חברה והשקפה

דתי לאומים וחרדים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום!! קודם כל ישר כוח עצום על העשיה וחיזוק עמ´י! רציתי לשאול שתי שאלות. 1. מה ההבדל בין הדרך של הציבור הדתי לאומי והדרך של הציבור החרדי 2. למה הציבור החרדי מתבדל? עמ´י צריך אחדות!!! כשעמ´י חטא והנביאים הוכיחו אותו (לפני חורבן בית ראשון) דווקא האנשים הצדיקים והטהורים שהלכו בדרך הקב´ה נענשו ראשונים בגלל שהתבדלו.. אני לא זוכרת את המקור במדויק.. אבל הרעיון ברור תודה רבה!! יום טוב!!

תשובה

שלום וברכה

ולמה הציבור הלא חרדי מתבדל ?

למה הציבור הדתי מתבדל ?

לפני כמאה וחמישים שנה, כל הציבור היהודי שומר התורה והמצוות התנהג באורח חיים חרדי, זה בדוק. ולכן את שאלת ההתבדלות יש להפנות לאלו שחידשו דרכים נוספות, אם בהגדרת עצמם כיהודים ללא תורה ומצוות בכלל, ואם, להבדיל, בשמירת אורח חיים דתי בשיתוף סממנים חילוניים בעליל [איני מתכוון בזאת חס ושלום למגזר החרדל"י].

align=justify>הרעיון שציטטת אינו נכון, יש כאן עיוות מסויים ממאמר חז"ל [מסכת שבת נה ע"א] שהצדיקים אכן נענשו לראשונה, עקב כך שלא מחו די הצורך בחלק העם שהיו רשעים, דהיינו בדיוק ההיפך ממה שאת מצטטת, דוקא ההתערבות וההסכמה בשתיקה עם מעשי הרשעים עמדה לרועץ לאותם צדיקים שלכן נענשו יחד עם אותם רשעים, וזה לשונם של חכמינו ז"ל:

"אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְגַבְרִיאֵל, לֵךְ וּרְשׁוֹם עַל מִצְחָן שֶׁל צַדִּיקִים תָּיו שֶׁל דְּיוֹ - שֶׁלֹֹּא יִשְׁלְטוּ בָהֶם מַלְאֲכֵי חַבָּלָה. וְעַל מִצְחָם שֶׁל רְשָׁעִים תָּיו שֶׁל דָּם - כְּדֵי שֶׁיִשְׁלְטוּ בָהֶם מַלְאֲכֵי חַבָּלָה. אָמְרָה מִדַּת הַדִּין לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מַה נִּשְׁתָּנוּ אֵלּוּ מֵאֵלּוּ? אָמַר לָהּ, הַלָּלוּ צַדִּיקִים גְּמוּרִים, וְהַלָּלוּ רְשָׁעִים גְּמוּרִים. אָמְרָה לְפָנָיו, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הָיָה בְיָדָם לִמְחוֹת וְלֹא מִיחוּ. אָמַר לָהּ, גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנַי שֶׁאִם יִמְּחוּ בָהֶם, לֹא יְקַבְּלוּ מֵהֶם. אָמְרָה לְפָנָיו, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם לְפָנֶיךָ גָּלוּי, לָהֶם מִי גָּלוּי? וְהַיְינוּ דִּכְתִיב, (יחזקאל ט) "וּמְמִּקְדָּשִׁי תָּחֵלּוּ". וּכְתִיב, (שם) "וַיָחֵלּוּ בָּאֲנָשִׁים הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר לִפְנֵי הַבָּיִת". תָּנֵי רַב יוֹסֵף, אַל תִּקְרִי "מִמִּקְדָּשִׁי", אֶלָּא "מִמְּקוּדָשַׁי" - אֵלּוּ בְנֵי אָדָם שֶׁקִּיְּימוּ אֶת הַתּוֹרָה כּוּלָהּ מֵאָלֶף וְעַד תָּיו".

ואכן הרעיון ולקחו, ברור מאוד.

בהצלחה - מנשה ישראל


 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה