שאל את הרב - כללי

גיוס לבנות

  • י' שבט התשע"ו
אא

שאלה

אחותי רוצה להתגייס לצה"ל. אמרתי לה שזה יהרג ואל יעבור. היא טוענת שזה שטויות ורצה מקורות וחומר בנושא. אני חרדית והיא שומרת שבת ולומדת בבית ספר חילוני. אשמח לתשובתכם ומה אוכל עוד לומר לה שישפיע עליה. תודה

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה, ואנו מבקשים את מחילתך על כך. 

הנה מספר מקורות הלכתיות האוסרות שרות בצבא על נשים (לקוח ממאמר על ידי הרב י. אריאל):

נשים לצאת למלחמה

במשנה (סוטה מד, ב) נאמר: "במלחמת חובה הכל יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה".

הרש"ש (שם) ו"תפארת ישראל" (שם במשנה) והרדב"ז (הלכות מלכים ז, ד) מבארים שגם בזמן המלחמה, הנשים אינם יוצאות לקרב להלחם באויב, אלא סיפקו מים ומזון בתפקיד עורפי. 

הרב שלמה מן ההר זצ"ל (תחומין ד, עמ' 69) הוכיח מדברי ספר ספר החינוך (פרשת שופטים – מצוה תקכה) שהנשים אינם יוצאות גם לא למלחמת מצוה וחובה: "שנמנענו שלא לערוץ ולא לפחוד מן האויבים ולא נברח מפניהם, אבל החובה עלינו להתגבר כנגדם ולהתחזק ולעמוד בפניהם… ונוהגת מצוה זו בזכרים, כי להם להלחם בזמן שישראל על אדמתם".

כך כתב עוד החינוך במצות מחיית עמלק (מצוה תרג-תרד): "ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים, כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, ולא לנשים". 

כך גם נכתב במצוה תקסב – "שלא לדרוש שלומם (של עמון ומואב) במלחמה", כתב החינוך, שהמצוה "נוהגת רק בזכרים שהם בני מלחמה". כך גם כותב החינוך במצוה תקסו.

איסור שימוש בנשק לנשים

גם אם הנשים אינם יוצאות לקרב, אלא מתאמנות בנשק, ומקבלות תפקידים עורפיים, חל על האשה איסור לשאת כלי נשק: במסכת נזיר (נט, א) נאמר: "רבי אליעזר בן יעקב אומר: מניין שלא תצא אשה בכלי זין למלחמה? תלמוד לומר 'לא יהיה כלי גבר על אשה', ו'לא ילבש גבר שמלת אשה' – שלא יתקן איש בתיקוני אשה". כך גם מפרש רש"י על התורה (דברים כב,ה) על פי אונקלוס: "לא יהיה כלי גבר – בכלי זין למלחמה – כדמתרגמינן לא יהא תיקון זיין דגבר".

גם הרמב"ם (עבודה זרה פי"ב,י, וראה שולחן ערוך יורה דעה קפב,ה) פסק: "לא תעדה אשה עדי האיש. כגון: שתשים בראשה מצנפת או כובע או שתלבש שריון וכיוצא בו".

הרמב"ם אוסר לא רק את כלי הנשק, אלא גם כל סממן צבאי אחר בלבוש, כגון כובע פלדה, או דרגות וכדומה – "שתלבש שריון וכיוצא בו". משום כך אין מקום לגיוס בנות לצבא, כי אסור להם לשאת נשק ולחבוש כובע פלדה ודרגות. לכן גם אם הצבא מאפשר להם להקפיד על הצניעות, ולשמור על קלה כבחמורה, אינם יכולות לפטור את עצמם מאיסור – "לא יהיה כלי גבר על אשה!"
 

ואיסור זה הוא איסור מן התורה.

 

בברכה, 

צוות הידברות

נ.ב. אם נראה לך שאחותך רוצה לדבר עם מישהו כדי לברר באמת אם זה על פי תורה, תבקשי ממנה רשות לשלוח לנו מספר טלפון שלה ואחד מן רבני האירגון יתקשר לענות על שאלתה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה