תורה ומדע

גלגולים בדמם צומח חי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי מה שנאמר בדברי ליטמן לא לכל אדם יש נשמה, והנשמה לא יכולה להתגלגל בבעלי חיים ציטוט: האם אדם יכול להתגלגל בתור בעל חיים? בניגוד לכל האמונות התפלות, הנשמה לא מתגלגלת אף פעם בחיות, היא אינה קשורה לדרגת הצומח וודאי שלא לדרגת הדומם. הנשמה יכולה להתגלגל רק בדרגת האדם. מדוע, אם כן, מסופר בחלק מספרי הקבלה על אנשים שנשמתם התגלגלה בבעלי חיים? התשובה פשוטה. כבר בתחילת המבוא לספר הזוהר (אות ה), כתוב שכל כתבי המקובלים מתייחסים תמיד ´רק לבחינת נשמות בני אדם´. במילים אחרות, כל כתבי הקבלה המקוריים שבהם מוזכרים המושגים ´דומם´, ´צומח´, ´חי´ או ´מדבר´, מתייחסים אך ורק לפנימיות נשמת האדם. באותם ספרים המושגים הללו מתארים את רמות ההתפתחות השונות שלה, לכן כאשר המקובלים כותבים שנשמתו של אדם מתגלגלת בנשמת בעל חי וכולי, כוונתם ללמד את הקורא שאותה נשמה עוברת משלב התפתחות אחד למשנהו. דברים אלה סותרים את דברי הרב זמיר כהן ואשמח לדעת שהם הבל הבלים ומאיפה המקור של לייטמן להבלים הללו. תודה יש לכם אתר וערוץ מדהים אתם עושים עבודה נפלאה, ישר כוח!

תשובה

שלום וברכה

אעתיק קצת מספרי המקובלים שכתוב בפירוש שהנשמה מתגלגת בדומם בצומח ובחי

מהרח"ו בספר שער הגלגולים הקדמה כב´


וכבר כמה פעמים הייתי עם מורי ז"ל הולך בשדה, והיה אומר לי, הנה איש אחד הנקרא בשם כך, והוא צדיק ות"ח, ולסבת עון אחד פלוני שעשה בחייו, הוא עתה מתגלגל תוך אבן זה, או צומח זה, וכיוצא בו, וכמו שיתבאר לקמן. ומעולם לא הכיר בו מורי ז"ל, והיינו חוקרים אחר הנפטר ההוא, ומצאנו דבריו כנים ואמיתיים ואין להאריך בדברים אלו, כי לא יכלם ספר. ולפעמים היה מסתכל מרחוק ת"ק אמה בקבר אחד, שבין עשרים אלף קברים אחרים, והיה רואה נפש המת הנקבר שם עומד על הקבר ההוא, והיה אומר לנו הקבר ההוא קבור בו איש פלוני ושמו פלוני, ומענישים אותו עונש פלוני, על עון פלוני. והיינו חוקרים על האיש ההוא, ומצאנו דבריו אמתיים, וכאלה רבות וגדולות לא יכילם רעיון:

עוד שם בהקדמה כב´


הנה נבאר עתה קצת מיני מגולגלים, דע, כי המדבר לשון הרע וכיוצא בו, מתגלגל באבן דומם, כמו שביארנו בענין נבל, שכתוב בו ויהי לאבן, כי תמורת הדבור הוא דומם:
המאכיל נבלות לישראל, מתגלגל בעלה האילן, והוא הצומח, ואז ענשו הוא, שהרוח מכה בעלה ההוא, ומחזירתו לכאן ולכאן, ואין לו מנוחה. וכשנשלם זמן הקצוב לו, נעקרת העלה ההיא מן האילן, ונובלת ונופלת לארץ. וזהו בדוגמת מיתה ממש אצלו שנכרת ונעקר מן העולם. וז"ס פסוק והעלה נובל. כי מי שמאכיל נבלות לישראל, מתגלגל בעלה הנובלת לארץ. גם ז"ס כי תהיו כאלה נובלת עליה. ולפעמים כי אחר שהעלה הזאת נובלת, חוזר להתגלגל בעלה אחרת, וגם היא נובלת עד כמה פעמים, ע"ד האדם שמתגלגל בעה"ז כמה פעמים כפי העונש הראוי להם:
ויש מי שמתגלגלים במים, והם גם כן נקראים צומח, כנז"ל והם אלו, מי ששופך דמים בעה"ז, מתגלגל במים, וסימניך על הארץ תשפכנו כמים, ונאמר שופך דם האדם באדם דמו ישפך, וענשו הוא שעומד בקלוח המים, ושם המים נקלחים עליו תמיד, והוא רוצה לקום ולעמוד, והמים מפילים אותו בכל רגע, ואין לו מנוחה כלל, ותמיד הוא מתגלגל סביב במקום קלוח המים ההם. גם נרמז זה בפסוק (שמואל ב´ י"ד) כי מות נמות וכמים הנגרים ארצה. גם כל מי שמיתתו בחנק, ולא נענש בב"ד של מטה, מתגלגל במים, ושם נחנק בכל רגע כנזכר:
והנה הבא על אשת איש, אשר מיתתו בתנק, מתגלגל בריחיים, שנותנים בהם החטים, וטוחנים על ידי המים המגלגלים הריחים, ושם נידונים האיש והאשה ההיא, בסוד תטחן לאחר אשתי:
גם המזלזל בנטילת ידים, מתגלגל במים. וז"ס פסוק אזי עבר על נפשנו המים הזדונים ברוך ה´ שלא נתננו טרף לשניהם. כי הנה ר"ת ´נתננו ´טרף ´לשניהם, ר"ת נטל. וז"ס מ"ש ז"ל האוכל בלא נטילת ידים נעקר מן העולם, ונדון במים כנז"ל. גם ממילא רמז להפך ואמר, ברוך ה´ שלא נתננו טרף לשניהם, ר"ת שנטל, כי ע"י שנטלנו ידינו, לא נתננו טרף לשניהם של המים הזדונים הנז"ל, ולכן ברוך ה´, שלא עשנו כמו הרשעים, שאינם נוטלים ידיהם, גם מי שאינו מברך ברכת הנהנין, ומזלזל בהם, גוזל אביו ואמו חבר הוא לאיש משחית, וגם הוא מתגלגל במים:
ויש מי שמתגלגלים בבעלי חיים, והנה הפרנס המתגאה על הצבור יתגלגל בדבורים. וכמ"ש רב נחמן בר יצחק, לא יאי יהרותא לנשי, חדא שמה כרכושתא, וחדא שמה זבורתה. והם דבורה הנביאה, שנתגאה על ברק, ושלחה אחריו לקראו והיא לא רצתה ללכת אצלו גם חולדה הנביאה, בזתה לצדקיהו המלך, ואמרה אמרו לאיש הזה אשר שלח אתכם אלי, (מלכים ב´ כ"ב) כמ"ש ז"ל והנה בתוך דבריהם רמזו, כי דבורה היא בעלת גאוה, ולכן אינה עושה מלאכה, וגם היא דברנית, כי בכל שעה לא תשקוט פיה. ולכן פרנס המתגאה על הצבור, וכן מי שמדבר דברים שלא כהוגן, שניהם מתגלגלים בדבורה, שיש בה שני מדות אלו:

ספר חסד לאברהם מעין ד´ נהר כז´
אמנם מזה יתבאר סוד הגלגול כי לסבת הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה, מלבישים הנפש בחיה ובבהמה, פעמים טמאה ופעמים טהורה, ובעוף, ובכל החי מכל בשר, הכל לפי העון, ותתלבש שם עד ירצה עונה. ולפעמים לא יספיק זה אלא יגזר עליה מיתת עצמה, אם ישרה בעיני בוראה תהיה בהמה לקרבן, ואם לאו לאכילה, ואם לאו נבלה לכלבים, ואם לאו בגמל וחמור, ואם לאו במיתה קשה אפילו בחמור או בכלב, הכל לפי הענין.

ספר משנת חסידים גלגול נשמות פרק ז´


א ויש שמתגלגלים בעונותיהם בדומם צומח חי מדבר וזמן עלייתם קצוב והוא זה שהמגולגל בדומם אינו יכול לעלות בצומח אלא בארבע חדשים האמצעיים של השנה והם אב אלול תשרי חשון ואם לא נגמר גזרתם בחדשים אלו אף אם נגמר בחדש שאחריהם אינם יכולים לעלות עד שנה האחרת בארבע חדשים אלו:
ב וכיוצא בזה למגולגל בצומח שאינו יכול לעלות לחי אלא בארבע חדשים הראשונים שהם ניסן אייר סיון תמוז למגולגל בחי שאינו יכול לעלות למדבר אלא בארבע חדשים אחרונים שהם כסליו טבת שבט אדר:
ג ודרך עלייתם כך הוא בהכנס הדומם בצומח יחזור לצומח ובהאכל הצומח מהבעל חי יחזור לבעל חי ובהאכל הבעל חי מהמדבר יחזור למדבר:
ד ואז מתגלגל בו או בסוד גלגול הרוחות שנכנסים באדם חי ומכריחים אותם לעשות מעשים קשים ולדבר דברים נוראים או שמתעבר בו בסוד עיבור בהסתר עצום:
ה ולפעמים יעלה שני מדרגות כאחד כאשר יאכל הדומם מהבעל חי או הצומח מהמדבר ולפעמים מדלג אפילו כל השלשה מדרגות כאשר יאכל הדומם מהמדבר:
ו וכפי רוב המדרגות אשר ידלג כן הוא רוב הטורח שטורח האדם לתקנו ולפעמי´ המגולגל גובר על האדם האוכלו ומחטיאו בחטא שהוא היה רגיל בו מתחילה:
ז ולפיכך צריך אדם להזהר במעשיו מאד כי כפי מעשה בני אדם כן יוכל לתקן כי החכם הבלתי יודע סודות התורה יכול להעלות מחי למדבר והיודע הסודות אפילו מצומח למדבר והמופלא בחכמת האמת אפילו מדומם למדבר:
ח אבל העם הארץ אפילו מחי למדבר אין לו כח להעלות ולתקן ואדרבא לפעמים מקלקל המגולגל יותר ממה שהיה:

ומעתה דברי הליצן ליטמן בטלים ומבוטלים ובוש יבוש כאשר יתגלגל הוא בדברים אלו רח"ל.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה