הלכות ומנהגים

האם שידוך זו חובה מהתורה או לא ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה , רציתי לשאול את כבוד הרב היקר האם שידוך זו חובה מהתורה או מדברי חכמים ? ואם כן איפה זה כתוב ... ומדוע החרדיים נוהגים במנהג הזה ולא מעונינים לכבד כל דרך אחרת ואני מדגיש לשמור כללי התורה שהם , איסור נגיעה וכו", אפשר לשמור אותם גם בלי שידוך כי זה תלוי ברצונו של האדם בלבד ובייראת שמיים שבו ואדם אשר חפץ לצאת לתרבות רעב ייצא בכל דרך ומה היתרונות בשידוך , בורא עולם לא ציוה אותנו לעשות מה שאחרים עושים ובטח ובטח לא ללכת אחרי הזרם אלא בדברים שבאת יש להם יסוד מהתורה והמנהג יש לו יסוד בהררי קודש . תודה רבה ...

תשובה

שלום וברכה

להתחתן רק על ידי שדכנים, אינו חובה מן התורה וגם לא מדברי סופרים. [המושג שידוך הנזכר במסכת קידושין כדבר שהוא חובה להקדים לפני הקידושין, מכוון לעצם הדבר לדבר בין בני הזוג לפני מעשה הקידושין, ולא למושג ה´שידוך´ כפי שהוא מוכר כיום].

אנו נוהגים במנהג הזה, מטעמים פרקטיים בלבד, ומכיון שמצאנו בו יתרונות. אין חובה ללכת בדרך הזה, ועל כל מגזר לעשות את ההשתדלות המתאימה במגזר שלו למצוא בן\בת זוג, במגבלות הצניעות ושמירת הנגיעה.

במשך הזמן, מצא המגזר החרדי את דרך השידוך כפי שהוא היום, כדרך הכי מתאימה למצוא בת\בן זוג עם הכי פחות טעויות ומכשולים בדרך. הסינון הראשוני שההורים עושים לפני הכל חוסכת המון מפגשים ללא תועלת והרבה עוגמת נפש. רק לאחר ההתאמה בין המשפחות והדעות, ובדיקת המועמדים על ידי ההורים, וההשערה שלפי כל הנתונים בני הזוג יכולים למצוא הרמוניה ואהבה, רק אז נפגשים הנער והנערה כמה פעמים עד לשלב הגמר. 

דרך השידוכים בעצם חוסכת את הכאב ראש ואי הנעימות מבני הזוג, בכך שלא הם אמורים לעבור ולהיפגש בפועל עם כל מיני סיטואציות שלא יצאו בסופו של דבר לפועל.

לדעתי, מאושר הזוג, שהסיבות התגלגלו אצלם שנפגשו רק עם אחת ויחידה\אחד ויחיד, ומצאו שפה ודרך משותפת, יסוד לבניין בית באהבה ובאחוה, בכך, מחשבותיהם קבועות אך ורק לבית פנימה, וזה יסוד מוסד לבניין בית יהודי טהור.

אבל, אתה צודק, שאפשר לשמור על כללי ההלכה, גם בדרכים אחרות הנוהגות במגזרים אחרים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה