נשים

נשים -כמה שאלות לגבי טבילה של אישה נשואה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. האם חובה להוריד את עור הציפורניים לפני טבילה (מניקור)? 2. אם אשה נוהגת לגלח שיער גוף מיותר בעיקר לפני הורדת שיער מיותר בליזר(פעם בכמה חודשים), אבל בין הטיפולים לא מקפידה להוריד את השיער המיותר כי הוא כבר דליל ולא בולט אז האם לפני טבילה במקווה היא חייבת לגלח? 3. מה עושה אשה שצריכה לטבול ואסור לה להרטיב את האוזן? 4. האם אישה שצובעת שיער פחות/יותר לצבע השורש והשורש בשיער לא בולט במיוחד ולא לבן עדיין (אולי שערה /שניים לבנים) האם צריכה להקפיד ולצבוע בכל זאת לפני הטבילה ?

תשובה

א. רק אם יש רצועת עור שכבר פרשה בחלקה מהאצבע.

ב. לא.

ג. אני מעתיק בזה תשובתו של הגאון רבי אליעזר יהודא וולדינברג זצ"ל בספרו שו"ת ציץ אליעזר חלק ה סימן לא: "לעצם השאלה מובן כי חמורה היא. ובפרט כשעושים את הסתימה רק לשעת הטבילה בלבד, אבל הרי מצוים אנו לשקוד על תקנת בנות ישראל הכשירות, ואין לך עיגון יותר גדול מזה כמובן, לכן אציין בזה למה שמצינו שכבר דנו להקל בכגון דא בסתימה ע"י צמר גפן, בשו"ת מהרש"ם ח"א ס` ז`, ומתנה תנאי באופן שתהיה נזהרת לתחוב המוך בעומק האוזן שלא יחוץ גם במקום שפת נקב האוזן הנראה מבחוץ, ותוכל לעשות תחבולה שיהיה המוך אחוז בחוט בולט שתוכל להוציאו ע"י החוט וכדומה בשעת הצורך ע"ש".

"כן דן להתיר סתימת האוזן במוכין משום סכנה, בשו"ת אמרי יושר ח"א סימנים קצ"ה קצ"ז, ובח"ב סי` פ"ב דן במפורש להתיר גם באינה מחזקת המוך באוזן כי אם רק בשעת טבילה, ובאופן שתשגיח שלא יגע המוך בשפתי האוזן". "לכן אע"פ שישנם גם מהפוסקים המחמירים בזה, יש לפי עניות דעתי שפיר לסמוך על הנ"ל, בנימוקים המכריעים, ולהתיר למעשה הסתימה בשעת הטבילה משום סכנת נפשות, ובדרך ואופן שרופא נאמן מורה לעשותה". והגאון רבי צבי פסח פרנק זצ"ל מוסיף תנאי בספרו שו"ת הר צבי יו"ד סימן קע, שכדאי שבימים שלפני הטבילה ואחריה תחזיק גם כן צמר גפן באוזן, בכדי שיהפוך לגביה לדבר שהיא לא מקפדת עליו, שעל ידי כך היא לא תהוה חציצה. ד. אם היא לא מקפדת, אין בכך בעיה, ותעשה כרצונה.

בהצלחה, ולבריאות - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה