נשים

בחירה שלנו?

  • ח' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום ראיתי הרצאה של הרב יגאל כהן "לא בידיים שלך". הבנתי מההרצאה שבורא עולם מחליט הכל מה אני יחשוב, מה אני יחליט לאכול, ושאנחנו שליחים והכל בידי שמיים. ציטוט מהרב: "מי שחושב שערבים הם אלה שדוקרים אז הוא טועה כי זה בורא עולם לקח סכין והחליט לדקור" אני לא מערערת בקיומו של הבורא ח"ו רק רציתי להבין האם אנחנו כבני אדם חושבים שאנחנו בוחרים באותו רגע בין טוב לרע וכו... ואם לבצע את הפעולה או לא אבל בעצם מסתבר שבורא עולם בוחר בשבילנו ?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אלוקים לא בוחר בשבילנו, אלא רק מוציא את הרצון הפנימי ביותר שלנו מן הכח אל הפועל.
 
גם גוי יכול לשמור שבע מצוות בני נח. אם ערבי יבחר בלבו שלא לשנוא ולא לבקש את רעתם של אנשים אחרים - אז ה' לא יכניס בלבו רצון ותוכנית להזיק ליהודים. לעומת זאת אם ערבי כבר בחר בלבו לשנוא ולבקש את רעתם של אנשים, אז הקב"ה מכניס בלבו את התוכנית והכח לבצע את רשעתו בפועל ולהזיק לבני ישראל.
 
כך אמרו חז"ל: בדרך שבה אדם רוצה לילך, בה מוליכין אותו. הרוצה לטמא - מטמאין אותו, והרוצה לטהר - מסייעין בידו.
 
אך ודאי שיש לנו בחירה חופשית. וה' עושה אותנו שליחים שלו. אמרו חז"ל: אין מגלגלים חובה אלא על ידי חייב, וזכות מגלגלין על ידי צדיק.
הבחירה הפנימית ביותר שלנו היא שעושה אותנו שליחים טובים בעולם הזה או ח"ו שליחים רעים. הקב"ה רק עוזר לנו להוציא את בחירתנו אל הפועל.
 
אמרו חז"ל שעוד לפני שיורד אדם לעולם הזה, נקבע עבורו אם יהיה בריא או חולה, עשיר או עני, רק דבר אחד לא נאמר עליו, והוא אם יהיה צדיק או רשע. כי דבר זה תלוי לגמרי בבחירה החופשית של כל אדם.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה