הלכות ומנהגים

האם מותר לעשות ביטוח תאונות אישיות?

  • ט"ז אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, במקום עבודתי הציעו לי לעשות ביטוח תאונות אישיות. שנותן פיצוי כספי במקרה של תאונות לא עלינו. בתשלום של 58 ש"ח לחודש. השאלה היא, האם אין בזה חוסר אמונה? מה ההלכה אומרת על ביטוח כזה? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מותר לעשות ביטוח תאונות אישיות, ואין בזה משום חוסר ביטחון בקב"ה, וכן אין חשש משום פתיחת פה לשטן.

אמנם בפוליסות ביטוח מסוימות קיים סעיף בנספח לביטוח למקרה מוות בתאונה, הקובע, כי לחברה לביטוח תהיה הזכות לבדוק את הגופה ולבצע בה ניתוח שלאחר המוות בדרך שתיראה לה - ויש להבהיר ולהזהיר שעל פי ההלכה אין מקום להתיר להסכים לסעיף זה.

ויש להוסיף סעיף בפוליסת הביטוח, שהכל נעשה על פי היתר עיסקא, כדי להינצל מאיסור ריבית, וכמו שנהוג לעשות בבנקים בישראל.

מקורות: נשאל בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן פה) האם רשאי אדם מצד ההלכה לבטח את עצמו ביטוח חיים, או שמא יש לאסור, משום שנראה כאילו אין לו ביטחון בהקדשו ברוך הוא, שביכולתו להעשירו ולהשאיר אחריו ממון רב לפרנסת יורשיו ולרווחתם, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט, והשיב: שאין בזה שום חשש איסור מן הדין, כיוון שהוא מאמין שהכל על פי השגחת ה' יתברך. וכן הביא שם מדברי הפוסקים, שאין בזה חשש משום פתיחת פה לשטן. ובהערה שם הזהיר שאין להסכים לסעיף המאפשר ניתוח מתים, וכן שיש להוסיף סעיף שהכל נעשה על פי היתר עיסקא. ע"ש.

וע"ע מה שכתבו בעניין זה בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ב' (סימן קיא) וחלק ד' (סימן מח) ובשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן א ענף ב) ובשו"ת אז נדברו חלק יג' (סימן עח) ובשו"ת באר משה חלק ח' (סימן קיח) ובשו"ת משנה הלכות חלק יא' (סימן קכט) וחלק יח' (סימן קיט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קסא) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן שכה) ובשו"ת שלחן הלוי (עמודים ריב-ריג) ובשו"ת עולת יצחק חלק ב' (סימן רנז) וכן במה שהובא בספר מעשה איש חלק ג' (עמוד קפא) בשם החזון איש זצ"ל.

בברכה,
 
הלל מאירס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ביטוחביטוח תאונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה