תפילה וברכות

האם מותר לנשים לומר קדיש?ואם כן אז באיזה מקרים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב... 1)האם מותר לנשים לומר קדיש?ואם כן אז באיזה מקרים? 2)האם כשעושים קידוש בשולחן שבת חייב שיהיה לחם על השולחן? תודה רבה..

תשובה

שלום וברכה

א. בשו"ת חוות - יאיר (סי´ רכב) מסיק לאסור אמירת קדיש לנשים. וכן כתב הבית - לחם - יהודה (יו"ד סי´ שעו סק"ה) בשם ספר חסידים, וכן הוכרעה ההלכה בספר באר - היטב (או"ח סי´ קלב סק"ה) בשם הכנסת - יחזקאל שאין לנשים בקדיש בכל ענין.

יש נוהגים אחרת בעניין הזה, ולדעתם, אפשר לנשים להגיד קדיש לעילו נשמת הוריהם כשאין בנים, אבל רק בבית כשיש מנין תוכל לומר שם הקדיש, אבל לא בבית הכנסת. וכך מסיק בספר שבות - יעקב (ח"ב יו"ד סי´ צג), והביא דבריו השערי - תשובה (או"ח סי´ קלב סק"ה).

ויש מקום להביא כאן את דברי הראשון לציון הגרב"צ עוזיאל זצ"ל (בספרו משפטי - עוזיאל תנינא סי´ יג, והובאו הדברים בספר פסקי - עוזיאל סי´ ג) שמוסיף הארה על הנידון, וזה לשונו:

"אל יעלה על הדעת שזה הוא מפני שאין הבנות מזכות את אביהן. שיותר מזה מצאנו, שהן מזכות את כל העם כאמהות ונביאות ישראל שזיכרן וזכותן לא יסוף לנצח מקרב עם ישראל. וגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים, ובזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים. אלא מפני שאין לנו בענינים כאלה אלא מה שקיבלנו מפי קדמוננו שלאורם אנו הולכים. ...ולכן אינן אומרות קדיש בציבור. אבל מצוות הן לכבד את אביהן בהמשיכן מעשי חסד וצדקה של הוריהן, ובהרבות משלהן, עד שיאמרו עליהן אשרי מי שילדן, אשרי מי שגידלן".

ב. רצוי מאוד. ויש לכסות את הלחם בשעת אמירת הקידוש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה