חברה והשקפה

כרטיס אדי, אני יכול לדעת למה הרב אומר שאסור לחתום על הכרטיס?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראיתי תשובה של הרב שאמר שאין לחתום על כרטיס אדי. אני יכול לדעת למה הרב אומר שאסור לחתום על הכרטיס? הרי לאחר המוות אין יותר מה לעשות עם האיברים שלנו אז למה לא לתת אותם למי שבאמת צריך ולהציל נפש ואולי כך גם לזכות במצווה לאחר מותנו?.. בלאו הכי הכול מתפרק באדמה.. וראיתי גם רבנים אחרים שכן אומרים שצריך לחתום ומצווה לחתום על הכרטיס. אם אפשר בבקשה לפרט לי גם מקורות מאין לקחת את התשובה שלך.? תודה על ההשקעה והסבלנות. ירון.

תשובה

איני הרב, אך אנסה לענות על שאלתך.

ראשית, רק כדי שלא יהיו טעויות - בודאי שהצלת חיים עומדת בראש מעייננו, ולכן תוכל למצוא בכל רחבי הארץ פעילות חרדית ענפה בכל הנוגע להצלת חיים. כך שמבחינה מוסרית, חרדים יהיו מוכנים בשמחה לתרום לחברה משאבים וכל סיוע אפשרי לנזקקים.

עם זאת הנושא של השתלת איברים הוא בעייתי מבחינה הלכתית, מכיוון שקיים החשש בלקיחת איברים מגוף גוסס, באופן שיביא למות הגוף (לפי ההלכה אסור לזרז מותו של אדם גוסס, והעושה כן נחשב לרוצח הגוזל חיים). גם כאשר המח מת, עשוי "הגוף" להחשב עדיין חי כאשר הוא מונשם מלאכותית, ואינו מתחיל בתהליך הרקבון [מות הגוף והרקמות מתחיל ברגע שמפסיק תהליך הנשימה והזרמת הדם לגוף באמצעות הלב]. מנגד זאת, השתלת איברים נעשית כאשר לב האדם עוד פועם, והגוף אינו מת - גם מבחינה רפואית. פיקוח נפש כידוע דוחה שבת, אך מה שהוא אינו דוחה - הוא חיים של מישהו אחר.

מסיבות הלכתיות אלו ואחרות, מתחבטים גדולי הפוסקים בדורנו בשאלה זו גם היום, וזה אינו עניין פשוט בכלל. לפי מה שקראתי, גם הרבנות לא מאשרת כיום השתלת איברים, וזאת מכיוון שמשרד הבריאות אינו מאשר (1) התערבות של רב בקביעת סף המוות, (2) צילומים של גזע המח [BEAR] אשר יוכיחו כי המנוח אכן מת מבחינה מדעית, (3) והרבנות גם דרשה שלא יהיה קשר בין הרופא הקובע את שעת המוות והרופא המשתיל, וזאת כדי למנוע סחר באיברים (-זו בעיה נוספת, המקשה מאוד על היתר הלכתי לנושא). משרד הבריאות לא הסכים אפילו לשלושת התנאים הבסיסיים הללו, ולכן גם הרבנות בישראל אינה מתירה השתלת איברים (מתוך החלטות הרה"ר, א´ דמרחשון תשמ"ז, פורסמו ב"ברקאי" ד´ עמ´ 11). למותר לציין שגם הסעיף העוסק במתן "סמכות דתית" המופיע בכרטיס אד"י אינו מחייב למלא את שלושת התנאים הבסיסיים שהוזכרו.

כפי שאתה רואה, הנושא של השתלת איברים הוא בעייתי מאוד, גם מבחינה הלכתית, וגם מבחינה מוסרית (החשש לסחר באיברים, ואפילו רצח). לכן דתיים נמנעים ממנו. עם זאת מותר לאדם לתרום איברים בחייו, ובאופן שלא יסכן את חייו (לדוגמה תרומת כליה, דם או מח עצם), וזו מצווה גדולה לעזור לחולים. היהדות כידוע מעודדת מאוד עשיית חסד ועזרה לחולים והנזקקים, ולכן ארגונים חרדיים רבים פועלים בארץ במטרה להציל חיים.

שלך בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה