שאל את הרב - כללי

כרונולוגיה

  • ד' שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, רציתי לשאול את הרב לגבי מספר מקרים בתורה שלא הצלחתי להבין איך הם מסתדרים מבחינה כרונולוגית. 1) האם ספירת השנים ביהדות זה מזמן בריאת האדם ( ואז למעשה קשה למדוד את הזמן, שכן זמן ימי הבריאה אינם כזמן הימים שלנו-יום של ה' כאלף שנה שלנו ע"פ ב"ר) או שסופרים מזמן שגורש אדם הראשון והגיע לעולם הזה, לארץ ישראל? 2) האם קין והבל נולדו גדולים, גם מבחינת הגיל (שקשה מבחינה מעשית, שהרי נולדו לבת אדם ולא נבראו מאת ה´-וגם לדעה שנבראו אדם וחוה ענקים, י"א שזה רק משל להבנת גדלותם הרוחנית) או שמא נולדו רגיל כמו כל בני האדם (וקשה לדעת המפרשים שהבל מת בגיל חמישים יום או לדעת המפרשים שקין רצח את הבל שנה לאחר גירושם מגן עדן)? 3) לדעה הסוברת כי נעמה משושלת קין, הייתה אשת נח,איך זה מסתדר? שהרי נעמה נולדה לפני שת (לפני שנת 130 לספירתינו) ואם נאמר שהיא נישאה לנח יוצא שנישאה לו כשהייתה בת למעלה מ-900 שנה. ועוד ע"פ חשבון זה יוצא שהולידה את בנם הבכור בהיותה למעלה מ-1400 שנה. והלוא בתקופת אדם נקצב על כל אותו הדור ההוא שיהיו חיים כ-1000 שנה, איך זה מסתדר? 4) לעת הסוברים כי דינה הייתה אשת איוב, איך הדבר מסתדר? והלוא דינה מתקופת השבטים היא, ואיוב מתקופת משה הוא, שנאמר עליו שהיה מיועצי פרעה יחד עם יתרו ובלעם? תודה רבה וסליחה על ריבוי השאלות א.ג

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. כפי שהבנתי, ימי ספירת העולם מיום בריאת האדם. 

2. אחרי החיפוש נראה, שלכאורה טווח ההתגדלות של קין והבל היתה אחרת בתנאי גן עדן למה שאנו רגילים אליה היום. 

וכפי שמצינו שאמרו חז"ל בפירוש על זמן העיבור והלידה כאשר העולם נמצא במצב שלימותו: "יתיב ר"ג וקא דריש: עתידה אשה שתלד בכל יום" (שבת ל':);  ובפירוש רש"י: "בכל עת שהיא מתעברת - יולדת שממהרת לגמור צורת הולד".  

3. הדבר שנוי במחלוקת בדברי חז"ל, דשם במדרש רבה (בראשית כג-ד) אמרו חכמים: " ורבנן אמרי, נעמה אחרת היתה (שהיתה אשת נח), ולמה היו קורין אותה נעמה (אחותו של תובל קין), שהיתה מנעמת בתוף לעבודה זרה."

4. נא להמציא מקור לדבר, כי ידוע שהשבטים התחתנו עם התאומות שנולדו עם כל השבטים, ודקדקו כבר מזמן יעקב אע"ה שלא לישא מי שאינו ממשפחת אברהם אבינו; לכן לא מסתבר לומר שדינה נישאה לנכרי ח"ו. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה