקיש שיש בתוכנו מהות רוחנית שהיא מעניקה לנו את החיות, וכאשר שולפים אותה מהאדם (או בשפה מודרנית : כאשר מוציאים לו את המנוע), הוא הופך לבובה דוממת, לא מסוגל לתפקד והולך ומרקיב לאט לאט. ניתן להבין שאם קיימת כזו מהות, אזי ודאי שמישהו היה צריך להכניס אותה לתוך גופנו. ברור לי גם שאם קיים בורא, אז ודאי שהוא חייב לתת לנו הוראות יצרן,ולהדריך אותנו כיצד לנהוג בעולמו. בדיוק כשם שקונים רכב חדש למשל, אשר מגיע עם המון הוראות תפעול והמלצות שונות, כיצד לתפעל נכון את המוצר הזה שנקרא רכב. ומסקנה האחרונה שניתן להסיק היא, שאותן הוראות יצרן חייבות להינתן במעמד מכונן ולא בסתר כפי שטוענות דתות אחרות. מכאן אני מרגיש מעט תקוע. צפיתי בהמון הרצאות שעוסקות בהוכחות לתורה מין השמיים, כמו בין היתר הרצאותיו של הרב זמיר כהן שליט"א, אך עדיין לא הצלחתי מספיק להשתכנע. בכל ההרצאות בדר"כ (גם של רבנים אחרים), מציגים רק כמה דוגמאות למידע מדעי מרשים שנמצא בתורה, כמו : כמות הכוכבים, מחזור הלבנה, סימני הכשרות בבהמות וביצורי המים ועוד ממצאים נפלאים בתורה שבע"פ, שמופיעים גם בסדרת ספרי המהפך. גם הצפנים, הנבואות שהתגשמו והקודים השונים בתורה, בהחלט מעוררים התפעלות רבה מאוד, אבל עדיין יש משהו שקצת מפריע לי. כל הדוגמאות הללו, הן רק "נקודות" מינוריות מכל התורה כולה, אבל כיצד ניתן לדעת בוודאות שכל התורה, בלא יוצא מין הכלל - הכל אמת לאמיתה ? אולי רק 90% (לדוגמא) מהתורה אכן נכונה ובחלק הזה נמצאים כל הממצאים המדעיים ? כיצד ניתן להיות בטוחים שגם התורה שבעל פה כולה בלא יוצא מין הכלל, וגם כל דברי הנביאים והסיפורים השונים אכן נכונים ? יצא לי לראות הרצאה ממש נפלאה של הרב אהרון לוי שנקראת: "כיפה אדומה". זו הרצאה שעוסקת בכמה היבטים של מעמד הר סיני, אבל לא מוכיחה עד הסוף. גם לגבי יתר הכתבים: כמו למשל: מגילת אסתר, או סיפור עלייתו של אליהו הנביא בסערת השמיים - כיצד ניתן לדעת בוודאות שהסיפורים הללו אכן קרו ?? אני מאוד משתדל להתקדם ולהתפתח מבחינה רוחנית, אך זה מעיק עלי מאוד. אין לי ספק שחייבות להיות הוכחות מספיק מוצקות ואיכותיות לאמיתות התורה, שכן לא ייתכן שהבורא יתברך, היה משאיר אותנו ללא יכולת להוכיח שהכל אמת. בטוח שיש הוכחות חזקות, צריך רק לחקור מספיק ולגלות אותן. העניין הזה חשוב לי מאוד, לא רק כדי לדעת לעצמי, אלא גם כדי ללמד לאחרים ולנסות ולרומם את כל הסביבה החילונית שאני חי בה. כבוד הרב, אודה לך אם תוכל בבקשה לנסח את ההוכחות בצורה משכנעת, כדי שאוכל להיות בטוח בהן ולהמשיך להתקדם בעבודה המאוד חשובה הזו. תודה רבה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
אני שמח שאתה נהנה מהמאמרים באתר. בעז"ה תמשיך להתחזק. אתה שואל שאלות יפות וחשובות, ובעז"ה תזכה להיות תלמיד חכם.
 
הקב"ה נתן לבני האדם בינה לגלות מדע, ולכן בכל דור יש רופאים, אסטרונומים, מדענים וכו'. לשם כך אלוקים לא היה צריך לתת תורה לבני ישראל. דברים שאפשר להגיע אליהם לבד - לא צריך עבורם תורה אלוקית.
מטרת התורה היא לתת לבני האדם דבר שאין בכוחם להשיג בכוחות עצמם, והיא משמעות ותכלית אמיתית לחייהם מאת הבורא שיצר אותם.
 
הבורא הוכיח את תורתו על ידי התגלות היסטורית אדירה והמונית שלא היה כדוגמתה באף עם אחר בעולם כולו, כמו גם נבואות שמעידות על נצחיותו. ואני מעתיק מכאן:
 
בספר דברים (ד) אומר ה' את ההבדל בין הדת היהודית לכל דת אחרת בעולם: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוהים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמהו (?!), השמע עם קול א-לוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה א-לוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש, ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעו אחריו ויוצאך בפניו בכוחו הגדל ממצרים להוריש גוים גדלים ועצמים ממך מפניך, להביאך לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה, וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ושמרת את חוקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום, אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה אשר ה' אלהיך נתן לך כל הימים".
 
ובשפה פשוטה: "לך ותשאל על הימים הראשונים שהיו לפניך, מהיום שבו ברא א-לוהים את האדם על הארץ, ובכל רחבי העולם - האם היה דבר גדול כזה או אפילו רק נשמע כמוהו (?!), האם היה עוד עם ששמע את קול הא-לוהים מדבר אליו מתוך האש כמו שאתה שמעת וחיית (?!), או האם ניסה א-לוהים לבוא ולקחת לו עוד עם בנסים גדולים ועצומים כמו שעשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיני כולכם (?!). אתה ראית וידעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיע הא-לוהים את קולו ללמדך, ועל הארץ הראה לך הא-לוהים את כוחו הגדול, ושמעת את הדברים שאמר מתוך האש, ובגלל שא-לוהים אהב את אבותיך הוא בחר בצאצאים שלהם והוציא אותך בכוחו הגדול ממצרים כדי שתירש עמים גדולים וחזקים ממך, להביא לך את ארצם של הגויים כדי לשבת בה, וידעת היום והבנת בלבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ובארץ, חוץ ממנו אין עוד, ושמרת את החוקים ואת המצוות אותם אני מצווה אותך היום, כדי שיהיה טוב לך ולבנים שלך אחריך, כדי שתחיה זמן רב על האדמה אותה ה' א-לוהיך נותן לך לתמיד".
 
וכך כתב הרמב"ם (אגרת תימן):
"שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות שהעידו עליו מבחר העדים שלא היה כמוהו וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללה דבור הקב"ה, ושתראה כבודו עין בעין ודבר זה היה שתתחזק האמונה חזוק שלא ישנהו משנה ויגיע לנו על ידו האמת, כדי להעמיד רגלנו לבל ימעדו אשורינו".
 
חשוב שתעיין בבקשה בשלושת המאמרים הבאים:
 
- אמיתות התורה: ההוכחה הלוגית וההיסטורית
 
- דו-שיח על תורת האמת:
 
- איך הוכיחה התורה שיש אלוקים?
 
לאחר שה' הוכיח את אמיתות התורה על פני כל הדתות, הוא ציווה בתורתו להישמע לחכמים שבכל דור: "ועשית ככל אשר יורוך... על פי התורה אשר יורוך, לא תסור מדבריהם ימין ושמאל". הסנהדרין הראשונה של 71 הזקנים נוסדה עוד בימי משה רבנו, כך שהמושג "רבנים" היה תמיד חלק בלתי נפרד מהיהדות ההלכתית:
 
כמו כן ה' ציווה בתורתו להישמע לנביאים שישלח לעם ישראל בכל דור (דברים יח):
נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך ונתתי דברי בפיו ודבר אליהם את כל אשר אצונו, והיה האיש אשר לא ישמע אל דברי אשר ידבר בשמי אנכי אדרש מעמו, אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי את אשר לא צויתיו לדבר ואשר ידבר בשם אלהים אחרים ומת הנביא ההוא".
ישנן הלכות כיצד להבחין בין נביא אמת לנביא שקר.
 
משה רבנו כידוע מינה את יהושע הנביא להמשיך את דרכו. הנביאים המשיכו זה את זה בשושלת של מסירה מדור לדור.
 
חשוב על כך כעל פירמידה, שכל חלק בה ניצב על חלק גדול יותר. הבסיס הגדול ביותר הוא ההתגלות במעמד הר-סיני, והחיוב לשמוע לנביאים ולחכמים הוא ראש הפירמידה. אנו מאמינים לנביאים מתוקף התורה.
 
אבקשך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל). חוברת זו מסכמת את כל השאלות והתשובות בנושא זה, ואשמח אם תקרא את החוברת בעיון עד הסוף, ותכתוב לי תגובתך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה